آیا گشت منزل دوباره شروع به کار کرده است؟

آیا گشت منزل دوباره شروع به کار کرده است؟

تصاویر منتشر شده از خیابان های تهران حکایت از حضور فعال گشت ارشاد در میادین و خیابان های اصلی دارد، این در حالی است که شهریور سال گذشته پس از فوت مهسا امینی یکی از بازداشت شدگان گشت ارشاد، کشور درگیر شد. این التهاب به مدت هشت ماه ادامه دارد و اثرات آن تا امروز ادامه دارد.

خبرآنلاین: عکس های منتشر شده در شبکه های اجتماعی نشان می دهد که خیابان های تهران از صبح امروز شاهد حضور تعداد زیادی وانت گشت ارشاد است. این حضور با تذکر به افراد بی حجاب یا بی حجاب همراه بود.

برنامه حضور گشت ارشاد دومین سال خود را در دولت ابراهیم رئیسی می گذراند که پیش از تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری گفته بود در صورت رئیس جمهور شدن، مسئولیت اجرای طرح های حجاب و عفاف را به جای وزارت ارشاد به وزارت ارشاد واگذار می کنم. کارهای داخلی

رئیسی پس از انتخابات ریاست جمهوری و در حالی که فعالیت های گشت توجیهی افزایش یافته بود، پس از مواجهه با انتقادات پیرامون اجرای سیاست های حجاب و عفاف، گفت که در دولت خود جلسه توجیهی مدیران و برکناری برخی مدیران و دستگیری و دستگیری ها را راه اندازی کرده است. بازداشت عده ای را به عنوان بخشی از برنامه هدایت گشت های خود به وزرای خود ارائه کرد.

انتقاد از عملکرد گشت ارشاد از سال گذشته زمانی آغاز شد که تصاویری از برخورد فیزیکی ماموران با بازداشت شدگان در پی وعده پیگیری مسئولان برای برخورد با ماموران خاطی آغاز شد. این انتقادات تا شهریور ادامه داشت و در نهایت مرگ مهسا امینی سرآغازی برای سلسله اعتراضاتی بود که تحلیلگران سیاسی آن را جرقه انباشت نارضایتی در میان مردم آسیب دیده از سوءمدیریت اقتصادی می دانستند.

این در حالی بود که پس از درگذشت مهسا امینی جلسات مختلفی با حضور نخبگان سیاسی و دانشگاهی در صدا و سیما برگزار شد و علاوه بر آسیب شناسی رهبری، بر لزوم تقویت فعالیت های مثبت و تبلیغی نیز تاکید شد. قانون حجاب و عفاف

یکی از مهم‌ترین انتقاداتی که درباره سیاست‌های حجاب و عفاف مطرح می‌شود، ضعف نهادهای فرهنگی در ترغیب جامعه به پیروی از قوانین و ارزش‌های اسلامی است. نقدی که طیف وسیعی از نهادهای تبلیغی از صدا و سیما گرفته تا حوزه های علمیه را در بر می گیرد.

در چنین شرایطی و پس از گذشت یک سال از درگذشت مهسا امینی که علیرغم توصیه نخبگان سیاسی و نمایندگان مجلس مبنی بر استعفای دست اندرکاران دستگیری مهسا امینی، هیچ گونه عزل و استعفای را در بازداشت دنبال نمی کند. موسسه از امروز باز گشت در ارشاد را آغاز می کند منتشر شده است که مشخص نیست چه تغییراتی در اجرای گشت اشاره و سیاست های منفی ایجاد شده است؟

در چنین شرایطی لایحه ای با کمک دولت و قوه قضائیه به مجلس ارسال شد که هم اکنون در دست بررسی است. قالیباف درباره این لایحه گفت: عفاف و حجاب یک موضوع فراملی است و دستگاه های اجرایی برای تصویب و اجرا به دنبال رفتارهای قهری هستند. قانون عفاف و حجاب نیست.» این در حالی است که تدوین قانون جامع عفاف و حجاب در جلسه اخیر سران قوا مورد تاکید قرار گرفت.

پس از گذشت یک سال از مطرح شدن مجدد گشت ارشاد، به نظر می رسد پاسخ مسئولان به سوالات زیر در سطح کارشناسی ضروری باشد که پاسخ به این سوالات می تواند تاثیر مستقیمی در کاهش هزینه ها برای کشور داشته باشد.

پس از درگذشت مهسا امینی، نخبگان سیاسی درباره لزوم تهیه گزارش ملی صحبت کردند، آیا این گزارش تهیه شده است و رئیس جمهور که رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی است گزارش علل و عوامل را قرائت کرده است. زمینه سیاسی درگذشت مهسا امینی؟

در سال گذشته جلسات کارشناسی متعددی در سازمان ها و نهادها و دانشگاه ها در خصوص سیاست های حجاب و عفاف برگزار شد. نظرات کارشناسی که عمدتاً بر راهکارهای مثبت و تبلیغاتی متمرکز است، چه تأثیری بر لایحه جدید حجاب و عفاف دارد؟

علیرغم آسیب شناسی جدی رفتار مأموران و سازوکار گشت جهتی، چه تغییراتی در نسخه 1402 گشت جهتی نسبت به نسخه 1401 گشت جهتی حاصل شده است؟

همچنین پایگاه خبری «چند سسانی» نوشت: در ساعات اخیر ویدئویی در فضای مجازی منتشر شده که بازتاب گسترده ای داشته و شبهه هایی را درباره بازگشت گشت ارشاد به وجود آورده است.آیا گشت منزل دوباره شروع به کار کرده است؟  + عکس

این عکاس مدعی است که دختری در خیابان گیشا درخواست کمک می کند.

به نظر می رسد آنچه در عکس مشاهده می شود صحنه دستگیری این دختر توسط پلیس باشد.

پلیس تاکنون در رابطه با این کلیپ و دلیل دستگیری توضیحی نداده است.

برخی کاربران معتقدند این تصویر مربوط به تجمع زنان محجبه گشت ارشاد است.

دیدگاهتان را بنویسید