آیت الله بروجردی (ره) الگوی رهبری و مرجعیت / عالمی است که حقانیت مذهب شیعه را به جهانیان اعلام کرد.


ساعت: 11:11
تاریخ انتشار: 1401/01/10
کد خبر: 1818465

آیت الله بروجردی بزرگی که با تلاش و مجاهدت شیعیان را به جهانیان معرفی کرد و بسیاری از طلاب از محضر ایشان بهره بردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سفیر افلاک، بروجرد به شهر دانشمندان، دانشمندان، علما و بزرگان شهرت دارد که هر کدام در عرصه های مختلف نه تنها در ایران بلکه در جهان اقدامات بسیار موثری انجام داده اند.

بزرگانی چون آیت الله بروجردی، دکتر زرین کوب، بحرالعلوم، شهیدی، اوستا و سایر اساتیدی که در عرصه های ادبی، دینی و سایر عرصه ها گام های موثری در زندگی خود برداشته اند.

اما آیت الله بروجردی افتخار بزرگی است که سال ها در بروجرد سکونت داشته و شاگردان زیادی از محضر ایشان بهره برده اند و دنیای اسلام و تسلط ایشان بر ادبیات عرب باعث شده است که ایشان طی سالیان متمادی در این عرصه اقدامات موثری انجام دهند.


23ce8497 1fb1 427b bfb8 388b278117fc خبر خاکستری


آیت الله سید حسین طباطبای بروجردی (ره) در سال 1254 در بروجرد دیده به جهان گشود، پدرش سید علی طباطبایی و مادرش دختر سید محمدعلی طباطبایی بود.

آیت الله بروجردی در هفت سالگی برای تحصیل علم و دانش به مدرسه رفت و در 18 سالگی برای ادامه تحصیل در رشته حقوق و اصول عازم اصفهان شد. چهار سال در این رشته تحصیل کرد و به زادگاهش بازگشت و با کرد ازدواج کرد.

در سال 1318 به نجف رفت و از محضر بزرگانی چون مولا محمدکاظم خراسانی، آیت الله یزدی و شریعت اصفهانی بهره برد و به درجه اجتهاد رسید. عمر عمر پربرکت خود را در این شهر سپری کرد که شاگردان بسیاری از وجود او بهره بردند.

در زمان رژیم پهلوی، آیت الله بروجردی (ره) هر بار که می دید در مخالفت با نظام اسلامی است، با قدرت وارد میدان می شد و با آن مخالفت می کرد.


c39ef24d a565 483d 8bca dd6c9a81aacf خبر خاکستری


آیت الله بروجردی پس از 36 سال اقامت در بروجرد به مدت 17 سال در این شهر مقدس برای تعلیم و تربیت شاگردانی که توانسته اند بالغ بر 700 طلبه تربیت کنند، به کوم سفر کرد، اما یکی از مهم ترین دیدگاه های آیت الله بروجردی، تمرکز بر وحدت است و به وحدت اعتقاد داشتند. کلید موفقیت بود


آیت الله بروجردی حامی اسلام ناب محمدی

حجت الاسلام محمد پیریایی کارشناس مسائل دینی در گفتگو با سفیر افلاک گفت: از نظر تقوا، انسانیت، معنویت و علم بسیار کم نظیر بود و این مرجعیت در جهان اسلام بی نظیر بود.

وی افزود: یکی از مهمترین اقدامات آیت الله بروجردی (ره) مقابله با تندروی حکومت پهلوی و مقابله با آن بود.

کارشناس مسائل دینی گفت: آیت الله بروجردی (ره) پایه گذار تقریب مذاهب بود و بر وحدت تمرکز و تاکید زیادی داشت و در این سال ها به دنبال تقویت وحدت بود.


dd27e67b 961c 44fa 8837 f11387d325c9 خبر خاکستری


حجت الاسلام پیریایی گفت: با توجه به اقدامات فراوان آیت الله بروجردی (ره) و اقدامات سیاسی، علمی، دینی و مذهبی که انجام می دهد، این امر موجب رشد و محبوبیت بسیار شیعیان در این سال ها شده است، تا جایی که یک پشتیبانی عالی. در نظر گرفته شد.

وی بیان کرد: در زمان رژیم پهلوی سیاستمداران به هیچکس علاقه نداشتند، اما به آیت الله بروجردی متکی بودند و نمی توانستند با ایشان مخالفت کنند و همچنین پایگاه مردمی، علمی و شخصیتی که ایشان باعث تحصیل طلاب زیادی از جمله امام خمینی (ره) شده بود. (ره) جوادی، آیت الله مصباح، مطهری، مکارم شیرازی و دیگر علمای بزرگ رشد کردند.

این کارشناس مذهبی گفت: آیت الله بروجردی پایگاه محکمی برای جهان اسلام و تشیع بود و به عنوان حامی اسلام ناب محمدی در جهان شناخته می شد. در واقع، علی رغم تلاش آیت الله بروجردی، شیعیان پایگاه قوی داشتند. که بسیار بلند و قوی حرکت می کرد.

آیت الله بروجردی در 10 فروردین 1350 در سن 86 سالگی دار فانی را وداع گفت و پیکر این دانشمند بزرگ در مسجد اعظم شهر مقدس قم به خاک سپرده شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید