ائمه جمعه در سراسر کشور مشمول بولتن ها هستند و هر هفته مطالبی را که در بالا ذکر شده است می گویند

ائمه جمعه در سراسر کشور مشمول بولتن ها هستند و هر هفته مطالبی را که در بالا ذکر شده است می گویند

روز جدید :امروز امام جمعه خود را کارمند دولت می داند، نیازی به تعامل و دست درازی به جوانان نمی بیند/ تلاش شبانه روزی نیروهای مشکوک نظام برای ایجاد دوقطبی و بی احترامی به زنان متفاوت اندیش و صاحب نظر. سبک های مختلف لباس می تواند در پاشنه آشیل و تهدید ملی تبدیل شود

شرایطی در کشور ایجاد شده که نویسندگان و روزنامه نگاران کشور کمتر تمایلی به اظهار نظر در مورد سخنان رهبری رژیم، تعریف و تمجید، انتقاد و یا بیان نکات کلی در مورد آن دارند.

فیاض زاهد، فعال سیاسی اصولگرا در یادداشتی به روزنامه اعتماد نوشت: به سخنان رهبری نظام نگاه کنید!

شرایطی در کشور ایجاد شده که نویسندگان و روزنامه نگاران کشور کمتر تمایلی به اظهار نظر در مورد سخنان رهبری رژیم، تعریف و تمجید، انتقاد و یا بیان نکات کلی در مورد آن دارند. بارها برای من پیش آمده بود که می خواستم مطلبی بنویسم یا در نقد مواضع او یا حمایت و حمایت از مواضع او. اما راستش من قبول نکردم. زیرا در فضای تردید و اتهام، حرف ها به درستی شنیده نمی شود. یک دلیلش این است که بیشتر ما تابع داستان سعدی هستیم که می گوید: دو برادر یکی خدمت سلطان می کند و دیگری به زور نان می خورد. حتی اگر بخواهیم به سلطان خدمت کنیم، ذات خودخواه و ریاکاری ما اجازه نمی دهد.

البته بعضی ها واقعا نان آور خانه هستند و از چاپلوسی و چاپلوسی متنفرند. تاریخ؛ اما دو قسمت از سخنان رهبری در دو هفته گذشته ذهن مرا به خود مشغول کرده است. اول موضعی بود که در دیدار با اردوغان اتخاذ کردند. این رویکرد بسیار هوشمندانه، دقیق و قابل توجه بود و متخصصان حوزه جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک باید به آن توجه کنند. با تاکید بر عدم تغییر مرزهای ارمنستان با در نظر گرفتن ضرورت حفظ امنیت ترکیه و عدم پذیرش تغییر تمامیت ارضی سوریه. نحوه انتخاب کلمات، فرم بدن رهبران و نگاه آنها به اردوغان و استحکام او صحنه هیچ تغییری را ایجاد نمی کند. با این حال، من به اظهارات او درباره لزوم حمله روسیه به اوکراین انتقاد می کنم. او که در کاربرد واژه ها، مفاهیم، ​​داستان ها و اصطلاحات ادبی استاد است، می توانست موضع خود را بهتر بیان کند. این واقعیت که مردم از جنگ و فاجعه و بحران اوکراین رنج می برند، لزوماً تا حدی به دلیل تحریکات آمریکا، جاه طلبی های ناتو و عدم تحلیل جامع رهبران اوکراین است. اما یک چیز در این تحلیل غایب بود، گرایش تاریخی روسیه به اشغال سرزمین های دیگر. هیچ بهانه ای نمی تواند به دولت اشغالگر اجازه دهد که سرزمین های دیگر را اشغال کند. آیا ادعای تحریک صدام توسط رهبران انقلاب ایران را مجوزی معتبر برای حمله به ایران می دانیم؟ تخلف، تخلف است و مغایر با تمامی موازین اخلاقی، قانونی و بین المللی است.

اما نکته برجسته دیگر در سخنان رهبری انقلاب، سخنان بسیار مهم ایشان در دیدار با ائمه جمعه محترم بود. من می خواهم افکارم را با شما در میان بگذارم. شاید این اقدام فتح مربوط به بحث های محترمانه، مؤدبانه و انتقادی با نهادهای حاکم باشد. تجربه من از شناختن او در جوانی نشان می دهد که او صحبت های منطقی و منطقی را درک کرده و از آن استقبال کرده است. از سوی دیگر، فکر می کنم زمان اجرای یک «سیاست معتدل» فرا رسیده است. ما می‌توانیم در دو سوی رودخانه بایستیم و همدیگر را کاملاً شیطانی ببینیم یا به سهم خود از تنش‌ها و اختلافات دوری کنیم و زمینه گفتگوهای ملی را فراهم کنیم.

مهم ترین قسمت های سخنان ایشان را در چند پاراگراف آورده و چند نکته نیز به آن اضافه کرده ام.
فاصله بین نماز جمعه ایده آل تا نماز جمعه امروز

این آگاهی و آگاهی از وضعیت نماز جمعه، نقطه مناسبی برای توجه آنان به مناسکی است که می تواند وحدت آفرین، معنوی و پیوند دهنده همه سلیقه ها باشد. باید دید چه عواملی باعث شده که نماز جمعه به جایگاهی تبدیل شود که سران هر استان در صفوف اول نشان داده شوند و جوانان و نسل جدید فراری باشند!

2- ویژگی نماز جمعه بر دو رکن ذکر و موعظه تقوا و حضور مردم است. در عمل هر دوی اینها نادیده گرفته می شوند. وزن سیاسی و جبهه های جناحی نماز جمعه بر دیگر ارکان آن سنگینی می کند. زمانی همه طرفداران انقلاب به نماز می رفتند و منتقدان و مخالفان انقلاب کاری به نماز جمعه نداشتند. امروز اما کار به حذف خودی ها رسید. با وجود اینکه رهبری نظام بر ادغام دین و سیاست تاکید داشته اند، اما باید بررسی عادلانه و بی طرفانه صورت گیرد تا ببینیم آیا این هدف محقق شده است یا اصولاً امکان تحقق آن وجود دارد؟

نکته ظریف هدایت دعوت ائمه جمعه به تقوا و سپس سایر رفتارهای آنان در طول هفته است. زندگی و مسکن ائمه جمعه و اطرافیان تحت نظر مردم است. مردم به این سخنان نگاه نمی کنند، بلکه امام را با رفتارش می سنجند. همانطور که امام صادق (ع) فرمودند با اعمال خود مردم را دعوت کنید. او به مراسم غدیر اشاره می کند و اینکه همه جور مردم در این مراسم شرکت می کنند. حال سوال اینجاست که چرا در انتخابات و در راهپیمایی جشن و در تشییع جنازه رهبر دلها از حضور این “انواع مردم” استقبال می شود و وقتی الاغ مردان از روی پل می گذرند یادشان می آید که تنها کار امر به معروف و نهی از منکر دو کار است. نخ مو دخترانه ایران است. آنقدر شعور ندارند که بفهمند چنین رفتارهای مضحکی با مردم شریف ایران در راستای تحقق اهداف سخنرانانی است که رهبری نسبت به آن هشدار دادند. چرخه جالبی است، پلیس با رفتارهای نامناسب خود علوفه می‌دهد، شبکه‌های بیرونی با پخش برنامه‌شان را تبلیغ می‌کنند!

چیز دیگری که برای من جالب بود این واقعیت است که شما برای ارتباط با جوانان طراحی می کنید. خلاق بودن. برو پیششون او خود در دوران مبارزه در مشهد، رابط روشنفکران، شاعران، نویسندگان، استادان موسیقی و تئاتر بود. تاکید می‌کنم هیچ روحانی در بین شاگردان امام راحل صلاحیت فکری و تعاملی با متفکران، نویسندگان و شاعران مدرنی چون آیت‌الله خامنه‌ای نداشت. از دوستی با عماد خراسانی گرفته تا اخوان ثالث و محمدتقی شریعتی و حمایت های علی شریعتی و ده ها نمونه دیگر. از این نظر بی نظیر بودند. – هر چند متاسفم که نماینده رهبری در خراسان; او امروز بیشترین ظلم را در تخریب وجهه رهبری انجام داد و سابقه رهبری او همخوانی ندارد – چون خودش می داند با جوانان چگونه رفتار کند توصیه ائمه جمعه.

در رمانی که اخیرا منتشر کردم، درباره بازسازی چهره روحانی انقلابی و تعامل او با یک معلم چپ نوشتم. در رمان «زمین سرد است» اما امروز امام جمعه را کارمند دولت می دانند. نیازی به درگیر شدن و رفتن به سمت جوانان نمی بیند. اگر رفت مطمئن باش برای فرار از انقلاب کاری می کند. چرا؟ چون تحصیلات مربوطه، آموزش های لازم و مهمتر از همه عشق به این کار را ندارند. برای بسیاری از این مردان، ساخت پمپ بنزین، پاساژ، بورس، بانک و ایجاد دهکده های مجلل در اولویت است. افرادی را هم می شناسم که به بهانه ساخت حوزه علمیه، هکتارها زمین کشاورزی را تصرف کرده اند. نه استاندار، نه فرماندار، نه اطلاع رسانی و نه هیچ مسئولی قدرت و جرات مقابله با آن را ندارد. از این رو وقتی به او گفته شد که دست به کار اقتصادی نزن، باید آن را به فال نیک گرفت و البته به دلیل جذابیت موضوع، مراقب بود که به بهانه های دیگر هند را به فیل خود یادآوری نکند.

نکته دیگر برجسته سازی کلمات پر مغز و تخلف در نماز جمعه است. از رهبری نظام می خواهم به کارکنان ائمه جمعه بگویند کاری را که ما همیشه از دولت های اهل سنت انتقاد کرده ایم، انجام ندهید. مرحوم مطهری و بسیاری از روحانیون معاصر، اهل سنت را عامل وابستگی روحانیت به دربار شاهان می‌دانستند و به این می‌بالیدند که قدرت شیعه مستقل از حکومت و دربار است و رزق و روزی خود را از مردم می‌گرفت. ائمه جمعه در سراسر کشور مشمول رای گیری هستند. هر هفته چیزی می گویند که در بالا ذکر شده است. آیا ائمه جمعه مشکل محلی ندارند؟ دردهای اجتماعی خاص منطقه خود را ندارید؟ آیا دولت منویات خود را از طریق هزاران بلندگو و ایستگاه رادیویی تبلیغ نمی کند؟ چرا یک مقدار همدلی ملی و منطقه ای را رها نمی کنند و برای مشکلات جدی مردم برنامه ریزی نمی کنند! وقتی ما این کار را نکنیم امام جمعه پیدا می شود و در استانی که پنج بار زیر چکمه سربازان روس بوده است در نماز جمعه می گوید روس ها هرگز به ما خیانت نکرده اند و این باعث تمسخر و تمسخر می شود. انتقاد اما نکته اصلی سخنان رهبری در مورد زنان بود. داشت آبی می سوخت. او قبلاً توصیه های مشابهی کرده است، اما کسانی که ادعا می کنند ارزش ها به عنوان برنامه های سیاسی آنها لهجه پدرانه و خردمندانه خود را ترجیح می دهند، می دانند که چگونه معنی را جعل کنند. این تلاش شبانه روزی نیروهای مشکوک در نظام برای ایجاد دوقطبی و بی احترامی به زنانی که متفاوت فکر می کنند و لباس متفاوت می پوشند، می تواند به پاشنه آشیل و تهدیدی ملی تبدیل شود. با این هشدار پدرانه باید از دامنه این برخوردهای نامناسب کاسته شود و دست دشمنان برای ایجاد اختلاف بیشتر آزاد شود.

دیدگاهتان را بنویسید