ابراز نگرانی اروپا از طرح های ارائه شده توسط مذاکره کنندگان ایرانی

ابراز نگرانی اروپا از طرح های ارائه شده توسط مذاکره کنندگان ایرانی

پس از شش ماه وقفه از آخرین دور مذاکرات احیای آژانس در پایتخت اتریش، دولت ابراهیم رئیسی سرانجام با بازگشت ایران به مذاکرات هسته ای موافقت کرد. این دور از مذاکرات، اولین دور در دولت جدید ایران و هفتمین دوره از زمان روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا، بعدازظهر جمعه سوم دسامبر، پنج روز بعد به پایان رسید.

انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات پس از نشست کمیسیون مشترک با اشاره به اینکه مذاکرات در این دور مفید بوده است، گفت: مذاکرات ادامه دارد و همه کشورها در حال بررسی پیشنهادات هستند. ما مذاکرات را برای چند روز تعلیق خواهیم کرد و چهارشنبه یا پنجشنبه هفته آینده پس از رایزنی های بیشتر به وین باز خواهیم گشت.

نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی همچنین تاکید کرد که مذاکرات آسان نبوده و مشکلات زیادی در این راه وجود دارد. به گفته وی، زمان نامحدود نخواهد بود.

علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه ایران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه توپ را به دست کشورهای غربی انداخته است، گفت: «کشورهای دیگر احساس کرده‌اند که باید پیشنهادات ایران را بررسی کنند و به این برنامه‌ها پاسخ دهند». بگذار آنها سرمایه های آنها باشند.”

سعید جلیلی، معاون سابق تیم مذاکره‌کننده افزود: ایران به طرف مقابل این فرصت را داده است که هفته آینده به وین بازگردد تا پس از رایزنی با پایتخت‌ها و از سرگیری مذاکرات، مذاکرات را از سر بگیرد.

از سوی دیگر، دیپلمات‌های ارشد سه کشور اروپایی در متنی که در اختیار خبرگزاری‌ها قرار گرفت، ناامیدی و نگرانی خود را از برنامه‌های ارائه شده از سوی تیم ایرانی در این مذاکرات اعلام کردند. در بخشی از این متن که بدون ذکر نام این دیپلمات‌ها منتشر شده، آمده است: «تیم ایرانی تغییرات عمده‌ای را در متن برنامه‌های خود نسبت به آنچه پیشتر در شش دور مذاکرات طرفین توافق شده بود، اعمال کرده است. که با متن توافقنامه 2015 “”برجام ناسازگار است.”

دیپلمات های انگلیسی، فرانسوی و آلمانی نیز نسبت به آینده مذاکرات ابراز تردید کردند و افزودند: بر اساس برنامه ارائه شده از سوی تیم ایرانی، مشخص نیست در چه بازه زمانی منطقی بین مواضع دو طرف شکاف وجود داشته باشد. مجاز. “

پس از این متن، دیپلمات های اروپایی بر تعهد کشورهای خود به ادامه مذاکرات تاکید کردند، اما در عین حال تاکید کردند که “زمان در حال اتمام است”.

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه که در دوبی به سر می برد نیز پس از پایان دور مذاکرات با خبرنگاران با ابراز ناامیدی از نتایج در وین، افزود: به نظر می رسد این دور از مذاکرات بر سر برنامه هسته ای ایران شکست خورده است. بعید است که این گفتگوها در کوتاه مدت ادامه یابد.»

نماینده چین در مذاکرات نیز پس از نشست کمیسیون مشترک تایید کرد که هنوز کار باقی مانده است و تایید کرد که مذاکرات هفته آینده در وین پیگیری خواهد شد.

ساعاتی قبل از نشست کمیسیون مشترک، حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه ایران با جوزف بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی، تلفنی گفتگو کرد. رسانه های ایران گزارش دادند که آقای امیرعبدالهیان در تماس خود تاکید کرده است که غرب ابتکار عملی واقعی برای لغو تحریم ها به دست می گیرد. وزیر امور خارجه ایران نیز در بخشی دیگر از این گفتگو، مذاکرات وین را خوب اما کند توصیف کرد.

در هر صورت، مذاکرات برای از سرگیری توافق هسته ای ایران روز جمعه پس از پنج روز مذاکره به پایان رسید که انتظار می رفت مسیر دشواری برای توافق طرفین باشد. مذاکره تیم ها پس از بازگشت به پایتخت ها و وقفه های متعدد

دیدگاهتان را بنویسید