ابراز نگرانی همزمان ایران و آمریکا از دستیابی به توافق برای احیای برجام

ابراز نگرانی همزمان ایران و آمریکا از دستیابی به توافق برای احیای برجام

در حالی که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت اقدامات و لفاظی های اخیر ایران جایی برای خوش بینی باقی نگذاشته است، همتای ایرانی او عزم واشنگتن و مذاکره کنندگان اروپایی برای دستیابی به توافق را زیر سوال برد.

وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت: در آینده بسیار نزدیک، طی یکی دو روز آینده مشخص خواهد شد که آیا ایران اراده خوبی برای دستیابی به توافق در مذاکرات هسته ای وین دارد یا خیر.

بلینکن در گفتگو با خبرنگاران در حاشیه امنیت و همکاری اروپا در استکهلم، همچنین گفت که لفاظی های اخیر ایران جایی برای خوش بینی باقی نگذاشته است.

وی گفت: باید به شما بگویم که اقدامات و لفاظی های اخیر جایی برای خوش بینی ما باقی نمی گذارد. اما علیرغم اینکه ساعات پایانی می گذرد، هنوز برای ایران دیر نیست که این روند را معکوس کند.»

وزیر خارجه آمریکا گفت که او روز پنجشنبه با همتایان روسی و اسرائیلی درباره مذاکرات هسته ای ایران گفت و گو کرده است.

بلینکن افزود: «هنوز این شانس وجود دارد که ایران در مذاکرات هسته ای به توافقی معنادار دست یابد».

حسین امیرعبدالاحیان وزیر امور خارجه ایران نیز روز پنجشنبه در سخنانی مشابه گفت: جمهوری اسلامی ایران با عزم جدی و برنامه ای روشن و منطقی به وین رفت، اما به اراده آمریکا و سه کشور اروپایی خوشبین نیستیم. “

وی در گفت و گوی تلفنی با همتای ژاپنی خود گفت: مقامات آمریکایی از یک سو خواهان مذاکره و بازگشت به برجام هستند اما از سوی دیگر همزمان تحریم های جدیدی را علیه افراد و نهادهای ایرانی اعمال می کنند. . . .

امیر عبداللهیان افزود: مهم این است که این مذاکرات به نتیجه برسد و کشورهای غربی جدیت و حسن نیت خود را در پای میز مذاکره و در عمل نشان دهند.

ایران و ایالات متحده روز پنجشنبه مواضع خود را اتخاذ کردند، در حالی که مذاکرات هسته ای در وین که از 28 دسامبر آغاز شده بود، روز پنجشنبه از سر گرفته شد.

در همین حال، علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران، گفت که هیئت ایرانی متن پیشنهادی را در قالب دو موضوع لغو «تحریم‌های سرکوبگر» و مسائل هسته‌ای به کشورهای دیگر ارائه کرده است.

به گفته وی، مفاد این پروژه شامل تمامی پیشنهادات و مواضع تیم مذاکره کننده ایرانی است.

مذاکرات ایران و سایر اعضای شورای امنیت سازمان ملل پس از یک وقفه شش ماهه انجام خواهد شد. دور هفتم مذاکرات قرار است پنجشنبه یا جمعه به پایان برسد.

آمریکا به دلیل خروج از برجام به طور غیرمستقیم در این مذاکرات شرکت دارد.

مذاکرات برای احیای برجام در خرداد ماه امسال به درخواست تهران پس از پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران متوقف شد که حدود 70 تا 80 درصد از پیش نویس توافق تکمیل شد.

دولت جو بایدن که از ژانویه سال جاری در آمریکا به سر می برد، بارها اعلام کرده است که در صورت بازگشت ایران به تعهدات خود در قبال برجام، آماده بازگشت به توافق است.

دیدگاهتان را بنویسید