ابعاد پنهان فساد بزرگ در واردات چای

ابعاد پنهان فساد بزرگ در واردات چای

خبرگزاری فارس در گزارش خود به این اتفاق اشاره کرد و در گزارشی اشاره کرد که نتیجه این رانت خواری در بازار چای منجر به افزایش قیمت چای معمولی از 120 به 240 هزار تومان در سال گذشته شد. نکته مهم در گزارش فارس، نکته ای است که درباره وزیر سابق نوشته شده است. در این گزارش تاکید شده است که این کشف فساد توسط دولت با برکناری ساداتی نژاد از وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفته است.
آلبریت بگزیان، اقتصاددان و استاد دانشگاه در این باره می گوید: همه از دولت قبل تا دولت فعلی، روسای بانک مرکزی، وزرای اقتصاد و امنیت، سازمان بازرسی و ضد ارز و کالا. ستادهای قاچاق باید برای این فساد بزرگ توضیح دهند. و باید پاسخگو باشند چون این فساد کار یک یا دو نفر نیست، باید به عهده گروهی باشد».
چهره واقعی فساد در هاله ای از ابهام قرار دارد
بزیان همچنین درباره میزان این فساد و ارقام مطرح شده برای آن می گوید: «مشکل عجیبی که در رابطه با این فساد رخ داده این است که توافق مشخصی درباره رقم نهایی این فساد وجود ندارد و از 6 میلیارد دلار تا 3.1 میلیارد دلار متغیر است. مطرح شده است و در ابتدا خوب است حداقل دولت و قوه قضائیه حداقل رقم مورد نظر را با توضیح مفصل روشن کنند. در مرحله بعد، اگر حتی بخواهیم از بحث رقم دخیل در فساد فراتر برویم و در نهایت بگوییم که فساد وجود داشته است و حتی این رقم را حتی یک میلیون دلار فرض کنیم، به این معناست که حتی با چنین رقمی، ابعاد ماجرا باید کاملاً روشن شود.»
این کارشناس اقتصادی در ادامه به «اقتصاد 24» می گوید: «سؤال این است که در ابتدا چنین ارقامی ارزی چگونه به وجود آمده است؟» در ابتدا فرض بر این است که درخواستی برای وام دادن به این ارز به بانک مرکزی ارسال شده است و مشخص است. که در ابتدا باید بررسی کنند که این درخواست توسط چه کسی و با چه تضمینی تایید می شود؟ یعنی مسئولان بانک مرکزی باید پاسخگوی آن باشند. بالاخره در وقوع چنین روند فسادی، فقط یک نفر یا صاحبان چای دباش که تنها مسئول نیستند، باید گروهی را همراهی و کمک کرده باشند و همه مراحل از لحظه تایید و تایید مشخص شود. تصویب آزادسازی چنین وامی
مسئولیت بانک مرکزی در قبال چنین فسادهایی
این استاد دانشگاه با تاکید بر مسئولیت بزرگ بانک مرکزی در این گونه مفاسد، تصریح می کند: سازمان های نظارتی باید توضیح دهند که چگونه متوجه توزیع چنین ارزی نشدند، چگونه متوجه تبلیغات عجیب چایی به نام چای دباش نشدند که این همه باعث می شود. تبلیغات و از این قبیل افراد سلبریتی استفاده کرده و حتی در دوره ای قیمت هایش آنقدر نامعقول بوده که نوعی دامپینگ در بازار به نظر می رسد. اگرچه مسئولیت نهادهای ناظر اقتصادی که به این مشکلات توجه نکرده اند همچنان پابرجاست، اما باید بدانیم که در وهله اول بانک مرکزی مستقیماً درگیر این معضل است. آن‌ها می‌توانستند و باید حرکت حساب‌ها و ردیابی این حجم عظیم ارز را نظارت و بررسی می‌کردند.»
این کارشناس اقتصادی درباره خطر سردرگمی بازارها با تزریق چنین میزان ارز به فرض ورود به بازارهای دیگر نیز می گوید: البته در این بازار نیازی به این حجم از واردات چای و چنین ارزی نبود. بنابراین شاید خطر ورود این ارز به بازارها قبلا در کشور اتفاق افتاده است که باید به دقت رصد و بررسی شود. یعنی اگر این ارز دریافت شد و وارد بازار طلا، مسکن و خودرو یا حتی خود بازار ارز شد، قطعاً بازار را به هم زد و اگر از کشور خارج شد، یعنی بیت المال بوده است که ورشکست شد و بانک مرکزی هم مقصر است. در هر صورت، وقتی بانک مرکزی اجازه دسترسی به این مقدار ارز را با نصف نرخ دولتی داد (و آن هم در شرایطی که اختلاف با ارز آزاد بسیار بیشتر بود)، باید در همه راه‌های خرج و مخارج دقت می‌کرد. اهداف ارز داده شده است و تا زمانی که تاییدیه واردات ارائه نشده است، ارز پرداخت نشود. بنابراین باید گروهی بوده که این روند را طی کند و کل آن گروه و کل مسیر باید ردیابی شود».
تهیه کننده ای در پشیمانی
بغزیان همچنین با اشاره به دشواری های دریافت وام ساده ریالی در کشور می گوید: همین الان توجه کنید اگر تولیدکننده ای بخواهد به منابع ارزی مواد اولیه دسترسی پیدا کند با هزاران اما و اگر مواجه می شود. یا شرکتی که دارو تولید و وارد می کند، حتی در شرایطی که اکنون به وضوح با کمبود دارو مواجه هستیم، اگر دنبال ارز باشند، موانعی را می بینیم که با آن مواجه می شوند. یا ببینید در روزهای اخیر یکی از موضوعاتی که در کشور مطرح شده کمبود شیرخشک است (به هر حال باید این منابع برای قانون جوانان جامعه تامین شود) که به طور جدی با موانع ارزی مواجه شده است. سپس می بینیم که در شرایطی که بخش های مهم و اساسی کشور از جمله بهداشت و درمان بدون ارز هستند، ناگهان یک شرکت موفق می شود به چنین منابع ارزی دسترسی پیدا کند که بدون شک هر بازاری از کشور که این منابع را مختل می کند. وارد کنید و اعداد.”

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به روزنامه می باشد