رئیسی با اشاره به پرونده فساد در واردات چای گفت: دولت آخرین مورد را 9 ماه پیش پیدا و گزارش کرد/ مردم انتظار دارند بعد از 9 ماه اتفاقی بیفتد.

رئیسی با اشاره به پرونده فساد در واردات چای گفت: دولت آخرین مورد را 9 ماه پیش پیدا و گزارش کرد/ مردم انتظار دارند بعد از 9 ماه اتفاقی بیفتد.

ابراهیم رئیسی با اشاره به پرونده فساد در واردات چای گفت: دولت آخرین مورد را 9 ماه پیش کشف و گزارش کرد. 4 میزگرد در رسانه ملی برای روشن شدن ابعاد این پرونده برگزار شد. این خبر نیز منتشر شد. توقع مردم این است که در 9 ماه آینده اتفاقی در رابطه با این چیزهای امیدوارکننده ای که به آنها گفته شد بیفتد. وقتی مردم این خبر را می خوانند و دو بار اعلام می کنند، مردم انتظار دارند که اتفاقی افتاده باشد.

رئیس جمهور گفت: دولت باید سه نقش رهبری، پشتیبانی و نظارت فعال داشته باشد و اگر کار به بخش خصوصی واگذار شود، دولت از نقش مدیریتی به نقش نظارتی و توانمندسازی بخش خصوصی تبدیل می شود.

به گزارش انقطر، سیدابراهیم رئیسی صبح امروز دوشنبه در مراسم افتتاحیه همایش اقتصاد ایران اظهار کرد: نظرات علمی که تسلط داشته و چراغ راه مجری باشد کمک زیادی به مجریان خواهد کرد. شیوه های اجرای سیاست های مصوب و ابلاغی نظام و قانون مصوب مجلس راهگشاست.

اجرای عدالت اقتصادی چه ارسطویی و چه علوی مهم است

وی ادامه داد: آنچه مهم است اعمال عدالت اقتصادی است، چه تعریف قدیمی ارسطو و چه تعریف امام علی. همه ما باید برای عدالت در توزیع ثروت و عدالت اقتصادی تلاش کنیم. رهبری فرمودند توسعه یک ضرورت اجتناب ناپذیر است اما باید با عدالت همراه باشد. برخی جوامع توسعه یافته اند، اما عدالت در آنجا وجود ندارد. ما توسعه با عدالت می خواهیم. معیاری مانند تمامیت ارضی را در نظر بگیریم و بر اساس آن معیار عدالت را اعمال کنیم. سازماندهی سرزمینی یکی از معیارهای تحقق عدالت اقتصادی است.

افراد در قلب اقتصاد موضوع مهمی هستند

وی با بیان اینکه «هر وقت دولت وارد می شود و مردم را در نظر نمی گیرد، مشکلات پیش می آید»، تصریح کرد: مردمی که در بطن اقتصاد هستند، موضوع مهمی است. بخش خصوصی و مردم در اقتصاد باید حمایت شوند. در همه برنامه های توسعه ذکر شده است که دولت نباید حکومت کند. اما ناظر باشید دولت باید سه نقش رهبری، پشتیبانی و نظارت فعال داشته باشد و در صورت واگذاری کار به بخش خصوصی، دولت از نقش مدیریتی به نقش نظارتی و توانمندسازی بخش خصوصی تغییر خواهد کرد. کار رها نشده است. در عوض بخش خصوصی باید حمایت شود، سیاست اصل 44 هنوز پابرجاست و باید اجرا شود. اگر این سیاست در برخی موارد به درستی اعمال نمی شود، دلیل آن اشتباه نیست.

برای حل مشکلات اقتصادی منتظر دولت و مجلس آینده نخواهیم بود

رئیس جمهور اعلام کرد: با مشکلات اقتصادی مواجه هستیم. باید مشکل اقتصادی و راه حل آن را شناخت و راه حل ها را با راه حل اجرا کرد. تصمیم دولت است که مشکلات را حل کند نه دولت و مجلس آینده راه حل. دانشگاه ها و اساتید ما باید مشکلات را بدانند. باید نظام مشکلات را شناخت و به دنبال حل مشکلات بود. دولت مصمم است این مشکلات را حل کند و نگاه ما به پروژه های نیمه تمام این است که کاری که می خواهد انجام دهد باید انجام شود. بگذارید کار انجام شود و مشکلات جزئی نباید ما را از انجام کارها باز دارد. ما قادر به حل این مشکلات هستیم. 101 هزار معلم در کشور داریم. این یک سرمایه گذاری عظیم در کشور است و می تواند کارهای بزرگی برای حل مشکلات انجام دهد. البته دستگاه های اجرایی، دولت و مجلس ما باید از نظرات علمی کارشناسان استفاده کنند.

وی گفت: تلاش می کنیم هم ساختارها و هم رفتارها را اصلاح کنیم. برخی از مشکلات مربوط به ساختارها و برخی مشکلات مربوط به رفتار است که هر دو باید اصلاح شوند. دولت مصمم است هم اصلاحات ساختاری و هم اصلاحات رفتاری انجام دهد تا باعث پیشرفت، رشد اقتصادی و عدالت اقتصادی کشور شود.

مردم انتظار دارند تا 9 ماه آینده اتفاقی بیفتد

وی با بیان اینکه «دولت در حوزه اقتصادی تجربه دارد و برای آینده برنامه دارد و کمک فعالان اقتصادی، اساتید و کارشناسان به تسهیل امور کمک می کند» ادامه داد: این نشست با حضور دانشگاهیان، اساتید و فعالان اقتصادی بسیار موثر است. در راستای رشد اقتصادی برنامه دولت این است که به رسیدگی و حذف زمینه های فساد ادامه دهد. رهبری زمانی فرمودند که دزد نامیدن مشکل فساد را حل نمی کند، بلکه زمانی مشکل حل می شود که دزد به محاکمه کشیده شود و مجازات شود. وقتی مشکل حل شد، ساختار فاسد اصلاح می شود. آخرین مورد 9 ماه پیش توسط دولت کشف و گزارش شد. 4 میزگرد در رسانه ملی برای روشن شدن ابعاد این پرونده برگزار شد. این خبر نیز منتشر شد. توقع مردم این است که در 9 ماه آینده اتفاقی در رابطه با این چیزهای امیدوارکننده ای که به آنها گفته شد بیفتد. وقتی مردم این خبر را می خوانند و دو بار اعلام می کنند، مردم انتظار دارند که اتفاقی افتاده باشد. در سال اول دولت این معضل کشف و اعلام شد و باید اقدامات آن را حساب و کتاب کرد و مردم انتظار دارند اقدامات انجام شده برای مقابله با فساد از جمله آشکار شدن، اصلاح ساختارها، اعلام بدهکاران بانکی و اصلاح ترازنامه ها باشد. از شرکت ها، از مردم گفته خواهد شد.

ما تلاش می کنیم بدون کسری بودجه به جلو برویم

رئیسی با اشاره به اینکه «در سال اول دولت تلاش کردیم تا کسری بودجه 480 هزار میلیاردی را از طریق درآمدزایی برطرف کنیم»، گفت: در سال 1401 سعی کردیم از این گونه عدم تناسب هزینه و منابع جلوگیری کنیم و انجام شد. در سال 1402 تلاش ما بر این است که کار را بدون کسری بودجه پیش ببریم، زیرا یکی از عوامل اصلی تورم، کسری بودجه است. به مجلس هم تاکید کردیم که در هنگام تصویب قوانین این کار به گونه ای باشد که کسری بودجه ایجاد نشود.

اگر دولت را قبول ندارید، نظر خود را بگویید، شاید جایی کار کند

وی درباره دیدارهایش با اساتید اقتصاد گفت: جلسات مختلفی در این حوزه با اساتید مختلف برگزار می کنم. اگر کسی دولت را قبول ندارد، نظرش را بگوید، شاید نظرش در جایی مفید باشد. کلمات قابل ارائه باید شنیده شوند. من همیشه به همکارانم توصیه می کنم به سخنان نخبگان و منتقدان گوش دهند، شاید دیدگاه آنها منجر شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه “رشد نقدینگی کنترل شده و به 26 درصد رسیده است” گفت: در نظر داریم تا پایان سال به 25 درصد برسیم. دولت توانست رشد نقدینگی را کنترل کند. البته این را هم به شما بگویم که اقتصاددانان معتقدند که نباید زیاد نگران رشد نقدینگی بود. چون اگر نقدینگی به سمت تولید برود اشکالی ندارد اما اگر وارد تولید نشود مثل سیل است و هر جا می رود خراب می کند. بسیاری معتقدند که باید نگران رشد نقدینگی بدون ثمره تولید بود. دولت باید تلاش کند نقدینگی را به سمت تولید هدایت کند

رئیس جمهور با انتقاد از حساب های بانکی یا اضافه برداشت از بانک مرکزی گفت: این کار باید کنترل شود. هدف بانک مرکزی کنترل موسساتی است که باید انضباط مالی داشته باشند و اضافه برداشت نداشته باشند. موسساتی که فاقد انضباط مالی هستند یا اضافه برداشت دارند باعث تورم می شوند. دولت سعی کرد عوامل تورم را کنترل و مدیریت کند. بانک مرکزی، بانک ها و موسسات مالی باید برای ایجاد انضباط مالی تلاش کنند.

وی افزود: دولت مصمم است تا رشد تولید را فعال کند. 6400 کارخانه و کارگاه تعطیل و نیمه تعطیل در حال فعالیت هستند. اولویت ما کارگاه های تولیدی است که تولید آنها به دلایل قانونی یا مالی قطع شده است.

وی همچنین با بیان اینکه در ابتدای دولت 22 هزار مگاوات کسری انرژی داشتیم که 8 هزار مگاوات آن تولید شده است، افزود: برای جریمه مصرف کنندگان پرمصرف برق و گاز و تشویق مصرف کنندگان کم بودیم. اتفاق خوبی که در کنار مدیریت تولید، مدیریت مصرف را نیز ایجاد کردیم. ما باید بهینه سازی را درست انجام دهیم. بهینه سازی فعالیتی را که باید در برنامه هفتم توسعه برای بهینه سازی واقعی برنامه می دید، ندارد. مدیریت مصرف نیز باید به خوبی اجرا شود.

رئیسی در ادامه با اشاره به اینکه 14 راهکار برای حل مشکل اختلافات صندوق های بازنشستگی در نظر گرفته شد، ادامه داد: این موضوع در قانون برنامه هفتم نیز دیده شده و نیاز به تصویب و ابلاغ دارد تا بتوانیم این مشکل را برطرف کنیم. . اگر حل نشود بعد از آن مشکلات زیادی ایجاد می کند.