ابهامات و چالش های جدی وضعیت کارکنان شرکت ها را تغییر می دهد

سازمان اداری و سازمان استخدامی معتقدند که نیروهای شرکتی نه تنها باید از طریق آزمون استخدامی متحول شوند، بلکه این امر اساساً پیچیده‌تر از یک تغییر ساده شرایط است و ابعاد پیچیده‌تری دارد. این در حالی است که کمیسیون اجتماعی مجلس در مصوبه خود در جریان بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت اعلام کرد که تمامی کارکنان دولت اعم از شرکت ها، پیمانکاران و پیمانکاران باید به نیروی رسمی تبدیل شوند و شرکت های استخدامی لغو شوند.

اخیراً کیومرث سرمدی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: کمیسیون اجتماعی در مصوبه خود در جریان بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت اعلام کرد که تمامی کارکنان دولت اعم از شرکت ها، پیمانکاران و پیمانکاران باید به صورت رسمی تبدیل و میانجی شوند. شرکت ها باید حذف شوند.

وی افزود: در جلسه کمیسیون اجتماعی با سازمان اداری- کارگری این تصمیم مورد بررسی قرار گرفت. سازمان اداری با مصوبه کمیسیون مبنی بر ابطال شرکت های جذب نیرو موافقت کرد، اما در خصوص رسمی شدن نیروهای قراردادی، مسئولان این سازمان اعلام کردند که لایحه ای را بعدا به مجلس تقدیم خواهند کرد.

این را میثم لطیفی رئیس سازمان اداری و کار کشور در جلسه علنی پنجم تیرماه مجلس شورای اسلامی با اشاره به توجه رئیس جمهور به موضوع نیروی کار در دستگاه های اجرایی و دادگستری برای کارکنان کشور گفت. مجلس شورای ملی و سازمان اداری و استخدامی کشور و جلساتی با حضور نمایندگان محترم و کارکنان سازمان در این دوره تشکیل شد.

وی در خصوص تاخیر در ارائه پیش نویس طرح ساماندهی کارکنان دولت در مجلس توضیح داد: این موضوع بسیار پیچیده تر از آن است که تنها با یک تغییر شرایط حل شود. آیا ساماندهی نیروی کار دستگاه های اجرایی محدود به نیروهای شرکتی است یا بحث تشکیلات برای همه کارمندان کشور ضروری است؟

معاون رئیس جمهور با اشاره به گزارش سازمان بهره وری مبنی بر منفی بودن میانگین بهره وری نیروی کار در ده سال گذشته، بر اساس سخنان این مقام مسئول در سازمان استخدامی و اداری، بر سازمان مقامات رسمی و نیروهای توافق شده در وهله اول دولت. : دلیل اصلی پایین بودن بهره وری وجود نیروی کار مازاد در دستگاه های اجرایی یا عدم وجود نسبت بین کار و کارمند و یا عدم آموزش های لازم نیروی کار برای شغلی است که هدایت می کند.

وی ادامه داد: پیشرفت های فناوری نیاز به نیروی کار غیر ماهر را کاهش می دهد، اما تحقیقات نشان می دهد کاری که 30 سال پیش توسط یک نفر انجام می شد، اکنون توسط دو نفر انجام می شود. بنابراین در بودجه امسال پیشنهاد دادیم که بحث جابجایی نیروهای مازاد بین دستگاهی در اولویت قرار گیرد که در مجلس تصویب شد و کار را شروع کردیم.
لطیفی با اشاره به ماده 28 برنامه ششم که مستلزم کاهش 15 درصدی کارکنان دولت در سال های برنامه ششم است، یعنی. از سال 1996 تا 1400; وی کاهش پست های سازمانی، انحلال و ادغام سازمان ها، واگذاری مسئولیت ها به شهرداری ها و سازمان های بشردوستانه و غیره را می داند. به عنوان راهکاری برای اجرای این قانون عنوان کرد و گفت: با توجه به برخی قوانین و مقرراتی که در همان سال ها پس از این ماده نوشته و تصویب شد، کاهش چشمگیری داشته ایم. ما سازمان های دولتی انسانی نداشتیم.

وی ادامه داد: در ابتدای سال 1396 تعداد کارکنان دولت 2 میلیون و 332 هزار و 99 نفر بود که در ابتدای سال 1401 به 2 میلیون و 216 هزار و 913 نفر رسید. یعنی ما فقط 115000 تخفیف داشتیم نه 15 درصد. اگر طبق برنامه مجبور بودیم 350 هزار نفر نیروی کار را کاهش دهیم، فقط 115 هزار نفر کاهش می دهیم که یک سوم است که بر اساس خوداظهاری دستگاه ها است و جای تامل دارد و به نظر می رسد وجود دارد. چالش ها و مسائل.

با توجه به مطالب فوق مشخص می شود که مجلس و سازمان استخدامی و اداری کشور راه حل دشوار و پیچیده ای دارند، اما همچنان مهم ترین موضوعی که تصمیم گیرنده را می طلبد تا تصمیمی صحیح و سریع بگیرد، سرنوشت مبهم 400 هزار نفر است. . که باید در اسرع وقت مشخص و تعیین تکلیف شود. لازم به ذکر است که با توجه به شرایط اقتصادی دولت و مقتضیات و محدودیت های بودجه ای، به نظر می رسد سازمان استخدامی و اداری چندان دستی برای تغییر وضعیت کارکنان شرکت ها نداشته باشد و همچنین با توجه به محدودیت ها و شرایط کشور. این تصمیم عملی نیست و منطقی به نظر نمی رسد.

دیدگاهتان را بنویسید