شورای نگهبان: طرح ساماندهی کارکنان دولت ابهامات زیادی دارد

شورای نگهبان: طرح ساماندهی کارکنان دولت ابهامات زیادی دارد

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان به تشریح آخرین طرح ها و لوایح در نظر گرفته شده در شورای نگهبان پرداخت و گفت: از ابتدای سال تا به امروز 59 مصوبه از مجلس دریافت کرده ایم و نظرات خود را در این خصوص بیان کرده ایم که از این میان است. 31 طرح و بقیه قبوض هستند. 12 مصوبه در مرحله اول تصویب شد، 24 مصوبه پس از رفع ایرادات و 23 مصوبه مورد اعتراض شورا قرار گرفت که همچنان بین شورا و مجلس رفت و آمد دارد.

نکته نگهبانان: بودجه را مرحله به مرحله بررسی می کنیم
وی افزود: همچنین در این مدت 24 مصوبه ارسالی از سوی دولت مورد بررسی قرار گرفت که از این تعداد 23 مصوبه و 3 مورد نیز در دست بررسی است. ضمناً در مورد نامه ها اعلام نظر داشتیم که در مجموع 162 نامه بود که از این تعداد 129 نامه به دیوان عدالت اداری که 102 نامه مغایر با موازین و 27 نامه مغایر با موازین تشخیص داده شد. همچنین در این مدت 118 جلسه داشتیم که 87 جلسه قضایی و 32 جلسه وکلای شورای نگهبان بود.

طحان نظیف درباره آخرین مصوبات در دست بررسی گفت: طرح اصلاح موادی از قانون مجازات های بازدارنده در جلسات گذشته شورا مطرح شد که افزایش جریمه قمار و شرط بندی در فضای مجازی است که در نهایت مشخص نشد. بر خلاف قانون اساسی و شرع.. طرح بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز مورد بررسی قرار گرفت. مصوبه ای که در مرحله قبل ایرادات زیادی داشت، بسیاری از این ایرادات توسط مجلس رفع شد، اما همچنان ایراداتی وجود دارد که در مجلس اعلام شد.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: علاوه بر این، بررسی طرح شفافیت سه قوه نیز در دستور کار شورا قرار گرفت و در سفرهای مکرر مجلس و شورای نگهبان بسیاری از نواقص آن برطرف شد. اما مجلس به یکی از نمایندگان اعتراض کرد که این مصوبه اصرار دارد و طبیعتاً مصوبه برای شناسایی به جلسه ارسال می شود.

وی ادامه داد: طرح ساماندهی کارکنان دولت نیز مصوبه دیگری بود که مورد توجه قرار گرفت که به گفته شورا با بلاتکلیفی مواجه شد و ابهاماتی برای آن ایجاد کرد. به عنوان مثال، عنوان افسری که در قطعنامه به آن اشاره شده است مشخص نیست که آیا منظور نیروهای رسمی است یا نیروهایی که به صورت غیر رسمی و تحت قرارداد فعالیت می کنند.

طحان نظیف افزود: همچنین لایحه بودجه سال 1402 کل کشور مصوبه دیگری بود که در جلسات گذشته به صورت فشرده و گاهی 3 بار مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت نتیجه آن شب گذشته به مجلس ارسال شد.

وی افزود: بررسی‌های ما ایراداتی را به مصوبه مجلس وارد کرده است، از جمله اینکه در بند الحاقی تبصره یک در خصوص وضع مالیات و عوارض بر اتلاف منابع در وزارت نفت و شرکت‌های تابعه ابهام وجود دارد. و هزینه های آنها این یک بحث نیست.

همچنین در تبصره 2 تصمیمی مبنی بر حمایت از سهامداران خرد وجود دارد، اینجا بحثی داشتیم که تفاسیر ارائه شده با جداول همخوانی ندارد که قابل اصلاح است.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: نکته بعدی بند الحاقی تبصره 5، صدور 20 فقره اوراق مشارکت اسلامی برای تامین مالی بهای تمام شده ماشین آلات کشاورزی است که بند آن خارج از دستور و مغایر اصل 52 قانون اساسی بوده است. طبیعتاً چون این سؤال در مجلس اضافه شده است، باید اصلاح شود و در طول سال انجام شود.

وی افزود: همچنین در قسمت 4 بند 2 تبصره 6 لغو معافیت مالیاتی مؤسسات انتشاراتی آموزشی و مؤسسات کمک آموزشی و مؤسسات کنکور ذکر شده بود. برخی از این موسسات در گذشته گنجانده شده اند، اما امسال به دلیل بحث کمک های آموزشی و آموزشی عنوان شد که با توجه به اینکه شامل مدارس و دانشگاه ها می شود، ممکن است ابهام داشته باشد. موضوع دیگر مالیات بر اراضی و املاک تحت عنوان خانه های مجلل بود که آن هم بررسی شد و خلاف شرع و قانون اساسی تشخیص داده نشد. علاوه بر این، بودجه شامل افزایش حقوق کارکنان دستگاه های اجرایی است که در قانون کار گنجانده شده است که در سال گذشته نیز لحاظ شده است. همچنین در تبصره 16 بند الف در خصوص تسهیلات قرض الحسنه زوجین و فرزندان که مبالغی در نظر گرفته شده بود که با آن موافقت شد و اعتراضی وجود نداشت اما در خصوص جزئیات رعایت قانون و رعایت ابهام وجود داشت. با قانون جوانان که در مجلس هم ابلاغ کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید