اجرای انتقال آب به دریاچه ارومیه تا 6 ماه آینده به تعویق می افتد؟!


ساعت: 08:07
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۲
کد خبر: 1902804

وضعیت دریاچه ارومیه اضطراری است و مسئولان در تلاش هستند تا با انتقال آب از سد معدنی بخشی از خسارات را جبران کنند و متاسفانه به دلیل عجله برای برداشت زودتر آب، تونل دچار ترک‌های متعددی شده است که در سال جاری تکمیل می‌شود. 6 ماه آینده به بهره برداری می رسد.

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ خشکی 95 درصد مدت هاست که شایعه شده است دریاچه ارومیه خیلی ناراحت کننده به نظر می رسد. اما مسئولان و کارشناسان این موضوع را تکذیب کردند و گفتند که این دریاچه به طور کامل خشک نشده است و دولت سیزدهم به طور جدی برای احیای آن تلاش می کند.

متاسفانه دریاچه ارومیه به دلیل خودخواهی برخی افراد و بی احتیاطی مسئولین در حال تخریب است و در واقع می توان دلایل اصلی مرگ دریاچه را اینگونه برشمرد: ساخت بیش از حد سد، احداث چاه در اطراف آن برای شخصی. نیازها و مصارف کشاورزی و البته تغییرات آب و هوا و اقلیم که باعث کاهش بارندگی در این سال ها شده است.

حتی کارشناسان در مورد تهدید طوفان نمک در دریاچه ارومیه آنها برای جان 15 میلیون نفر از جوامع اطراف هشدار می دهند، هرچند می گویند خوشبختانه هنوز کریستال های نمک سطح دریاچه شکسته نشده است و اقدامات حفاظتی جامع و دقیق می تواند از وقوع طوفان نمک در منطقه جلوگیری کند.

موقعیت دریاچه ارومیه فوق العاده است

روح الله متفکر آزاد رئیس هیئت تحقیق و تفحص ستاد احیای دریاچه ارومیه در گفت و گو درباره آخرین وضعیت دریاچه ارومیه گفت: وضعیت دریاچه در وضعیت اضطراری است و این نگین فیروزه ای شمال غرب کشور است. کاملا خشک

وی با تاکید بر اینکه پروژه های احیای دریاچه باید سریعا انجام شود، گفت: دولت باید تمام تلاش خود را برای احیای عاجل دریاچه به کار گیرد.

تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه در حال تعمیر است

این موضوع باعث شد به سراغ علی سلایگه، رئیس جدید سازمان حفاظت محیط زیست برویم آخرین وضعیت دریاچه ارومیه و بپرسید که آیا درست است که بیش از 90 درصد دریاچه خشک است؟

علی سلاجقه در گفتگو با خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا; وی با بیان اینکه 90 درصد خشکی دریاچه ارومیه را تایید نمی کنم، تصریح کرد: اقدامات قابل توجهی در راستای احیای دریاچه ارومیه اتفاقاً 100 میلیون مترمکعب آب از تصفیه خانه تبریز و ارومیه را که به دریاچه ارومیه رفته بود را نشان دادیم که بسیار مفید بود.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال تعمیر تونل آب هستیم، تصریح کرد: 600 میلیون متر مکعب آب از مخزن معدنی سیب به زودی پس از تعمیر تونل تامین می شود.



عجله در برداشت آب مهمترین دلیل ترک خوردگی تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه است.

کریم شیبانی یکتا، مدیرعامل شرکت آب و نیرو نیز در خصوص اهداف، روند ساخت و اجرای سیستم انتقال آب از سد معدنی سیب به دریاچه ارومیه وی بیان کرد: عملیات ساخت تونل از چندین سال پیش آغاز شد و عملیات حفاری این تونل به طول 36 کیلومتر در تابستان سال گذشته به پایان رسید اما پایان حفاری به معنای پایان کار تونل نیست، در در واقع برخی از اقدامات نهایی تونل باقی مانده است.

مدیرعامل شرکت آب و نیرو با اشاره به سختی های کار در این پروژه گفت: در حدود 2 کیلومتری این تونل به سازند رسوبی برخورد کردیم که با وجود اقدامات خوب پیمانکار پروژه، متاسفانه 700 متر آسیب دید. از تونل ترک ها و آسیب دیدیم که حتما قبل از عملیات باید تعمیر شود.

شیبانی افزود: هجوم بردن در بررسی های انجام شده و برداشت آب زودتر از زمان تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه باعث ایجاد ترک های زیادی در این تونل شد.

تلاش برای اجرای طرح انتقال آب به این دریاچه تا 6 ماه آینده

معاون مجتبی ذوالجودی سازمان حفاظت محیط زیست وی همچنین در بازدید از پروژه های احیای دریاچه ارومیه اظهار داشت: پروژه های انتقال آب به این دریاچه که با هزینه ای بالغ بر 6 هزار میلیارد تومان آغاز شده بود تا 6 ماه آینده تکمیل و به بهره برداری می رسد.

نایب رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از برنامه های دولت در سه حوزه تکمیل، اصلاح و بهره برداری از پروژه های سخت افزاری خبر داد و گفت: از جمله این طرح ها ایجاد سد و کانال برای هدایت آب به دریاچه است.

زلودی ادامه داد: سد معدنی سیب که قرار است آب حوضه زاب را به دریاچه منتقل کند، پس از تکمیل به 623 میلیون مترمکعب آب می رسد. همچنین با تکمیل سد سیلوه حدود 300 میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه ارومیه می شود.

به گفته وی، تصفیه و انحراف فاضلاب استان های آذربایجان شرقی و غربی با حجم 90 میلیون مترمکعب از دیگر پروژه های در دست اجرا است که تا 6 ماه آینده به اتمام می رسد.

دریاچه ارومیه چند سالی است که به دلایل انسانی و زیست محیطی در حال خشک شدن است و به جرات می توان گفت اثری از آن نیست و این فاجعه زیست محیطی در برابر چشمان مردم و مسئولان رخ می دهد. بیش از دو دهه است که کارشناسان محیط زیست بارها به آغاز این فرآیند اشاره کرده اند دریاچه ارومیه در حال خشک شدن است هشدار داده بودند اما هیچ وقت شاهد اقدامات کارشناسی نبودیم و همین امر منجر به نابودی بیشتر دریاچه شد که خشک شدن آن چند میلیون نفر را دچار مشکلات اقتصادی، بهداشتی و بهداشتی کرد.

اهمیت احیای دریاچه ارومیه به حدی است که مسئولان باید احیای این دریاچه را در اولویت برنامه های خود قرار دهند، اما برای احیای دریاچه ارومیه علاوه بر تامین اعتبار، مدیریت صحیح و علمی نیز ضروری است، چرا که دیدیم حتی با دادن هیچ اعتباری هم هیچ دستاوردی برای نجات این دریاچه حاصل نمی شود، پس بهتر است مسئولان به جای تکرار شعارهایی که شاید بتوانند بخشی از دریاچه را نجات دهند، اقدامات علمی و کارشناسی نکنند.

اما سوال اصلی این است که منشأ کم کاری در این موضوع چیست؟ چه کسی مسئول مقابله با این فاجعه زیست محیطی است؟ و از همه مهمتر، آیا شاهد احیای دریاچه، تغذیه دریاچه از طریق تصفیه خانه و تونل خواهیم بود؟! آیا اجرای انتقال آب به دریاچه ارومیه به ۶ ماه آینده موکول شد؟!


بیشتر بخوانید:

آیا مردم یا مسئولان تاوان نابودی دریاچه ارومیه را خواهند داد؟!

دیدگاهتان را بنویسید