اجرای سالانه 50 طرح تحقیقاتی کاربردی برای پاسخگویی به مشکلات کشاورزی / کمبود محقق در مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان شمالی

ساعت: 13:59
تاریخ انتشار: 1400/09/24
کد خبر: 1792383

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان شمالی اعلام کرد؛

جلیل علوی گفت: پژوهشگران و اساتید این مرکز سالانه به طور متوسط ​​50 طرح تحقیقاتی کاربردی و به طور متوسط ​​4 طرح توسعه تحقیقاتی مطالعه و تحقیق می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جلیل علوی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصرترک اظهار داشت: و دارای ثبت آب و گواهی فعال بذر و نهال، زراعت و باغبانی، منابع طبیعی و آبخیزداری، علوم دامی، و همچنین فنی و مهندسی که هر ساله اجرای پروژه های تحقیقاتی کاربردی و طرح های توسعه تحقیقات در دستور کار قرار دارد.

علوی گفت: در این مرکز شش محقق دانشکده در زمینه گیاه پزشکی، تحقیقات باران و تحقیقات باغبانی و همچنین 11 محقق خارج از دانشکده در تمامی حوزه های مذکور فعالیت می کنند.

وی گفت: این پژوهشگران به طور متوسط ​​سالانه 50 طرح تحقیقاتی کاربردی و به طور میانگین چهار طرح توسعه تحقیقاتی را مورد مطالعه و تحقیق قرار می دهند.

این مسئول بیان کرد: از فروردین سال گذشته تا شهریور 1400 مطالعه و تحقیق 50 طرح تحقیقاتی کاربردی در دستور کار پژوهشگران این مرکز قرار گرفت تا مشکلات و نیازهای فعلی بخش کشاورزی استان برطرف شود.

وی گفت: دوره تحقیقاتی هر طرح تحقیقاتی حداقل دو سال در دستور کار این پژوهشگران قرار دارد و دوره تحقیقاتی می تواند 10 تا 12 سال طول بکشد تا به نتیجه نهایی برسد.

معرفی 25 رقم گندم و جو سازگار با اقلیم استان

علوی بیان کرد: تاکنون از جمله نتایج تحقیقات محققان این مرکز که به کشاورزان استان ارائه، معرفی و آموزش داده شده است، معرفی 25 رقم گندم و جو سازگار با اقلیم استان برای کشت بود. در مزارع

وی گفت: دوره تحقیقاتی صرف شده برای دستیابی به نتیجه نهایی این 25 رقم بذر گندم و جو بین 10 تا 12 سال به طول انجامید.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی افزود: تهیه، ساماندهی و معرفی جیره غذایی دام های استان یکی از نتایج بررسی این مرکز بود که در سال جاری به کشاورزان و کارخانه های خوراک دام ارائه شد. استان.”

وی همچنین با بیان اینکه پروژه های تحقیق و توسعه در این مرکز در حال انجام است گفت: این طرح ها شامل دستاوردهای تحقیقات کاربردی است که در این زمینه به کشاورزان آموزش داده می شود.

علوی گفت: امسال پنج طرح توسعه تحقیقاتی از جمله مقایسه انواع ارقام انگور برای کشت، مقایسه عملکرد پنج رقم جدید جو در مزارع کشاورزی، مقایسه لاین‌های امیدوارکننده نخود با ارقام موجود و محلی اجرا می‌شود. مقایسه عملکرد ژنوتیپ های امید.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با انتقاد از کمبود جدی محقق و معلم در این مرکز، اعلام کرد: برخی از پژوهشگران این مرکز نیز در آستانه بازنشستگی هستند.

این کارمند افزود: گروه تحقیقات منابع طبیعی این مرکز پژوهشگر دانشکده ندارد.

وی خاطرنشان کرد: این مرکز در گذشته با دانشگاه آزاد استان تعامل داشته و از پتانسیل دانشجویان این دانشگاه در حوزه های مرتبط با کشاورزی استفاده می کند. اما تعداد دانشجویان این دانشگاه به دلایل مختلف کاهش یافته است و ممکن است یکسان نباشد.گذشته بر قدرت این دانشگاه تکیه داشت.

علوی بیان کرد: مشکل کمبود محقق و معلم در این مرکز باعث شده تا پژوهشگران این مرکز کمتر به پروژه های تحقیقاتی دست بزنند.

وی یادآور شد: اگرچه نهادهای مرکزی سازمان تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کشور و همچنین وزارت علوم از کمبود محقق و معلم در این مرکز مطلع هستند، اما دست آنها برای رفع نیازهای این مرکز بسته است. مرکز . .


سهمیه پایین برای جذب معلم در مراکز تحقیقاتی و آموزشی کشاورزی و منابع طبیعی استان ها

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: سهمیه جذب معلم در مراکز پژوهشی و آموزشی کشاورزی و منابع طبیعی استان ها پایین است.

وی همچنین درباره اعتبارات پژوهشی که هر ساله در اختیار این مرکز قرار می گیرد، بیان کرد: بودجه ای که تخصیص می یابد نه زحمات پژوهشگران را می دهد و نه هزینه های پژوهش را.

علوی افزود: اما محققان این مرکز با درک این وضعیت به تحقیقات خود برای رفع مشکلات و نیازهای بخش کشاورزی ادامه خواهند داد.

وی در خاتمه به فعالیت های آموزشی در این مرکز اشاره کرد و در این خصوص گفت: فعالیت های آموزشی این مرکز در جهت ارتقای دانش، بینش و مهارت بهره برداران کشاورزی، فعالان صنعت کشاورزی، فارغ التحصیلان کشاورزی، کشاورزان پیشرو، دانش آموختگان کشاورزی است. ، سازمان ها، اتحادیه ها، تعاونی ها و سربازان نیروهای مسلح.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: این مرکز در استان در سال گذشته 11 هزار و 877 نفر روز آموزش کشاورزان، 5 هزار و 916 روز آموزش ضمن خدمت به کارکنان جهاد کشاورزی، امور عشایری و دامپزشکی ششم. هزار و 900 نفر در روز به آموزش و توانمندسازی نیروهای خدماتی پرداختند.

وی اعلام کرد: امسال 9 هزار و 325 نفر در روز عملیات، 712 نفر در روز خدمت کارکنان سازمان جهاد کشاورزی، عشایری و دامپزشکی و 13 هزار و 180 نفر آموزش سربازی را فرا گرفتند. در پادگان و مزارع کشاورزی را نگه داشتند.

علوی خاطرنشان کرد: این آموزش ها در زمینه دامپروری، باغبانی، گیاهان دارویی، فعالیت های گیاهپزشکی و مبارزه با آفات و بیماری ها بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید