اجرای طرح آزمایشی غربالگری آلزایمر از اول بهمن ماه در استان های قزوین و یزد


ساعت: 11:32
تاریخ ارسال: 10/03/1401
کد خبر: 1919483

مدیر عامل انجمن آلزایمر ایران از اجرای طرح آزمایشی غربالگری آلزایمر در استان های قزوین و یزد از اول بهمن ماه خبر داد.

معصومه صالحی مدیر عامل انجمن آلزایمر ایران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا درباره اجرای طرح آزمایشی. غربالگری آلزایمر وی در استان های قزوین و یزد از اول بهمن ماه اعلام کرد و گفت: اقدامات اولیه در راستای اجرای این طرح انجام شده است و در تلاش هستیم با همکاری سازمان اجتماعی این طرح اجرایی شود. کشور در اوایل فوریه.

به گفته مدیر عامل انجمن آلزایمر ایران، تشخیص زودهنگام چه زمانی بیماری آلزایمر با اجرای غربالگری در سطح کشور می توان ناتوانی ناشی از این بیماری را 5 سال به تعویق انداخت، زیرا به ازای تشخیص هر یک سال زودتر این بیماری، 5 سال ناتوانی فرد به تاخیر می افتد و از معلولیت افراد جلوگیری می کند. ممکن است و مهمتر از همه این که باعث شود آنها زندگی مستقل تری داشته باشند.

وی همچنین با بیان اینکه اجرای این طرح به فرد آسیب دیده کمک می کند، گفت: در کنار اقدامات درمانی، اقدامات تشخیصی برای فرد انجام می شود و گفت: در صورت تشخیص نهایی بلافاصله مداخلات انجام می شود. توانبخشی ذهنی، پزشکی و کار درمانی انجام خواهد شد.

صالحی به این مقاله اشاره می کند که سن تنها عامل است بیماری زوال عقل خیر، گفت: سایر عوامل ریز مانند فشار خون، دیابت، کلسترول، سندرم دان و از همه مهمتر افسردگی از عوامل مهم و خطر زوال عقل هستند.

صالحی در پایان تصریح کرد: انجمن آلزایمر با اجرای این طرح در تلاش است تا آگاهی مردم را نسبت به زوال عقل افزایش دهد. توجه، عوامل خطر و… افزایش و تلاش برای معرفی سبک زندگی سالم به این قشر. به موقع.

باید بگویم؛ فرز صفری فرد، معاون پیشگیری از معلولیت سازمان اجتماعی کشور با اشاره به برنامه غربالگری زوال عقل سازمان اجتماعی گفت: این طرح با همکاری انجمن آلزایمر ایران انجام می شود. در واقع قرار است این برنامه به صورت پایلوت در استان‌های قزوین و یزد اجرا شود.» این کار با تست‌های روان‌شناختی که ارزیابی می‌شود و برای سنین ۶۰ تا ۷۵ سال است و در صورتی که فرد مشکوک به زوال عقل، طبق پروتکل مندرج در سند ملی دمانس به متخصصین مغز و اعصاب یا روانپزشک ارجاع داده می شوند.

صفری فرد خاطرنشان کرد: این برنامه باید در ابتدا برای جمعیت حاضر در این گروه سنی و تحت پوشش سازمان انجام شود. سپس از طریق فراخوانی که داده می شود و در پایگاه هایی که مشخص و اعلام می کنیم، این غربالگری برای همه افراد این استان ها انجام می شود، همچنین با همکاری نهادها یا سازمان هایی مانند کانون بازنشستگی، شهرداری ها غربالگری برای همه افرادی که از این سنین هستند

صفری فرد در پاسخ به این سوال که چقدر طول می کشد تا سالمندان غربالگری شده برای غربالگری برگردند، گفت: در مرحله اول این برنامه همه را غربال می کنیم و برای افرادی که مشکوک هستند برنامه پیشگیری داریم. پیگیری ماهانه و یک ساله در دو مرحله انجام می شود.

وی با بیان اینکه برنامه ما در دو استان به صورت آزمایشی در حال اجراست، گفت: برای این امر آموزش های لازم برای استعلام کنندگان انجام می شود و باید پایگاه هایی که در آن غربالگری انجام می شود مشخص شود. برنامه در تمام استان های کشور در سال های آینده. مطمئناً پس از اجرای این برنامه در سراسر کشور، پایگاه‌هایی را برای تکرار این برنامه فعال خواهیم کرد و غربالگری زوال عقل نیز مانند سایر برنامه‌های غربالگری سازمان انجام می‌شود.


بیشتر بخوانید:

بیماری آلزایمر در افراد بالای 65 سال شایع تر است

هزینه ماهانه بیش از 12 میلیون نفر مبتلا به زوال عقل / تلاش برای قرار دادن برخی داروها در لیست بیمه

دیدگاهتان را بنویسید