اجرای آزمایشی غربالگری اختلالات عصبی شناختی در سالمندان در 2 منطقه از کشور


ساعت: 15:49
تاریخ انتشار: 30.06.1401
کد خبر: 1898889

معاون پیشگیری رئیس جمهور از اجرای طرح غربالگری اختلالات عصبی-شناختی سالمندان به صورت پایلوت در ۲ استان کشور خبر داد و گفت: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت تا سال ۲۰۵۰ جمعیت سالمندان ایران خواهد بود. به بیش از 26 میلیون نفر برسد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ افروز صفری فرد در روز جهانی آلزایمر گفت: یکی از برنامه های دفتر پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی در سال جاری طرح پیشگیری، غربالگری اختلالات عصبی شناختی سالمندان یا زوال عقل است که در نظر داریم به صورت پایلوت در 2 استان آن اجرا کنیم. با کمک انجمن زوال عقل ایران آلزایمر انجام می شود.

وی افزود: ضرورت اجرای این برنامه این است که با توجه به افزایش جمعیت سالمندان در دنیا و ایران، نیاز به توجه ویژه به سالمندان و برنامه های مرتبط با سالمندی وجود دارد.

نایب رئیس مرکز پیشگیری از معلولیت سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، جمعیت سالمندان ایران تا سال 2050 به 26 میلیون نفر خواهد رسید، گفت: بنابراین لازم است اقدامات لازم برای بیماری‌های مشترک انجام شود. پیری .

به گفته وی، بیماری آلزایمر شایع ترین علت سندرم زوال عقل است که در اثر تخریب گسترده نورون های مغزی ایجاد می شود و باعث بدتر شدن وضعیت شناختی در سالمندان و در نتیجه بدتر شدن شدید حافظه، جهت گیری و توانایی های شناختی در سالمندان می شود. سالمندان و همچنین باعث اختلال در عملکرد اجتماعی و خانوادگی می شود و فرد نیاز به مراقبت های پزشکی و روانشناختی مستمر دارد که هم بر زندگی فرد و هم بر زندگی افراد خانواده وی تأثیر می گذارد.

صفری فرد با بیان اینکه آزمایش های غربالگری می تواند شروع زوال عقل را سریعتر تشخیص دهد و مداخلات به موقع انجام دهد و روند بیماری را کند کند، افزود: تصمیم گرفتیم افراد 60 تا 75 سال را در 2 استان مورد ارزیابی و غربالگری قرار دهیم. و پس از شناسایی افراد مستعد به بیماری، جهت تشخیص به متخصصین مربوطه ارجاع داده شده و اقدامات تشخیصی بر اساس پروتکل تشخیصی سند ملی دمانس برای آنان انجام خواهد شد. با توجه به حساسیت و آگاهی های صورت گرفته برای دریافت مداخلات درمانی و توانبخشی، این افراد باید به مراکز تخصصی مراجعه کنند. ما همچنین برنامه پیگیری 6 ماهه و 1 ساله را در نظر گرفتیم تا اطمینان حاصل کنیم که مداخلات و نتایج حاصل شده است.

معاون پیشگیری از معلولیت های مرکز توسعه پیشگیری بهزیستی کشور با بیان اینکه این برنامه به صورت پایلوت در استان های یزد و قزوین اجرا می شود، گفت: امیدواریم با اجرای این برنامه ابتدا به صورت پایلوت و سپس به صورت پایلوت انجام شود. به عنوان یک کشور، ما یک سالمندی سالم برای مردم خواهیم داشت.»

دیدگاهتان را بنویسید