آلودگی هوا باعث اختلالات عصبی می شود

آلودگی هوا باعث اختلالات عصبی می شود

روز جدید نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که ذرات مضر موجود در هوای آلوده می توانند از طریق جریان خون به مغز منتقل شوند و باعث اختلالات عصبی و آسیب مغزی شوند.

تحقیقات جدید نشان می دهد که ذرات مضر موجود در هوای آلوده می توانند توسط ریه ها و سپس به سرعت از طریق جریان خون به مغز منتقل شوند. این مطالعه نشان می دهد که انتقال این ذرات به مغز می تواند باعث اختلالات عصبی و آسیب مغزی شود.

یک تیم بین المللی از دانشمندان انگلیسی و چینی مجموعه ای از ذرات کوچک را در مایع مغزی نخاعی برخی بیماران کشف کرده اند که می تواند مسیر ذرات موجود در هوا را برای حرکت از ریه ها به مغز نشان دهد. آلودگی هوا حاوی مواد سمی بسیاری است که ذرات معلق بدترین آنها هستند و اثرات منفی زیادی بر سلامت انسان می گذارند. این ذرات گاهی اوقات می توانند از سیستم ایمنی بدن عبور کرده و مشکلاتی برای سلامتی ایجاد کنند.

دانش ما در مورد اثرات مضر ذرات گرد و غبار موجود در هوا بر روی سیستم عصبی مرکزی هنوز کامل نیست، اما تحقیقات ما نشان می‌دهد که این ذرات گرد و غبار می‌توانند از طریق ریه‌ها وارد جریان خون شوند و حتی از سد خونی مغزی عبور کنند که می‌تواند به سیستم عصبی آسیب برساند. مغز و بافت های نرم اطراف

وی افزود: داده ها نشان می دهد که تعداد ذرات معلقی که از طریق جریان خون از ریه ها به مغز می رسد هشت برابر بیشتر از انتقال مستقیم این ذرات به مغز از طریق بینی است. آسیب به مغز توسط این ذرات کوچک می تواند باعث علائمی شبیه آلزایمر و مشکلات شناختی در بزرگسالان و همچنین کودکان شود.

نتایج این مطالعه در مجله علمی معتبر PNAS منتشر شده است

دیدگاهتان را بنویسید