اجرای فرهنگی از دهه 1970 به تعویق افتاده است/ نگاه دایره ای فاقد خلاقیت و زیبایی شناسی به عنوان راهکاری برای رواج حجاب است.


ساعت: 08:09
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۴/۲۱
کد خبر: 1882434

کارشناسان عدم آموزش صحیح فرهنگی از دهه 70 تا کنون، رها شدن فضای مجازی و برخورد مضاعف با حجاب را از موانع اصلی عدم ترویج حجاب اسلامی می دانند و معتقدند مدارس می توانند در ترویج خلاقانه حجاب و عفاف پیشگام باشند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش راه آرمان، کارشناسان با حضور در اتاق خبر این شبکه خبری در خصوص «شیوه های ترویجی پوشش اسلامی و چالش های پیش رو» به بحث و تبادل نظر پرداختند.


در این میزگرد مریم مقفوری کارشناس مسائل زنان اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان، آسیه پنهنده کارشناس اجتماعی استان کرمان و عشرت کردستانی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کرمان و پرچمدار در بازی های پارالمپیک ریو در سال 2016 ما را همراهی کردند.

مریم مغفوری، کارشناس مسائل زنان اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان؛ مهم ترین چالش عفاف و حجاب در سطح آموزش، نگاه نادرست مربیان تربیتی و اساتید دینی نسبت به این مقوله است و گفت: متاسفانه پیوند حوزه و آموزش و پرورش بسیار ضعیف است در حالی که معلمان باید به سوالات پاسخ دهند. دین طلاب باید غنی باشد و بتوانند شبهات طلاب را به شکل ریشه ای حل کنند، اما به دلیل کمبود استاد و کمبود استاد در حوزه، این مقوله عقب رانده می شود.


وی با بیان اینکه نمی توان طلاب را با چکش به راه دین رهنمون کرد، اظهار داشت: متاسفانه نگاه ما به دانش آموزان در این 40 سال جنبه ارشادی داشته تا خلاقانه و عملا باعث دلسردی طلاب از رعایت حجاب شده است. در حالی که این مقوله باید از منظر زیبایی شناسی به دانش آموزان آموزش داده می شد.

مغفوری تاکید کرد: یکی از کاستی های آموزش و پرورش این است که معلمان در حین خدمت نظارت دینی ندارند و فقط یک بار معلمی در رابطه با ایمان در آزمون استخدامی قبول و مصاحبه می شود اما اطلاعات دینی آنها در مباحث علمی و جامعه شناسی است. بروزرسانی نشده.



آسیب جدی ناشی از رفتارهای دوگانه برخی افراد نسبت به حجاب در محیط کار و جامعه

وی چالش دیگر را عدم رفتار واقعی معلم در مقوله حجاب در حین خدمت و خارج از مؤسسه عنوان کرد و گفت: دانش آموزی که رفتار عملی استاد را برخلاف تدریسی که از وی می بیند، مشکوک و عملاً تمایل پیدا می کند. پیروی از آموزه های دینی در آن جامعه نخواهد بود.


سپس آسیه پهننده کارشناس اجتماعی استان کرمان نیز رفتار نادرست برخی از مدیران مدارس با دانش آموزان در فضای زنانه و امن مدرسه را مضر دانست و توضیح داد: مدیران آموزش کافی برای برخورد صحیح و کودکانه و شیطنت آمیز با دانش آموزان ندیده اند. رفتار دانش او با برخورد و تنبیه سخت به دانش آموز پاسخ می دهد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از چالش های حجاب در حوزه خدمات کشوری است چرا که مدیرانی که مردانه هستند از کارکنان بد پوش خود حمایت می کنند.

پناهنده تاکید کرد: در اماکن عمومی مانند ادارات و موسسات و همچنین لباس کارمندان، اختلاط زن و مرد با هم در محیط کار، آرایش دائم و غلیظ، لباس های کوتاه و تنگ که به وضوح نشان دهنده ی افراد است، دستورالعمل های اولیه رعایت نمی شود. بدن این امر منجر به گسترش فرهنگ پوشش اشتباه کارکنان اداری شده است.


db91966f d8a3 49e8 b902 6c81e46a81c2 خبر خاکستری



فضای مجازی متروک همه نوع رسوایی را تشویق می کند

عشرت کردستانی، عضو شورای شهر کرمان و پرچمدار بازی های پارالمپیک 2016 ریو در ادامه بدترین چالش های ترویج عفاف و حجاب را موازی سازی فضای مجازی عنوان کرد و گفت: اگر هزار کار فرهنگی بسازیم، ما یک فضای مجازی متروک خواهیم داشت، عملاً با ظرفیت 10 درصد.» ما بهره وری داریم زیرا فضای واقعیت مجازی به محلی برای گسترش انواع رسوایی ها و فرهنگ های جعلی تبدیل شده است.


وی ادامه داد: چالش دیگر در بحث حجاب عدم توجه دولت ها و کنار گذاشتن فرهنگ در این مقوله بود و در واقع در 8 سال گذشته موضوع حجاب و عفاف به وضوح کنار گذاشته شد و حتی حداقل کار فرهنگی انجام نشد. در توصیه قبلی شهرداری


کردستانی تاکید کرد: توسعه فرهنگی از دهه 70 به تعویق افتاد و همه دولت ها یکی پس از دیگری روی کار آمدند اما برای فرهنگ عفاف کاری نکردند که بدترین نوع مقابله با فرهنگ اسلامی در دولت قبل با اجرای چراغ خاموش بود. 2030. انجام شد.


وی تاکید کرد: دختران و زنان سرزمین ما به خصوص کرمان کمترین امکانات را دارند و حتی پارک خود را هم ندارند، بنابراین وقتی چیزی را به کسی منع می کنید باید جایگزین آن را به او بدهید اما چنین جایگزینی وجود ندارد که قابل ارائه و ارائه و مربوط به رهاسازی پارک ها با شورای شهر جدید که تنها 6 ماه از عمر آن می گذرد.


مدارس باید در ترویج خلاقانه حجاب پیشگام باشند

مریم مغفوری رئیس امور بانوان اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان اولین تصمیم را ایجاد طرح های خلاقانه در مدارس با موضوع عفاف خواند و گفت: اگر مبلغان حوزوی مانند مربیان تربیتی، مربیان دینی و حتی مشاوران به کمک بشتابند. مدارس، بدون شک آنها با آگاهی از پاسخگویی به شبهات می توانند به طور اساسی به مسائل دینی مانند عفاف و حجاب برای دانش آموزان بپردازند و قبل از ورود به جامعه عملاً اعتقادات آنها را تقویت کنند.

وی ادامه داد: حتی ما در زمینه سواد رسانه ای متخصص نداریم و گاهی معلمانی از رشته های دیگر هستند که مسئولیت آموزش رسانه را نیز بر عهده دارند و این تاثیر را بر دانش آموزان کاهش داده است.


مگفوری ادامه داد: طرح رعایت ایمان و علم معلمان را نیز می توان طرحی جدی برای سنجش ایمان و رفتار معلمان با توجه به فروع دین دانست تا ضمن پرورش روحیه معلم، دانش آموزان نیز بپذیرند. این چیزها به راحتی

مشوق هایی برای زنان محجبه و کارمندان باید در نظر گرفته شود

آسیه پهننده کارشناس اجتماعی استان کرمان افزود: یکی از تصمیمات اصلی در گسترش حجاب ایجاد انگیزه برای زنان محجبه در دستگاه های اجرایی و دولتی است.

وی ادامه داد: حراست هر نهادی که بازوی اجرایی است نیز باید متشکل از زن و مرد باشد تا هر دو جنس را تذکر دهند و جدی‌تر باشند و در صورت کوتاهی این مأموران، مقام‌های بالاتر با آنها (افسران حراست) به شدت برخورد کنند تا مسئولان را تطهیر کنند. ، دفاتر هم باید پر از دین شود.


این پناهنده راه حل دیگر را ایجاد تاکسی برای بانوان ذکر کرد و گفت: معمولا در مسیرهای تاکسی سرویس حمل و نقل برای خانم ها وجود ندارد، چه اشکالی دارد که ناوگان حمل و نقل برای خانم ها خانم هایی که در کنار آقایان احساس راحتی نمی کنند از این ها استفاده کنند. اتوبوس، زیرا بیشتر استفاده کنندگان از ناوگان خودروهای عمومی زنان و دانش آموزان هستند.


1a50d6ca 2000 4768 9bfd 3555373086b1 خبر خاکستری


ما در مقوله حجاب و عفاف نشان فرهنگی می دهیم

عشرت کردستانی یکی از اعضای شورای شهر نیز راه های گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در پارک ها را برشمرد و گفت: در این دوره شورا فرهنگسرای محله محور طراحی کردیم. همچنین کافه کتاب، کافه دخترانه و ایستگاه دخترانه در پارک ها راه اندازی کرده ایم که با شروع هفته عفاف و حجاب اجرا می شود.

کردستانی با بیان اینکه اجرای 57 درصدی حقوق کارگری دست ما را در اجرای طرح های فرهنگی بسته است، تاکید کرد: به دنبال ساخت یک مجموعه فرهنگی و تفریحی مانند پارک شهربانوی تهران هستیم که مانند یک شهر برای بانوان و آن باشد. وعده های اولیه محقق شد. از نماینده کرمان دریافت کردیم.


وی به خانه‌های مصاری به‌عنوان مراکز فرهنگی اشاره کرد و گفت: بنا داریم خانه‌های مصاری را به‌عنوان فرهنگسرای محله‌ای راه‌اندازی کنیم تا بانوان بتوانند از این مکان برای اجرای طرح‌های نظارتی و حتی فرهنگ‌سازی جدید و رصد مردم بر مردم استفاده کنند.


کردستانی ادامه داد: همچنین ورزش های صبحگاهی بانوان را که دچار چالش شده بودند در رده ورزش های همگانی قرار دادیم و به همه مربیان کارت فعالیت داده شد و برای ادامه فعالیت باید به قوانینی که متعهد شده اند احترام بگذارند زیرا در این ورزش ها که فرم آزاد بود. با حضور زنان و مردان عرصه های بسیاری را برای نظام اسلامی ایجاد کرد که هم اکنون به صورت هماهنگ و قانونی به کار خود ادامه می دهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید