توجه ویژه شورای عالی انقلاب فرهنگی به سیاست های راهبردی بیانیه گام دوم انقلاب / تهیه اسناد زنجیره فرهنگی بر اساس بوم شناسی استان ها

ساعت: 16:14
تاریخ انتشار: 14/11/1400
کد خبر: 1805741

سعیدرضا عاملی از توجه ویژه شورای عالی انقلاب فرهنگی به سیاست های راهبردی بیانیه گام دوم انقلاب خبر داد و گفت: طراحی و چیدمان اسناد در زنجیره فرهنگی بر اساس اکولوژیکی بوده است. استان ها

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نقل قول از زمان ما؛ سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان با حضور دبیر شورای فرهنگی، نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان، استاندار و شورا سخنرانی کرد. اعضا کرد: نگاه مقام معظم رهبری به ظرفیت و مثبت اندیشی است، گاهی اوقات بیش از حد به نقاط ضعف تکیه می کنیم و به آن توجه غیرواقعی می کنیم. و مرزهای زمینی و دریایی مزیت بزرگی در کشور است و تصویری در افکار عمومی ایجاد می کند که واقعی نیست.


وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان مردم محترمی دارد و ما شاهد همدلی و برادری شیعه و سنی هستیم، دشمن دشمنی می کند و تلاش خود را می کند، کار دشمن اساس درک ما از جامعه نیست، کار ما صحنه است. وضعیت واقعی جامعه دشمنان در بسیاری از نقاط کشور تلاش می‌کنند هویتی استاندارد برای تضعیف ظرفیت ملی ایجاد کنند، اما وقتی به عرصه ملی نگاه می‌کنیم به ظرفیت واقعی توجه می‌کنیم.

این مسئول بیان کرد: نظر ما در مورد اسناد بومی است، مقام معظم رهبری تاکید دارند که باید به توانمندی های بومی توجه شود و بر اساس محیط زیست مشخص اقدام شود، اگر سندی بنویسیم که دغدغه و اولویت هر کدام نباشد. منطقه، این فقط یک سند کتابخانه است.” . از این رو اولین سند مهندسی فرهنگی در استان فارس با حضور رئیس جمهور که سیستان و بلوچستان دومین استان است رونمایی شد که بخش استانی طرح مهندسی فرهنگی را آشکار کرد.

وی گفت: مبنای ما در حوزه فرهنگ، اسناد بالادستی مصوب شورای عالی انقلاب، اجرای این اسناد است که رهبر معظم انقلاب بر سند مهندسی فرهنگی و اجرای آن تاکید دارند، سندی غنی در 53 سند ملی که در نظر گرفته شده و به دستگاه های مربوطه واگذار شده است، ما قصد نداریم کاری از بالا به پایین انجام دهیم، زیرا چنین مرحله ای مفید نیست.

عاملی گفت: بخش استانی سند مهندسی فرهنگی باید بر اساس نظام مسائل بومی باشد و به موضوعات مهم هر استان بپردازد. موارد ذکر شده در این بیانیه دستور شورای عالی فرهنگی است. هفت راهبرد کلان در بیانیه دیده می شود که همگی مبتنی بر فرهنگ یا دانش است تا بتوانیم بر اساس آن حرکت کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نظارت و نقشه برداری نهادی در استان تقسیم بندی شده است که یکی از اولویت های مسائل استان تقویت زیرساخت ها و برنامه های فرهنگی است.

سیستان و بلوچستان در عرصه فرهنگی موفق عمل کرده است

به گفته وی، سیستان و بلوچستان موفق بوده است، زمانی دانشگاه واقعی وجود نداشت، اما اکنون شاهد ظرفیت دانشگاهی بزرگ در منطقه هستیم که نتیجه آن ایجاد پارک علم و فناوری با 191 شرکت دانش بنیان است. آهسته که باعث افتخار ماست و نشان می دهد که می توانیم شکل بگیریم.

عاملی گفت: از ویژگی های بخش استانی سند مهندسی فرهنگی، گسترش آن است که در قالب 300 طرح عملیاتی تا اجرایی شدن آن پیگیری می شود. یکی از خواسته های رهبر معظم انقلاب نظارت و اجرای مصوبات است.» اگر استان پیگیری کند موفق می شود و باید دنبالش باشیم.

وی بیان کرد: این سند بر اساس شرایط و مقتضیات بومی محلی و با مشارکت و نقش آفرینی فرهنگیان بومی و مداخله حداقلی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه شده است. همکاری تنگاتنگ شورای فرهنگ عمومی، شورای برنامه ریزی و استانداری به این امر کمک کرده و فرهنگ و رهبری اسلامی و سایر ارگان های دولتی و دولتی در این امر مشارکت داشته اند.

این مسئول افزود: آزادسازی ظرفیت ها موجب موفقیت می شود، دستکاری در محیط زیست اغلب مضر است، اگر مانعی وجود داشته باشد می توانیم مانع را برطرف کنیم و شرایط را برای موفقیت استان فراهم کنیم.

نگاه ویژه مقام معظم رهبری به فرهنگ

به گفته وی فرهنگ پدیده بسیار مهمی است، نگاه باشکوه رهبر معظم انقلاب به فرهنگ، دنیای پیشرفته از این نگاه صحبت می کند، همه قبول دارند که دنیا دنیای فرهنگ مرکزی است، فرهنگ یعنی اکوسیستم زندگی ما. و سلیقه فضای فرهنگی، احساس غرور می کنیم، شمردن مردم و فضاسازی برای آنها رکن فرهنگ است، اگر فردی به فعالیت فرهنگی می پردازد، اما به اقوام و مذاهب توجه نمی کند، به فعالیت فرهنگی نمی پرداخت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اذعان داشت: فرهنگ ریشه در دین دارد. امروز جامعه سکولار جامعه ای تنها است زیرا مردم در این نظام ارزش هایی را که خداوند بر اساس حق بنا نهاده است از دست داده اند و نظام خویشاوندی از بین رفته است. سند مهندسی فرهنگی رنگارنگ است و باید به جنبه های کلامی و دینی فرهنگ توجه کرد و با آموزش مهارت از بسیاری از آسیب های اجتماعی جلوگیری کرد.

وی افزود: باید مراسمی برگزار کنیم، پوسترها بی معنی است، باید منکر آسیب به جامعه و خودمان باشیم، برخی مسائل در فرهنگ دینی ما نادیده گرفته شده است. ما آل خواهیم بود، شرایطی که مردم نگران آن نباشند.

سند مهندسی فرهنگی را بایگانی کنید و فراموش نکنید

آیت الله مصطفی مهامی نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان در این دیدار گفت: به فضل الهی جلسات شورای عمومی فرهنگ در موعد مقرر برگزار و با مصوباتی همراه بود.

وی با ارزیابی کار، جایگاه و اثربخشی شورا گفت: برای تقویت فرهنگ عمومی باید بازنگری و مصوبات پیگیری شود تا ضمانت اجرا وجود داشته باشد، اثربخشی مصوبات نیز بسیار مهم است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی منطقه افزود: سند مهندسی فرهنگی تهیه و تصویب شده است. امیدواریم رسیدگی کند و بر اساس این سند حرکتی در استان انجام شود و مانند برخی اسناد زنجیره ای نادیده گرفته نشود.»

وی ادامه داد: در قالب شورای فرهنگ عمومی باید توجه ویژه ای به استان هایی شود که اقوام و مذاهب مختلف در کنار هم زندگی می کنند، نگاه به سیستان و بلوچستان امنیت است، ضمن اینکه ریشه توسعه پایدار در دستاوردهای فرهنگی و اقتصاد منطقه است. اگر بخشی از سرمایه گذاری در این دو بخش باشد، کمال توسعه پایدار حاصل می شود.

نگاه امنیتی را از سیستان و بلوچستان بردارید

مهامی تاکید کرد: بنابراین انتظار می رود نگاه امنیتی از سیستان و بلوچستان برداشته شود زیرا مانع سرمایه گذاری و رکود می شود. البته ما ناسپاس نیستیم و استان به یک کارگاه عملیاتی تبدیل شده است، اما فضای عادی می خواهد.»

امام جمعه زاهدان گفت: خواستار تشکیل کمیسیون ویژه در شورای عمومی فرهنگی برای ارزیابی و نظارت بر مسائل با تمرکز و حساسیت فرهنگی ویژه شد که در این صورت اکثر مشکلات برطرف می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید