اجساد قربانیان کلانشهر فقط با اصول جهادی پیدا شد نه مهندسی.


ساعت: 13:04
تاریخ انتشار: 1401/03/15
کد خبر: 1843707

نماینده قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) عملیات هولناک آواربرداری در این کلانشهر را تشریح کرد.

مصطفی متدین گفت: اگر اعتماد و روحیه جهادگران نبود، عملیات انجام شده در محل حادثه کلانشهر آسان نبود. در تمامی اقدامات علاوه بر انجام کار کارشناسی و تخصصی به اهل بیت متوسل می شویم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از رهیاب ؛ ساختمان 11 طبقه دوقلو در کلانشهر آبادان 11 خرداد ماه سال جاری ریزش کرد که معلمان رشته عمران و مواد منفجره به محل حادثه پایتخت اعزام شدند.

مصطفی متدین مدیرعامل هلدینگ مهندسین مشاور قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در گفت و گوی تفصیلی با خبرنگار رهیاب در خصوص اقدامات قرارگاه در حادثه پایتخت گفت: قرارگاه خاتم قبل از حادثه پایتخت برای ساخت و ساز در آبادان حضور داشت. محرومیت بعد از این اتفاق نگاه ما به مردم این منطقه بسیار متفاوت است، مردم آبادان دلسوزانه کمک کردند تا گوشه ای از همدلی ایجاد شود و مردم آبادان نیز با وجود مشکلات فراوانی که با مسئولان حاضر داشتند، صمیمانه روی صحنه حاضر شدند. آنها داشتند.

وی افزود: با وجود سختی هایی که در این حادثه متحمل شدند، تمام تلاش خود را برای کمک به زمین انجام دادند و دید ما را به این شهر تغییر دادند.

سخنگوی قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) گفت: این قرارگاه در زمان وقوع چنین حوادثی هیچ گونه مسئولیت قانونی ندارد زیرا با قراردادی با دولت در ساخت و ساز فعالیت می کند اما به دلیل مسئولیت های اجتماعی جزو اولین ها بود. او همیشه بدون هیچ ادعایی در رأس حوادث غیرمنتظره ظاهر می شود.

مذهبی گفت: ریزش بخشی از ساخت و ساز برج های دوقلوی کلانشهر در ساعت 12:37 روز دوم خرداد رخ داد و نیروهای ما در ساعت 3:55 در محل حاضر شدند.

0247c566 8cef 427b 8680 bf4947048126 خبر خاکستری


تاریخچه طرح انفجار در کلان شهر

وی ادامه داد: در جلسات استانداری و فرمانداری پیشنهاد تخریب کلانشهر انفجاری بود، اما با وجود جو روانی حاکم بر منطقه، این طرح رد شد زیرا جدا از مشکلات فنی، ابتدا مردم آبادان فکر می کردند. که قصد ما فقط پایین آوردن بود.

سخنگوی قرارگاه خاتم الانبیاء گفت: از سوی دیگر با وجود احتمال ریزش مجدد سازه، جان آتش نشانان، امدادگران و افراد حاضر در محل حادثه در خطر است. در نهایت پس از مشورت با کارشناسان استان و تهران به این نتیجه رسیدند که انفجاری رخ نخواهد داد. حتی تخریب بخش های دیگر نیز از دستور کار خارج شد.

متدین ادامه داد: قسمت شمالی و جنوب شرقی خیابان امیری دو نقطه بحرانی این ساختمان بود و تمام مهندسی و علوم کامپیوتر حکایت از تخریب این دو منطقه داشتند. پیش بینی ما از زمان لازم برای انجام عملیات انهدام و جستجوی اجساد ده روز بود که همچنان ادامه دارد.

سخنگوی قرارگاه خاتم الانبیاء افزود: در نهایت فقط جلوی ساختمان استحکام بخشی شد زیرا اولویت ما رهاسازی مدفون ها و آواربرداری برای برقراری آرامش نسبی بود. سپس نیروهای متخصص و واجد شرایط با تجهیزات وارد میدان شدند.


تخریب هشت پلاک ساختمان

در خیابان امیری به دلیل محدودیت تردد در نهایت ممکن بود جلوی محل برای انجام کار وجود داشته باشد، اما مردم سر کار آمدند و طی جلساتی با اهالی و فرماندار، 8 پلاک خودرو تخریب شد و تیم دیگری موفق شد وارد محوطه شود. میدان، گفت: متدین.

وی گفت: میزان آوار بسیار زیاد است. ترکیب آرماتور، بتن و آهن شرایط را دشوارتر کرد، زیرا اجساد قربانیان زیر آوار مدفون شدند. حمل آرماتور بتنی از دیگر مشکلات بود و استفاده از کلنگ (چکش مخرب) باعث لرزش ساختمان شد.

نماینده قرارگاه خاتم الانبیاء ادامه داد: نقشه بردار با اعلام جابجایی ساختمان، امکان ریزش مجدد سازه را فراهم کرد. وقتی از سمت شرق وارد ساختمان شدیم، نیروها گفتند نمی توانند ادامه دهند. راننده ما حتی وصیت نامه اش را نوشت و به ساختمان ضربه زد چون هر لحظه ممکن است ساختمان فرو بریزد.

متدین ادامه داد: چهار تیم نقشه بردار حاضر در میدان هر از چندگاهی بحث های فنی سازه را رصد کردند و به صورت فنی و کارشناسی اطمینان حاصل کردند که عملیات آواربرداری در مدت ده روز بر روی این ساختمان انجام شود.

c78b7e82 1146 46f5 b6c1 126a334af274 خبر خاکستری


اما حتی اگر کلان شهر دوباره سقوط کند

وی گفت: دوربین مدار بسته نقاطی را روی سازه مشخص کرده است تا در صورت تکان دادن ساختمان، احتمال ریزش آن را تشخیص دهد. مکان این نقاط با حرکت اپراتور تغییر می کند و یا انبساط و انقباض ناشی از تغییر دمای هوا در طول شبانه روز باعث حرکت نقاط روی سازه می شود و کارشناس به اشتباه اعلام می کند که سازه یک سانتی متر حرکت می کند. استرس و ترس در نیروها.

نماینده قرارگاه خاتم الانبیاء ادامه داد: به همین دلیل یک سری کاغذ مانند دارت را به سختی به سازه چسباندیم. نیرویی که مسئول این امر بوده است، به دلیل ارتفاع زیاد دستگاه، ارتعاشات ساختمان و احتمال ریزش سازه؛ او چندین بار بیمار شد اما در نهایت عملیات با موفقیت انجام شد و سپس آمار جابجایی سازه با دقت بیشتر و احتمال خطا کمتر اعلام شد.

مذهبی گفت: عملیات آواربرداری از قسمت شرقی ساختمان آغاز شد. خوشبختانه تجهیزات مناسبی به محل حادثه منتقل شد و اگر روز اول دو کامیون کمپرسی در منطقه بود الان حدود 16 کمپرسی وجود دارد و کار بزرگ و جهادی در این حادثه رقم خورد.

وی ادامه داد: تمام تلاش ما بر این است که از ریزش مجدد ساختمان جلوگیری کنیم و به جرأت می گویم که چنین حادثه ای به مساحت 45 هزار متر مربع و این نوع ریزش در هیچ کجای دنیا رخ نداده است. پلاسکو یک لحظه باکلاس و کاملا تخریب شده بود و فقط نیاز به آواربرداری داشت، اما وضعیت کلانشهر کاملا متفاوت است.

3698439f 2d7d 4dd2 ae65 f634fc3d7c0e خبر خاکستری


حضور خالصانه نیروها در زمین

سخنگوی قرارگاه خاتم الانبیا گفت: در ابتدای کار، یک سری اقدامات ظاهراً مردم محله را تحریک کردند و حتی نیروهای ما را شکست دادند که دندان یکی از آنها شکست، اما اعضای ما در این جریان واکنشی نشان ندادند. ; گفتند مردم حق دارند و ناراحتند.

این مرد متدین ادامه داد: اگر اعتماد و روحیه جهادگران نبود این عملیات ها آسان نبود. در همه اقدامات، علاوه بر انجام کار کارشناسی و تخصصی، به اهل بیت متوسل می شویم; ما از حضرت زهرا سلام الله علیها خواستیم پیکر مردم داغدار آبادانی را شناسایی کند. می توان گفت رمز این عملیات سخت «یا حضرت زهرا سلام الله علیها» بود.

وی گفت: یک گروه 8 تا 9 نفری با دکترای مهندسی عمران از بهترین دانشگاه ها گفتند ما نمی دانیم با چه اصول مهندسی این کار را می کنید که گفتیم اصول ما با شما متفاوت است. “

سخنگوی قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) گفت: تخلیه محل حادثه و تخریب قسمت های خطرناک با انفجار و سپس آواربرداری بعد عاقلانه و منطقی بود اما تحویل اجساد مدفون در زیر این خرابه ها اولویت ما بود. ” خانواده مریم و آرمند، زوجی که صاحب کافه متروپلیس بودند، از روز اول با ما بودند و من هرگز به اندازه جسد مریم خوشحال نبودم.

7723c8a5 13e8 49f0 8f54 da61d04441f7 خبر خاکستری


مردم بیش از هر چیز دیگری خواهان توجه هستند

مذهبی ادامه داد: مردم بیش از هر چیز دیگری خواهان توجه هستند. ساخت برج های دوقلوی متروپولیتن 4 تا 5 سال به طول انجامید و بدون در نظر گرفتن مسئولیت های اجتماعی، ساکنان را دچار مشکل کردند و در نهایت سازه بر سر آنها فرو ریخت.

سخنگوی قرارگاه خاتم الانبیاء گفت: در خصوص این سازه نیمه ویران اقدامات زیادی انجام شده است که توضیح آن به بیش از سی جلسه نیاز دارد. جلسات متعددی با پزشکان سازه، تیم مدیریت بحران و نظام مهندسی استان برای بررسی و نظارت بر روند آواربرداری برگزار شد. تجهیزات و ماشین آلات مدرن در محل حمل شد. البته محدودیت فضا، حضور نیروها، افراد و تجهیزات سنگین کار را سخت کرده بود، اما خوشبختانه با توجه به لیست مفقودین احتمالا تا فردا به نتیجه خواهیم رسید.

البته ممکن است هنوز اجساد برادران یا کارگران افغانی در ساختمان باشند که به هر دلیلی مفقود شدن آنها گزارش نشده است.»

وی گفت: عملیات آواربرداری که به پایان رسیده است، منطقه را به کارگاه غلبه بر شلوغی تبدیل می کند و پس از هماهنگی های لازم با هلال احمر، آتش نشانی و اورژانس، عملیات آواربرداری انجام می شود. “

نماینده قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) گفت: بررسی روش های تخریب به مدت سه تا پنج روز و انتخاب ایمن ترین راه ضروری است.

8abf834c f91e 4f14 b1de bf25605b7f69 خبر خاکستری

مذهبی ادامه داد: خیابان امیری قلب آبادان است و من نگران کسبه محل هستم. من پیشنهاد کردم که تاجران و پزشکان محلی ظرف دو یا سه ماه محله را تخلیه کنند تا این کار تکمیل شود و پس از بازگشت ایمنی، خیابان به حالت عادی بازگردد.

b5b66b3e fe80 4a79 83c0 de56b5851dd9 خبر خاکستری


احساس وظیفه قرارگاه خاتم در قبال مردم آبادان

وی گفت: بر اساس قوانین کشور این اقدامات بر عهده هلال احمر، اورژانس و آتش نشانی است. در چنین شرایطی کمیته بحران و بودجه لازم نیز مشخص است و تکلیف قانونی نداریم.

سخنگوی قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) گفت: بعد از حادثه کلانشهر احساس کردیم باید در میدان حضور داشته باشیم. نیروهای ما جهادگران را قضاوت کردند و جان خود را از دست دادند. هر یک از آنها می توانستند سرنگون شوند، اما آنها زنده ماندند.

این مذهبی ادامه داد: با دیدن حجم خرابه های اولیه و ستون های خمیده، فکر کردیم با برداشتن بلوک ها و سقف ها، ساختمان فرو می ریزد. ما برای آن آماده بودیم. البته اقداماتی برای تقویت سازه انجام شد. برخی کارشناسان حتی وارد ساختمان نشدند اما نیروهای ما مدام داخل ساختمان بودند.

وی افزود: املاک و گاوصندوق های زیادی نیز در این ساختمان شناسایی شده است.

سخنگوی قرارگاه خاتم الانبیا گفت: با وجود اینکه تعدادی از همکاران در عملیات آواربرداری مجروح شدند اما دوستانشان با عزم و اراده بیشتری کار خود را انجام دادند.

دینی خاطرنشان کرد: فضای مجازی در زمان وقوع حادثه توانست انعکاس فعالیت های آتش نشانی، هلال احمر، بسیج و سپاه و همچنین حضور دلسوزانه مردم، روشنگری و کاهش بار روانی باشد. مقام معظم رهبری بارها بر اهمیت فضای مجازی تاکید کرده اند و می فرمایند: اگر رهبری نبودم مسئول فضای مجازی بودم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید