نگرانی شهروندان از تکرار حادثه در کلانشهر کرمان / درخواست نظام مهندسی برای بررسی نقشه های ساختمان ستاره بازار


ساعت: 14:16
تاریخ انتشار: 1401/03/09
کد خبر: 1842563

غرق شدن بازار ستاره از شایعات مجازی به واقعیت;

برای رفع نگرانی شهروندان با توجه به اینکه طرح ثبت شده ای برای پروژه بازار ستاره کرمان از سوی نظام مهندسی وجود ندارد؛ شهرداری باید در اسرع وقت نقشه های ساختمان را جهت بررسی بیشتر و اعلام نظر نهایی دادستان به سازمان عمران کرمان ارائه کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از آرماند; در چند روز اخیر موضوعی تحت عنوان ناامنی بازار ستاره کرمان مطرح شده که با انتشار عکس هایی در فضای مجازی همراه بوده و موجب نگرانی شهروندان شده است؛ همزمانی این موضوع با حادثه دردناک ریزش کلانشهر در آبادان نگرانی ها را دوچندان کرده است.

برای بررسی این موضوع با عباس توفان، رئیس سازمان نظام های مهندسی استان کرمان گفت وگو کرده ایم.

وی گفت: به همراه دادستان، شهردار کرمان، رئیس سازمان آتش نشانی شهرداری، شهردار منطقه پنج کرمان و تعدادی از متخصصان و کارشناسان از گردنه ستاره بازدید کردیم.

طوفان افزود: با توجه به اینکه سازمان نظام مهندسی برای این پروژه طرحی ثبت نشده است. از شهرداری خواستیم تا در اسرع وقت نقشه های ساختمان را برای بررسی بیشتر و نظر نهایی دادستانی در اختیار ما قرار دهد.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان کرمان تصریح کرد: تا 48 ساعت آینده نظر اولیه را به دادستان ارسال می کنیم اما برای بررسی اینکه آیا پروژه در حال رونق است یا خیر نیاز به بازنگری در طرح ها دارد.

عباس توفان با بیان اینکه تشخیص فرونشست سازه با تحقیقات میدانی و بازدیدهای محلی قابل تشخیص نیست، تاکید کرد: برای بررسی سطح آب های زیرزمینی منطقه و تعیین علت ترک های دیواره ها باید چاه حفر کنیم.

وی ادامه داد: در رابطه با اعلام اسامی ساختمان های خطرناک پس از ابلاغ شورای مرکزی به استان ها، این امر با هماهنگی دادستانی و DGC به عنوان دستگاه مسئول نظارت بر کلیه پروژه ها و نظام کارشناسی نظام مهندسی و غیره انجام شد. سازمان های مسئول این گزارش به دادستان ارائه خواهد شد.


همچنین محمدرسول جهانشاهی سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: ساختمان هایی مانند پاساژ ستاره باید سالانه مورد بازرسی قرار گیرند و مهندسان ساختمان در حال حاضر در حال بررسی ساختمان هستند تا ببینند که آیا مقاوم سازی می شود یا خیر.

وی افزود: شایعات مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر نشستن و ریزش و سقوط طبقه پایین پاساژ صحت ندارد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان با اشاره به لزوم انجام بازرسی های دوره ای آتش نشانی از ساختمان ها، خاطرنشان کرد: نسخه ای از آن در اختیار نهادهای ذی صلاح قرار گرفت.


جهانشاهی ادامه داد: بررسی ساختمان های تجاری در شهر کرمان در حال انجام است و ضعف های امنیتی اعلام می شود اما انتشار اسامی ساختمان ها در رسانه ها نیازمند تصمیم و دستور دادستان در صورت عدم توجه مالکان است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید