احتکار مرغ گرم و توزیع مرغ منجمد توسط دولت دو عامل کاهش قیمت در کشور است


ساعت: 13:48
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۹
کد خبر: 1916914

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان کرمان گفت؛

مهدی احتکار مرغ و پخش مرغ منجمد را دلیل کاهش قیمت مرغ عنوان کرد و گفت: انتظار داریم مردم مصرف پروتئین مرغ را در اولویت قرار دهند و با خرید به تولیدکنندگان کمک کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید حسن مهدی مدیر عامل اتحادیه مرغداران استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار راه آرمان در خصوص کاهش مصرف و ذخیره سازی گوشت مرغ در کشور گفت: متاسفانه همانطور که کشور ما برنامه ریزی مشخصی را انجام نداده است و بیشتر به طور خاص از نظر صادرات پروتئین مرغ هدف گذاری شده است.» بنابراین، ما بازار صادراتی هدفی برای صادرات گوشت مرغ نداریم.

وی ادامه داد: دلیل عدم ثبات در بازارهای صادراتی برای ما این است که در دوره های کوتاهی که مجوز صادرات صادر می شود، مجتمع های اقتصادی، کشتارگاه ها یا زنجیره های تولید مرغ باعث تعلل و تعلل نهادهای اجرایی شده است. برای صادرات.

مهدی اذعان داشت: بسیاری از تولیدکنندگان زنجیره مرغ نتوانستند به تعهدات خود در قبال بازارهای صادراتی به دلیل فاصله‌های بین چرخه‌ها در این حوزه عمل کنند و همین امر باعث شد تا نتوانند بازار خارجی باثباتی را برای خود تضمین کنند.

رئیس اتحادیه مرغداران استان کرمان اضافه کرد: متأسفانه ممنوعیت های غیرقابل پیش بینی یکی دیگر از عواملی است که مانع سرمایه گذاری صادراتی می شود و همین امر باعث شده خریداران علاقه چندانی به تجارت با ما نداشته باشند.

مهدی تاکید کرد: رقبای ما مانند ترکیه و برزیل قیمت رقابتی بهتری نسبت به کشور ما دارند و این اصلا سوال جالبی نیست. بیشتر مراقب باش.

وی ادامه داد: به اتاق بازرگانی کرمان پیشنهاد دادیم در خصوص صادرات مرغ گرم در استان روندی بلندمدت برنامه ریزی کند چرا که مشکل تولید و توزیع مرغ با طراحی و برنامه ریزی در کوتاه مدت قابل حل نیست.

مهدی اذعان داشت: آنچه باعث بهره وری جوجه ها در کشور و استان شده است، برنامه تولید عادی مرغ در کمیته های تصمیم گیری سراسر کشور است و عملا جوجه کشی و کشتار روند عادی خود را طی کرده است.

سیدحسن مهدی، مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان کرمان دو عامل کاهش مصرف و توزیع مرغ منجمد بر اساس مقررات بازار را دلیل وفور مرغ در کشور دانست و گفت: جهاد کشاورزی کمک می کند. سفره و معیشت مردم، طی دو ماه اخیر جوجه منجمد گسترش چشمگیری داشته است که در کاهش و تثبیت قیمت مرغ بسیار موثر بوده و در حال حاضر بیش از یکی دو درصد کاهش مصرف مرغ داریم. باعث شده است که شاهد انباشت مرغ باشیم.

مهدی با بیان اینکه احتکار مرغ و پخش مرغ منجمد باعث کاهش قیمت مرغ شده است گفت: انتظار داریم مردم مصرف پروتئین مرغ را در اولویت قرار دهند و با خرید به تولیدکنندگان کمک کنند.

رئیس اتحادیه پرورش دهندگان طیور کرمان با بیان اینکه قیمت مرغ منجمد بر اساس فعالیت های نگهداری دام جهاد کشاورزی در کشور تعیین می شود، اذعان داشت: قیمت برای مراکز بزرگ 50 هزار تومان و برای خرده فروشی 53 است. مرغ منجمد کیلویی در سراسر کشور هزار تومان است و قیمت مرغ گرم بستگی به بازار دارد اما در حال حاضر میانگین قیمت در کشور حدود 57 هزار تومان است و در استان کرمان قیمت مرغ برای مصرف کننده ثابت است. 56 هزار و 250 تومان.

مهدی تاکید کرد: روند برنامه ریزی تولید ما یک روند عادی است و افزایش قابل توجهی در تولید نداشته ایم. شاید با افزایش حدود 5 درصدی در جهت تولید معمولی و هدفمند شروع به تولید کرده باشیم، اما مصرف کاهش یافته و طبیعتاً به موازات آن مرغ منجمد را نیز عرضه می کنیم که منجر به کاهش مصرف شده است. مرغ حرارتی

وی ادامه داد: زمانی که مرغ مازاد تولید می شد، شرکت پشتیبانی طیور مرغ کشتار شده را جمع آوری و خریداری و در سردخانه نگهداری می کرد، البته با توجه به اینکه مرغ از نژاد آرین است، اکنون این فضای نگهداری تا حدودی محدود شده است. خرید و انجماد در دستور کار دولت است و این گونه تنها 8 درصد از کل مرغ تولیدی استان و 18 درصد کل کشور را تشکیل می دهد و این کاهش خرید باعث شده تا سهم چندانی در بخش نگهداری و تولید نداشته باشد.

رئیس اتحادیه مرغداران استان کرمان در پایان خاطرنشان کرد: اگر شرکت پشتیبانی امور دام تمامی جوجه های تولیدی اعم از نژادهای آریایی و غیرآریایی را خریداری کند، مشکلی برای تامین و تولید مرغ نخواهیم داشت. به طوری که این ذخیره سازی در خانه انجام می شود، زیرا فضای کافی در سردخانه های بزرگ وجود ندارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید