احداث خط ریلی شلمچه – بصره تا 2 سال دیگر افتتاح می شود / 1400 شهر دیگر برای ثبت نام نهضت ملی مسکن

ساعت: 09:14
تاریخ انتشار: 14/10/1400
کد خبر: 1797022

وزیر راه و شهرسازی خط ریلی شلمچه – بصره را حداکثر طی دو سال با وام 100 تا 120 میلیون دلاری احداث کرد و گفت: یک متر زمین داده ایم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی شب گذشته با حضور در تلویزیون گزارشی از آخرین فعالیت های وزارت راه و شهرسازی ارائه کرد.

وی در ابتدای این برنامه با تشریح آخرین جزئیات ارتباط ریلی ایران و عراق گفت: با توجه به اینکه ارتباط ریلی ایران و عراق برای هر دو کشور حائز اهمیت است، این موضوع در سفر نخست وزیر عراق به تهران مطرح شد. و مقرر شد کار عملیاتی آن آغاز شود.»

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در توافقنامه جدید دو کشور تاریخ احداث این خط ریلی مشخص شده و باید ظرف مدت دو ماه سرمایه گذاری و بهره برداری مشترک ایجاد شود، تاکید کرد: طول این خط ریلی برابر است با 32 کیلومتر و موضوع مهم در ساخت این راه آهن، ساخت پل بین ایران و عراق است و قبل از تاسیس شرکت مشترک مقرر شد که متخصصان ما در دو طرف محل احداث پل مستقر شوند و مطالعات انجام خواهد شد.

قاسمی گفت: در چند روز آینده متخصصان را برای تخریب این خط ریلی در عراق اعزام خواهیم کرد و طرف عراقی باید مسیر را آماده کرده و ظرف 6 ماه به ما تحویل دهد. راه آهن حداکثر دو ساله است و از 100 تا 120 میلیون دلار کل سرمایه گذاری برای احداث این خط ریلی خواهد بود.

این مقام مسئول با بیان اینکه مزیت اقتصاد ما ترانزیت است، گفت: ارتباط ریلی دو کشور برای ما مهم است که با راه اندازی این خط ریلی صادرات ما به عراق ایمن تر و ارزان تر می شود و در آینده این امر به خوبی انجام می شود. به دریای مدیترانه متصل خواهد شد.”

وی با اشاره به اینکه راه اندازی راه آهن رشت – آستارا زمان ترانزیت کالا از شرق آسیا و اروپا را کاهش می دهد، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال هند تعدادی کانتینر از بندر چابهار به رشت ارسال و با کامیون به آستارا منتقل کرد. به فنلاند صادر شد که 21 روز طول کشید اما اگر این کانتینرها ارسال می شد 3 ماه زمان می برد.

یکی از اعضای کابینه سیزدهم در برنامه سفر به کشورهای همسایه شمال غرب کشور گفت: طی دو هفته آینده در سفری که به آذربایجان داریم، موضوع ساخت پل بین ایران و آذربایجان برای احداث راه آهن در دستور کار قرار خواهد گرفت. . . اگر موفق شود ما کار را شروع می کنیم.»

شرایط دسترسی به تمامی شهرها برای ثبت نام فراهم شده است

قاسمی خطاب به نهضت ملی مسکن گفت: در حال حاضر تنها در 800 شهر کشور ثبت نام انجام می شود که با افزایش شهرهایی که دسترسی به سامانه برای آنها فراهم شده است، تعداد ثبت نام کنندگان افزایش می یابد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اصلاحات موضوع فرم ج برای تصویب تعداد بیشتری از افراد در نهضت ملی مسکن، گفت: اگر از آن زمان تاکنون مسکن داشته اند، می توانند مجددا ثبت نام کنند. نهضت ملی مسکن

وی با تاکید بر اینکه قوانین مربوط به افراد مجرد هنوز توسط تیم حقوقی نهایی نشده است، گفت: افراد مجرد نیز می توانند در این سامانه ثبت نام کنند اما پس از اتمام ساخت بلوک ها که بین یک سال و نیم تا دو سال زمان می برد. سال ها باید مدارک ازدواج خود را ارائه دهند.«پیشنهاد تحویل درب منزل.

عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: به عنوان مثال یکی از پیشنهادها این است قیمت زمین در طرح ملی مسکن توسط متقاضیان اخذ نمی شود اما در صورت عدم ازدواج متقاضی باید قیمت زمین را نیز پرداخت کند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در نهضت ملی مسکن خود را کاندیدا اعلام کرده ایم و بلوک ها با نام و مشخصات نامزد ساخته می شود، گفت: در نهضت ملی مسکن نامزد شده ایم. مانند مدارس، درمانگاه ها و موارد دیگر.

به سمت بلندمرتبه سازی نمی رویم

قاسمی با انتقاد از سیاست بلندمرتبه سازی در مناطقی که محدودیت اراضی ندارند، گفت: در شهرهایی که مشکل زمین وجود ندارد نباید سراغ بلندمرتبه سازی برویم و مثلاً در بم چون این کار را نکردیم. زمین مشکل دارد و کار می کند. زمین دولتی بود. «200 متر زمین به متقاضیان دادیم.

این مقام مسئول گفت: زمین 2 میلیون واحدی به طور کامل از اراضی وزارت راه و شهرسازی تهیه شده است و در رابطه با تامین زمین از سایر دستگاه ها تعارض قانونی بین طرح جهش تولید و عرضه وجود دارد. مسکن با قانون بودجه 1400 ساخت 41 هزار واحد در کوم، 20 هزار واحد در یزد و 20 هزار واحد در زنجان آغاز شده است و آمادگی داریم در بسیاری از شهرها مانند اراک و کرمانشاه عملیات اجرایی را آغاز کنیم.

وی افزود: با توجه به اینکه ساخت مسکن حدود یک سال و نیم تا دو سال طول می کشد، برای رسیدن به هدف سخت 4 میلیون مسکن در فاز اول، ساخت 2 میلیون مسکن را آغاز می کنیم و پس از اتمام آنها، 2 واحد دیگر نیز ساخته می شود. ساخت 800000 واحد نیز تا پایان امسال آغاز خواهد شد.

تامین زمین مهم ترین دلیلی است که نمی توانید در 400 شهر ثبت نام کنید

قاسمی در مقابل انتقاد مجری برنامه از قول معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی مبنی بر عدم امکان ثبت نام در 400 شهر کشور، گفت: با تامین زمین در این شهرها برای آنها. ثبت نام در سامانه ارائه شده است.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: بنا داریم تا دو هفته آینده سایر شهرها را در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت کنیم.

یکی از اعضای کابینه دولت سیزدهم با اشاره به اینکه در حال حاضر 99 درصد از زمین های آماده سازی شده برای ساخت 2 میلیون واحد مسکونی متعلق به راه و شهرسازی است، گفت: کمتر از یک درصد زمین ها را از سایر دستگاه ها گرفتیم، زیرا در آنجا وجود دارد. ماده‌ای در قانون بودجه 1400 است. «این دستگاه‌ها می‌توانند برای تأمین منابع اموالی تولید کنند و این باعث تعارض حقوقی شده است.

وی گفت: در تلاش هستیم حداکثر تا سه ماهه اول سال 1401 موضوع زمین 4 میلیون واحد مسکونی مشخص شود. «حدود 30 تا 40 شهر جدید در کشور داریم که راه و شهرسازی و زمین دارند، مشخص است و بقیه الحاق اراضی دولتی به شهرها است.

قاسمی با بیان توافقات انجام شده با سایر نهادهای دولتی برای تامین زمین، گفت: با سازمان خیرین تفاهم نامه خوبی برای استفاده از زمین اهدایی در سراسر کشور و با حمایت رئیس بنیاد مستضعفان داریم. ، هزار هکتار زمین ما هم استفاده می کنیم، توافق خوبی با نیروهای مسلح داشتیم که از زمین هایی که نیروهای مسلح دارند در بسیاری از شهرها که برای مسکن استفاده نمی شود استفاده کنیم و بالعکس در برخی شهرها که نیروهای مسلح هستند. نیاز به زمین دارند، ما آنها را تامین می کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه موظف هستیم حتی در جایی که زمین نداریم برای نهضت مسکن ملی زمین بخریم و در اختیار مردم قرار دهیم، افزود: موافقیم هدف را تغییر دهیم و سهام مردم را پرداخت کنیم و بگیریم. سهم خود را برای نامزدها در نظر بگیرید.

ضمانت اجرایی پرداخت تجهیزات از سیستم بانکی قوی است

وی با تاکید بر اینکه با توجه به ضمانت اجرایی قوی تولید مسکن و طرح جهش مطمئن هستیم که پرداخت ها توسط سیستم بانکی انجام می شود، ادامه داد: برای شهرستان ها میلیون تومان و همچنین برای روستا 200 تا 250 میلیون تومان برای هر کدام. واحد ساخت و ساز مسکن

قاسمی افزود: به غیر از بانک مسکن که عملیات اجرایی را فعال کرده است، هنوز بسیاری از بانک ها عملیات اجرایی را آغاز نکرده اند اما به بانک های دیگر ابلاغ شده و فکر نمی کنم این یکی از موانع ما باشد.

تسهیلات مسکن به صنایع مرتبط تزریق می شود

قاسمی با بیان اینکه تسهیلات مسکن به صنایع مرتبط با این موتورهای اقتصادی تزریق می شود، گفت: سود تسهیلات اعلام شده از سوی شورای پول بانک ها در نهضت ملی مسکن 18 درصد و مشمول این تسهیلات 20 ساله است. صورت یک قدم خواهد بود.

وی افزود: در نظر داشته باشید که روند پرداخت حق بیمه حداقل تا 2 سال آینده آغاز می شود و این مشکل ممکن است بار بازپرداخت حق بیمه توسط متقاضی را کاهش دهد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: توافقات خوبی با وزارت صمت برای خرید مصالح داشتیم تا کمتر تحت تاثیر تورم قرار گیرند. پرداخت شده.

عضو کابینه دولت سیزدهم با بیان مهارت های فنی و مهندسی بسیار ویژه در حوزه مسکن در پاسخ به سوال مقام های اجرایی مبنی بر حضور یک شرکت انبوه ساز ترکیه ای در جنبش ملی مسکن که به تعهدات خود عمل نکرده است. در مسکن مهر پردیس گفت: که به برخی از تعهدات قبلی خود عمل نکرده است، فعلاً قرارداد جدید با این شرکت در دستور کار ما نیست چرا که باید تعهدات قبلی این شرکت تعیین تکلیف شود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه در زمینه صنعتی شدن ساختمان ها در کشور به طور جدی از دنیا عقب هستیم و تلاش می کنیم با ساخت تعداد زیادی واحد مسکونی، نظام فنی و مهندسی کشور را به سمت صنعتی شدن پیش ببریم، افزود: می خواهیم نهادینه کنیم. کشور دانش فنی است و اگر برای صنعتی شدن با شرکت های خارجی مذاکره کنیم، شرط وجود کارگر، مهندس، مواد و لوازم در ایران وجود دارد و تنها چیزی که برای صنعتی شدن نیاز است فناوری است. .

شناسایی ۲ میلیون خانه خالی در کشور

قاسمی گفت: واقعیت این است که برنامه جامع اطلاعاتی در کشور تدوین نشده است، هرچند اطلاعات ثبتی و اسنادی داریم و براساس اطلاعاتی که اکنون در وزارت راه و شهرسازی وجود دارد، هستیم. فیلم عدم رعایت قانون خانه های غیر مترقی آمار خانه های خالی حدود 2 میلیون را به وزارت اقتصاد و دارایی دادیم.

وزیر راه و شهرسازی در تشریح اختلاف وزارت راه و سازمان امور مالیاتی بر سر شناسایی مسکن های خالی، گفت: ممکن است این اطلاعات ناقص باشد اما بخش قابل توجهی از این تعداد خانه خالی باید مشمول مالیات شود.

وی از مردم خواست تا اطلاعات منازل خود را در سامانه املاک و مسکن بارگذاری کنند تا بتوانیم این سامانه را تکمیل کنیم و افزود: این سامانه در حال حاضر ناقص است اما در حال حاضر از 60 میلیون ایرانی اطلاعات داریم که این رقم به دست ما رسیده است. بانک های اطلاعاتی کشور، اما مردم باید این اطلاعات را اصلاح کنند زیرا ممکن است مربوط به چند سال پیش باشد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه روش هایی در قانون وجود دارد که می تواند مردم را به تعیین تکلیف ملک خود در سامانه مسکن ترغیب کند، گفت: مردم نگران نباشند مثلاً تعداد خانوارها. اعضای ملک «دارند، چون خانه خالی محسوب نمی شود و مالیاتی از آن گرفته نمی شود.

با عرضه مسکن، هزینه اجاره بها کاهش می یابد

قاسمی گفت: اگر اطلاعات سامانه املاک و مسکن ناقص باشد، ابزاری برای افزایش قیمت برق برای افرادی که وضعیت ملک خود را تعیین نمی کنند، خواهیم داشت. وی ادامه داد: یکی از اقدامات مهم برای کاهش اجاره بها افزایش عرضه مسکن است، زمانی که عرضه مسکن افزایش یابد، اجاره بها کاهش می یابد و همچنین باید مسکن رایگان در کشور ارائه دهیم تا عرضه شود.

وی درباره مالیات بر عایدی سرمایه افزود: برای فعالیت های تجاری باید مالیات پرداخت شود البته معتقدیم سرمایه گذاری در مسکن نباید با اجرای این قانون متوقف شود، بلکه حوزه مسکن باید کنترل شود.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که آیا گاهی شایعه می شود وزیر راه و شهرسازی در این وزارتخانه بماند، گفت: این شایعات صحت ندارد و ما در وزارتخانه هستیم و با جدیت به کار خود ادامه می دهیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید