احسان نشانه استقلال از امور دنیوی است


ساعت: 11:39
تاریخ انتشار: 1401/01/14
کد خبر: 1821762

احسان صفت الهی است که نشانه ای از استقلال انسان از اعمال زودگذر دنیاست و مهربانی و عطوفت او را به آفریدگان نیز نشان می دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از « تیتریک » ; تعبیر دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان چنین است:


« خط چشم اللهد بیبی فیح المناستغین المنستقن: خدایا مرا به خیر این ماه خشنود کن و از منکرات و نافرمانی ها بیزارم و به یاری خود از خشم و آتش بازدار، ای یاور مدعیان..»


احسان هر عملی است که موجب رضایت حق تعالی شود. طبق این تعریف، هر عبادتی اعم از اقتصادی، اجتماعی یا سیاسی که در آن «رضی الله» رعایت شود حسن نیت است..


بهترین فضیلت یک انسان این است که انسان خوبی باشد. می توان گفت سرآغاز خیر و اساس آن در نیکی خود انسان است.


احسان صفت الهی است که نشانه ای از استقلال انسان از اعمال زودگذر دنیاست و مهربانی و عطوفت او را به آفریدگان نیز نشان می دهد..


افراد بد و بد، اگر نیکی کنند; لطف آنان پسندیده نیست زیرا: «اللَّهُ یَقْبُلُ الْمُتَّقِینَ». مثل احسان که قابیل را ساخت اما به خاطر نافرمانی و کینه توزی به درگاه وحدت پذیرفته نشد..


میل احسان به برده شدن در واقع آرزوی احسان برای موفقیت است. شایسته است روزه دار در این روز کار خیر کند، حتی سلام کند، بخندد، وقت بگذارد و افطار کند.


فسق به معنای گناه عمومی است که در آن بنده با علم به معصیت، بدون توجه به حضور خدا دست به طغیان و نافرمانی می زند. بیان کفر و شرک و الحاد، فسق اعتقادی است و رعایت نکردن آداب بندگی و عدم رعایت احکام الهی، فسق عملی است.


طغیان نیز امری نافرمانی آگاهانه است، گرچه به گناهی که جهل مرتکب می شود، طغیان می گویند..


بداخلاقی و طغیان عامل خشم الهی است زیرا پایه های انسانیت را ویران می کند و آن را از مقام انسانیت به حیوانیت و حتی بدتر از حیوانیت می کشاند..


منظور از فسق و نافرمانی، عذاب الهی است که شامل انواع سلب رحمت است..


کسی که مورد رحمت الهی قرار نگیرد، ناگزیر نفس بدی خواهد یافت.


ما باید همیشه «یا غیاث المستحثین» را ذکر کنیم، اما باید برکت داشته باشیمزیرا دعا کردن به درگاه خداوند نباید فقط رنج باشد، بلکه تا زمانی که بدانیم در بهشت ​​خواهیم بود، باید دعا کنیم.

خجت الاسلام محمدعلی فتحی; کارشناس مذهبی


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید