اخبار کمک نقدی فوری/مفقود شده؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: مجلس در قانون دولت را مجبور به دادن کالا نکرده است، اما در قانون آمده است که دولت باید مابه التفاوت قیمت سبد کالاهای اساسی که در اختیار مردم است را جبران کند. از طریق کالا یا غیره .

محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا به مردم فیش الکترونیکی داده می‌شود یا کمک‌های نقدی ادامه می‌یابد، گفت: البته دریافتی‌ها نسبت به کمک‌های نقدی مزیت‌هایی دارد، اما زمان اعطا است. دریافتی مردم مهم است.» بله، وقتی در مورد کالابرگ صحبت می کردیم، دولت می خواست به دلیل تورم از برخی طبقات حمایت کند.

وی افزود: در آن زمان پیشنهاد شد که دولت به جای پول نقد، کالابرگ را به صورت هدفمند در اختیار مردم قرار دهد تا به اقشار کم درآمد کمک شود.

اخبار کمک نقدی فوری/مفقود شده؟

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: اما اکنون ارز 4200 حذف شده و با تورم 50 درصدی به کشور تحمیل شده است، همه کالاهای اساسی و سایر کالاها گران شده اند، بنابراین در حال حاضر لیست کالا دیگر مرتبط نیست.

وی ادامه داد: علاوه بر این، این رقم 300 یا 400 هزار تومان است که برای یک خانواده 4 نفره حدود یک میلیون و پانصد هزار تومان می شود و خانواده ها روی این رقم تکیه کردند؛ این رقم برای یک خانواده 4 نفره حدود یک میلیون و پانصد هزار تومان است. اگر الان به جای این میزان یارانه نقدی کالابرگ ارائه شود قطعا مشکل ایجاد می کند.

عضوکمیسیون برنامه و بودجه مجلس یادآور شد: مجلس در قانون دولت را مجبور به دادن کالا نکرده است اما در قانون آمده است که مابه التفاوت قیمت سبد کالاهای اساسی که در اختیار مردم است دولت جبران می کند. از طریق کالا یا موارد دیگر.

زنگنه با تاکید بر اینکه کالابرگ در قانون ذکر شده است اما تاکید بر اینکه کالابرگ داده شود لازم نیست، گفت: اگر دولت بخواهد به کالابرگ برود زیرساخت های آن آماده نیست و این آثار را ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پرداخت یارانه نقدی تورم زا است؟ وی گفت: اینکه می گویند اگر یارانه پولی به مردم بدهیم، تورم ایجاد می شود، اشتباه است، اما اگر به همان میزان کالا تامین شود، تورم وجود ندارد. اگر این پول را به مردم بدهیم چه می شود تورم ایجاد می شود اما اگر دولت به تولیدکننده پول بدهد. همین کالا را می دهد و می خرد، تورم ایجاد نمی شود، آیا دولت محصول را مجانی می دهد؟ بنابراین دولت پول را چه بخواهد به مردم بدهد و چه به تولیدکننده بدهد.

نماینده تربت حیدریه در مجلس تاکید کرد: بنابراین فکر می کنم الان زمان حذف یارانه پولی و دادن کالا نیست و دادن کالا به مردم تاثیری در تورم ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید