اختصاص 9 میلیارد دلار ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی و دارو

ساعت: 10:33
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۶
کد خبر: 1806045

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1401 با اشاره به تصمیم مهم این کمیته مبنی بر اختصاص 9 میلیارد دلار ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی و دارو، گفت: قیمت خرید تضمینی گندم 9500 تن است. بر این اساس احتمالا تقاضای داخلی از این طریق تامین می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محسن دهنوی درباره برخی ابهامات در توزیع 4200 جلدی که اخیراً در کمیسیون تلفیق بودجه تصویب شده است، گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه 1401، سال آینده حدود 9 میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی و دارو اختصاص خواهد یافت. سال آینده خرید تضمینی گندم با قیمت هر کیلوگرم 9500 تن انجام می شود.

نایب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه در خصوص بلاتکلیفی در لغو یارانه نان گفت: سال آینده خرید تضمینی گندم خواهد بود و بر این اساس نان با نرخ یارانه ای توزیع می شود. در کمیته تلفیق بودجه منابع تامین گندم سال آینده به ریال درج شده است. اساس کمیسیون تلفیق تخصیص منابع ریالی است و اینکه دولت هر مقدار گندم تولید داخل را تهیه و در صورت نیاز با استفاده از همان منابع ریالی گندم وارد کند.

وی افزود: ارزیابی ما این است که با افزایش قیمت خرید تضمینی گندم در سال آینده، حاشیه سود کشاورزان داخلی به حدی افزایش یابد که تمام نیازهای داخلی از محل تولید گندم تامین شود.

دهنوی در پاسخ به اینکه در بحث تخصیص 9 میلیارد دلار واردات 4200 تنی برای کالاهای اساسی، اخباری مبنی بر آزادسازی قیمت نان به گوش می رسد، در کمیسیون تلفیق تصمیم خاصی در این زمینه اتخاذ شد؟ وی گفت: اتفاقاً قیمت نان به هیچ وجه آزاد نمی شود، نه دولت چنین پیشنهادی داده است و نه ترکیبی. بر این اساس، بحث آزادسازی قیمت نان نیست. حداقل قیمت خرید تضمینی گندم برای کمک به کشاورزان در کاشت گندم 9500 تن بود. این بحث ربطی به لغو یارانه گندم و نان ندارد. دولت باید یارانه کافی بدهد و بخواهد و این روند ادامه خواهد داشت.

طبق اعلام کمیسیون تلفیق بودجه سال 1401، حدود 9 میلیارد دلار ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی و دارو در سال آینده خواهد بود. برای عرضه گندم با توجه به منابع ریالی با قیمت خرید تضمینی 9500 تن، قیمت نان همچنان یارانه خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید