اختلاف نظر قضات یکی از مشکلات دستگاه قضایی است


ساعت: 14:24
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۱
کد خبر: 1915121

دیدار رئیس دیوان عالی کشور با رئیس دیوان عالی قرقیزستان

رئیس دیوان عالی کشور در دیدار با رئیس دیوان عالی کشور قرقیزستان در خصوص مشکلات سیستم قضایی به تعدد پرونده ها و اختلاف نظر قضات اشاره کرد و گفت: دیوان عالی کشور با تعداد زیادی مواجه است. پرونده های وارده و در حال انجام مشاوره برای رفع این مشکل می باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش روابط عمومی دیوان عالی کشور حجت الاسلام سیداحمد مرتضوی مقدم که برای شرکت در دهمین اجلاس سراسری قضات و یکصدمین سالگرد تاسیس دیوان عالی روسیه به این کشور سفر کرده است، دیدار و گفتگو کرد. با رئیس دادگاه عالی قرقیزستان.

در این جلسه رئیس کل دادگستری موضوعاتی چون اصلاحات قضایی، دادرسی الکترونیکی، استقلال قضایی، تناسب جرم و مجازات را مورد بررسی قرار داد.

رئیس دیوان عالی کشور در رابطه با اصلاحات قضایی از محورهای پرونده چه گفتویگو در اجلاس سراسری قضات روسیه حضور داشت و گفت: کاهش اطاله دادرسی، جرم زدایی و هوشمندتر شدن دادرسی از جمله مواردی است که در حال پیگیری هستیم و تجربه خوبی در زمینه انجام دادرسی آنلاین به ویژه در برخی استان ها داریم.

وی با اشاره به رسیدگی حضوری و اهمیت آن در کاهش انتقال زندانیان به محاکم، گفت: بسیاری از رسیدگی های زندان به صورت اینترنتی انجام می شود و یکی از مزیت های آن عدم انتقال زندانیان به خارج از زندان است.

مرتضوی مقدم ادامه داد: در سامانه ثنا (سامانه خدمات الکترونیک دادگاه) به کلیه خدمات قابل ارائه به اشخاص حقیقی مانند ابلاغ الکترونیکی، ابلاغ پرونده و طرح شکایت می توان دسترسی داشت که این امر در کاهش هزینه ها بسیار مفید است. با تأخیر در مراحل، ما آماده به اشتراک گذاشتن تجربه خود در این زمینه هستیم.

رئیس دیوان عالی کشور در خصوص نحوه نگهداری اسناد و مدارک و پرونده های دادگاهی که در این جلسه مورد استعلام قرار گرفت، گفت: طبق ضوابط، اهمیت پرونده ها مشخص شده و کلیه اسناد ارزشمند از پرونده ها اسکن و دسته بندی می شود.

مرتضوی محمد افزود: تمامی آرای داوران در سراسر کشور از طریق سامانه در اختیار ما قرار می گیرد و بدین ترتیب شدت و قدرت آرای صادره سنجیده می شود و داوران ما بر این اساس ارزیابی و ارتقا یا توبیخ می شوند.

وی با اشاره به اصلاحات انجام شده در زمینه کاهش مجازات حبس، تصریح کرد: قانون مجازات اسلامی قاضی را در زمینه استفاده از مجازات جایگزین حبس اختیار کرده است و در این زمینه دست قضات باز است. مجرمان به جای زندان به جریمه نقدی، تخفیف مجازات و خدمات اجتماعی برای کشور محکوم می شوند.

مرتضوی مقدم تاکید کرد: مجازات جایگزین حبس برای جرائمی مانند قاچاق مواد مخدر و تجاوز به عنف و مواردی که در قانون پیش بینی نشده است، در جرایم قاچاق مواد مخدر با توجه به نوع جرم مجازات اعدام در نظر گرفته می شود و از سوی دیگر قصاص حکم دین و ماست قرآن است.

وی با تاکید بر ضرورت و اهمیت مقابله با جرایم مواد مخدر خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران درگیر پدیده شوم مواد مخدر است و در واقع با مبارزه با این گونه جرائم از ورود مواد مخدر به کشورهای اروپایی جلوگیری می کند.

رئیس دیوان عالی کشور در رابطه با کیفیت رسیدگی به تخلفات قضات اظهار داشت: اگر قاضی مرتکب جرائمی از جمله دریافت رشوه شود؛ دیوان عالی کشور وی را از قاضی در حال رسیدگی برکنار می کند و در صورت احراز جرم و محکومیت از قاضی برکنار می شود اما تخلفات اداری از قبیل تخلف از قوانین و رعایت نکردن اصول آیین دادرسی در قانون انتظامی رسیدگی می شود. داوران دادگاه.

وی ادامه داد: در صورت تخلف قاضی، سوء رفتار با ارباب رجوع، عدم اجرای دستور اداری و … قاضی اخطار، توبیخ کتبی و درج در پرونده، کسر از حقوق، تنزل رتبه صادر می کند. انفصال موقت یا دائم، انفصال از خدمات دولتی و رد صلاحیت محکوم است.

رئیس دیوان عالی کشور به استقلال قوه قضائیه مندرج در قانون اساسی، نحوه عزل و نصب قضات و مقامات قضایی و دستگاه های زیرمجموعه قوه قضائیه اشاره کرد و گفت: دیوان عالی کشور دارای اختیارات گسترده و رسیدگی به رئیس جمهور است. در این ارگان انجام می شود. پزشکی قانونی، سازمان زندانها، اسناد دولتی و سازمان ثبت اسناد و املاک و غیره. از سازمان های زیرمجموعه قوه قضائیه هستند.

وی ادامه داد: دیوان عالی کشور شعبه های متعددی دارد و در شعبه اول این دیوان پرونده های مهم و ملی رسیدگی می شود و من خودم در حال کار هستم. هر شعبه یک قاضی و دو مشاور نیز دارد.

مرتضوی مقدم در خصوص مشکلات سیستم قضایی به تعداد پرونده ها و مخالفت قضات اشاره کرد و گفت: دیوان عالی کشور با حجم زیادی از پرونده های ورودی مواجه است و در حال رایزنی برای رفع این مشکل هستیم.

رئیس دیوان عالی کشور در این جلسه مبارزه با جرایم سازمان یافته و تروریستی را از جمله موضوعات مهم خواند و اظهار داشت: با توجه به عضویت جمهوری اسلامی ایران در کنوانسیون شانگهای، همکاری در زمینه جرایم سازمان یافته و استرداد جنایتکاران بین دو کشور باید تشدید و تسریع شود

در این جلسه رئیس دیوان عالی کشور قرقیزستان با ابراز خرسندی از انتقال تجربیات و بحث در خصوص اصلاحات قضایی در جمهوری اسلامی ایران، گفت: دیوان عالی در ایران دارای اختیارات گسترده ای است. این تبادل تجربه برای من بسیار مفید بود و از شما دعوت می کنم برای ادامه این بحث ها به قرقیزستان سفر کنید زیرا برای پیشرفت کار بسیار مهم و مفید است.

وی برگزاری جلسات آنلاین، ورود به توافقات قضایی و هوشمندی دادرسی را از جمله مواردی ذکر کرد که دادگاه عالی قرقیزستان بر آن تمرکز دارد.

رئیس دیوان عالی کشور قرقیزستان در رابطه با مجازات مجرمان گفت: تعداد زندانیان ما کم است و مجازات اعدام را به حبس ابد تغییر داده ایم اما به دلیل افزایش جرائمی مانند خشونت علیه زنان و تجاوز جنسی. از کودکان، به نظر می رسد مجلس در آینده نزدیک حکم اعدام را تصویب کند.

وی در خصوص تخلفات قضات تصریح کرد: ابتدا به قاضی متخلف نسبت به تخلفات تذکر می دهیم و کمیسیون انضباطی و شورای قضایی در این خصوص تصمیم گیری می کند و با مجرم شدن پرونده، قاضی برکنار می شود.

رئیس دیوان عالی کشور قرقیزستان در پایان نکات مطرح شده در کنگره قضات را ارزشمند دانست و با استفاده از این تجربه خاطرنشان کرد: قوه قضاییه قرقیزستان همواره آماده همکاری با ایران است و ما علاقمندیم که قوه قضاییه ایران



دیدگاهتان را بنویسید