توسعه هوشمندی رویه ها و فرآیندهای قضایی باید در دستور کار دستگاه قضایی قرار گیرد

ساعت: 15:16
تاریخ انتشار: 1401/10/14
کد خبر: 1921939

رئیس قوه قضاییه گفت: توسعه هوشمندی رویه‌ها و فرآیندهای قضایی منجر به «کوتاه‌سازی فرآیندها»، «کاهش هزینه‌ها» و «افزایش سرعت و سهولت در پیشبرد پرونده‌های قضایی مردم» می‌شود. به همین دلیل مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه می تواند موتور محرک قوه قضائیه برای رسیدن به اهداف خود باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مرکز رسانه های قضایی اعلام کرد: در راستای بازدیدهای میدانی رئیس قوه قضائیه از مراکز و مراجع قضایی، صبح امروز چهارشنبه (23 دی ماه) حجت الاسلام والمسلمین محسنی آژه ای به مدت 2 ساعت در مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه حضور یافت و از ادارات مختلف این قوه. از مرکز بازدید کردم.

رئیس قوه قضائیه در این بازدید با تاکید بر اینکه ارائه آمار پرونده های قضایی نباید به گونه ای باشد که کیفیت رسیدگی را کاهش دهد، آسیب شناسی های لازم در حوزه فرآیندهای آماری دادرسی را مطرح کرد. سیستم قضایی که در اوایل برجسته شده بود برای انجام سریعتر و جدی تر.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به عوامل تأخیر در رسیدگی به پرونده‌های قضایی، به ویژه بر موضوع کارشناسان تاکید کرد و خواستار تکمیل سامانه‌های نظارتی بر روند معاینات پزشکی قانونی به منظور رفع اطاله دادرسی شد.

در این زمینه، محسنی اژعی با اشاره به ویژگی هایی که سامانه های کنترل کننده کارشناسان پزشکی قانونی باید داشته باشند، ضوابطی از جمله تعیین ساعت دقیق کارشناس توسط قاضی و توزیع متناسب پرونده ها بین کارشناسان و همچنین انطباق این توزیع را مورد تاکید قرار داد. به تخصص کارشناسان

رئیس کل دادگستری با تاکید بر اینکه اختلاف کارشناسی در پرونده ارجاعی نباید زیاد باشد، گفت: یکی از مواردی که باعث نارضایتی مردم و هزینه بیشتری برای مراجعین می شود همین تفاوت فاحش در کارشناسان است که باید تکمیل شود. سیستم ها، سازماندهی فرآیندهای کارشناسی در اسرع وقت.

محسنی آژه ای پس از بازدید از بخش ها و بخش های مختلف مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه طی سخنانی در جمع مدیران این مرکز قضایی با گرامیداشت یاد و خاطره سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی گفت: شهید سپهد حاج قاسم سلیمانی قاسم سلیمانی در تمام دوران زندگی مجاهدانه اش از ویژگی استثنایی برخوردار بود و نه تنها یک فرمانده نظامی بلکه مردی متدین، فرهیخته، مردمی و شجاع بود و مهمتر از تدابیر و ابتکار و شجاعتش، پیوسته بر خداوند متعال توکل داشت. .

رئیس کل دادگستری با اشاره به اهمیت خدمت به مردم در هر پست و مسئولیتی گفت: هر فرد و کارمندی در هر پست و مقامی باید ارزش کار خود را بداند و همین آگاهی است که دلیل انگیزه، قدرت ابتکار است. و خلاقیت این فرد یا مسئولیت مضاعف داشته باشد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به پیشرفت های صورت گرفته در استفاده از فناوری های نوین در نظام قضایی در سال های اخیر گفت: کارکنان و مدیران مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه باید به طور مستمر در جهت انجام فرآیندهای قضایی پیش روند. و روش ها هوشمندانه تر از هر گونه رکود در دستاوردهای فعلی اجتناب کنید.

محسنی آژه ای گفت: اگر در زمینه مسائل علمی و به کارگیری فناوری های نوین به طور مستمر پیشرفت نکنیم از دنیا عقب می مانیم و هر چه عقب تر باشیم کارمان سخت تر می شود. ما همچنین می‌توانیم در زمینه‌های مرتبط با فناوری و هوش جدید از جهان پیشی بگیریم.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به رسالت و مسئولیت ذاتی قوه قضائیه در راستای گسترش عدالت و تعمیم آزادی های مشروع به همه مردم گفت: مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با جامعیت و آینده نگری و توسعه روزافزون سیستم های هوشمند، بیش از هر زمان دیگری می تواند به بخش های مختلف سیستم قضایی خدمت کند. در انجام وظایف و مسئولیت های خود به آنها کمک کرد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اهمیت تلفیق خلاقیت، ابتکار و نخبه گرایی نیروهای جوان با تجربه نیروهای مجرب و مجرب در دستگاه قضایی گفت: در مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه استعداد و انگیزه وجود دارد. نیروهای نخبه و جوان باید با نیروهای مجرب ترکیب شود که رویه ها و فرآیندهای قضایی عالی و برجسته باشد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به لزوم کوتاه کردن مراحل قضایی، کاهش هزینه ها، تسریع و تسهیل در روند رسیدگی به پرونده های مردمی گفت: مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه می تواند در تحقق همه این موارد پیشگام باشد. موارد . .

وی تصریح کرد: همه واحدها و دستگاه های قضایی مهم هستند و نقطه شروعی برای مردم هستند اما قوه قضاییه یکی از آن دستگاه های قضایی است که بسیاری از ارباب رجوع دستگاه قضایی با این مراکز قضایی همکاری می کنند، بنابراین باید تسهیلاتی را از همه جوانب به ویژه تسریع در روند رسیدگی به دعاوی موکلان به محاکم، اتخاذ تدابیری به گونه ای که مردم احساس عدالت کنند و طعم شیرین عدالت را بچشند.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: اگر فردی متکی بر دستگاه قضایی پس از دو سال حق خود را بگیرد، مثلاً در اثر طولانی شدن مراحل قانونی، هر چند حقش احقاق شده است، اما به دلیل اینکه دو سال طول کشیده است. Si مناسب، تسکین است و شیرینی لازم برای او وجود نخواهد داشت. از این رو اهمیت کار مسئولان و کارکنان مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در راستای توسعه هوشمندسازی برای کوتاه کردن مراحل دادرسی می تواند در تحقق هدف نهایی یعنی گسترش عدالت و چشیدن طعم شیرین آن مؤثر باشد. عدالت برای مردم

رئیس قوه قضائیه با اشاره به مقوله تداخل رأی و موضوعاتی که باعث می شود برخی پرونده ها چندین بار بین مراکز و قوه قضائیه رفت و آمد داشته باشند، گفت: مقوله هایی مانند تاخیر در دریافت استعلام از قاضی و مسائل با کارشناسان است. از جمله مواردی است که باعث می شود برخی از تصمیمات قضایی فاقد عمق لازم باشد، لذا مرکز آمار قضایی و فناوری اطلاعات در این زمینه می تواند با تکمیل سامانه های مربوط به کارشناسان، وکلا و مراجع، ایفای نقش و به بهبود هر چه بیشتر آراء قضایی کمک کند. .

محسنی ادجه‌ای خاطرنشان کرد: تحولات هوشمندانه رویه‌ها و فرآیندهای قضایی منجر به «کوتاه کردن محاکمات»، «کاهش هزینه‌ها» و «افزایش سرعت و سهولت در پیشبرد پرونده‌های قضایی مردم» می‌شود. به همین دلیل مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه می تواند موتور محرک قوه قضائیه برای رسیدن به اهداف خود باشد.

پیش از سخنان رئیس قوه قضائیه، کاظمی فرد رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه به اقدامات مهم این مرکز در سال 1401 اشاره کرد و گفت: هدف گیری هوشمند کارشناسان، ایجاد بانک مجرمان. در اختفا، کشف سوابق هوشمند و تایید شهود، خدمات دادگاه الکترونیکی یک مرحله ای، گفتار به متن، ثبت لوح تقدیر اتباع خارجی، سامانه تناد، تست دفاتر الکترونیکی جدید خدمات دادگاه، طرح خدمات جهادی، ارتقای امنیت سامانه‌ها و بهبود پشتیبانی داده‌ها و همچنین استفاده کامل از ظرفیت‌های موجود در حوزه فناوری‌های نوین از جمله اقدامات مهم مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در سال 1401 بررسی می‌شود.

وی افزود: اطلاع رسانی الکترونیکی، تولید الکترونیکی زندانیان، مشمولان غایب و 24 ساعته در خارج از کشور، نظارت هوشمند، مراجع الکترونیکی و همچنین صحافی الکترونیکی از جمله تحولات انقلابی فناوری اطلاعات در مرکز آمار و فناوری اطلاعات دستگاه قضایی است.

کاظمی فرد خاطرنشان کرد: در حالی که استعلام الکترونیکی گاهی تا چند ماه به طول می انجامید، اکنون شاهدیم که ضابط می تواند به صورت همزمان و به راحتی موجودی حساب محکوم را بررسی کند و اکنون مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه است. در سال جاری تلاش می‌کند تا امکان مسدود کردن حساب محکوم را فراهم کند تا قاضی بتواند به صورت لحظه‌ای احکام را اجرا کند.

دیدگاهتان را بنویسید