اخراج ابراهیم فیاض از شبکه چهار زنده

اخراج ابراهیم فیاض از شبکه چهار زنده

یاسمین طالقانی: ظاهراً صدا و سیما مثل گذشته نیست که بستری رایگان در اختیار مهمانان برنامه باشد تا هر چه می خواهند بیان کنند. ابراهیم فیاض یکی از چهره هایی است که حضور پررنگی در صدا و سیما دارد اما دیروز خبرآنلاین نوشت: «در ویدئویی که یکی از برنامه های شبکه چهار سیما منتشر کرده، دکتر ابراهیم فیاض به عنوان یکی از مهمانان این برنامه چندین بار از تلفن مجری برنامه صددی پیام صحبت کرد، صدای رجی از اتاق شنیده می شود، سپس مجری به نوعی حرف مهمان را قطع می کند و در این میان مخاطب را دعوت می کند تا با هم نظرسنجی برنامه را تماشا کنند، اما وقتی به استودیو برمی گردد دیگر خبری از دکتر فیاض نیست و برنامه خالی است. توضیحات با مهمان دیگری ادامه می یابد.

ابراهیم فیاض بود، رفته بود

خود ابراهیم فیاض – جامعه شناس و استاد دانشگاه – درباره این اتفاق در برنامه شن چشم انداز شبکه چهار سیما گفت: در ابتدا قرار بود اقتصاد، جامعه و سرمایه اجتماعی را مطرح کنیم و کمی هم درباره مسائل روز، بحث علمی بود. ، نه ایدئولوژیک، که ناگهان تلفن من را قطع کرد. بعد یکی از بیرون آمد و در گوشم گفت میکروفون خراب است. برو بیرون! وی در ادامه گفت: ابتدا در مورد مسکن اجتماعی گفتم، در مورد مسکن دانشجویی گفتم و همچنین اشاره کردم که دانشگاه فقط یک مکان آموزشی نیست بلکه یک واحد اجتماعی است و بعد این اتفاق افتاد و این آقا که پشت میکروفون بود. (در گوش) مجری با صدای بلند فریاد می زد. این محقق با اشاره به قطع گفتگوی زنده خود توسط مجری برنامه اظهار کرد: خدای خود را شاهد می گیرم که نمی خواستم به برنامه بروم اما با توجه به شرایط جامعه احساس کردم باید صحبت کنیم. کمی که داستان ها از قبل مشخص باشد، اما می بینید که این اتفاق افتاده و اینطور شده است. فیاض ادامه داد: بعد از این ماجرا به اتاق کنترل رفتم و گفتم حق توهین به استاد دانشگاه را ندارید. این جامعه شناس انتقادات خود را اینگونه ادامه داد: «پس از مدت ها انتظار در هوای سرد در ورودی سازمان صدا و سیما، مردی سوار بر ون ما را به جلوی ساختمان استودیو برد. این فرم بود، همچنین با این شرایط بدنی که من دارم. این استاد دانشگاه در ادامه گفت: بیا نقد و مناظره را به صورت زنده روی آنتن بگذار. اگر به رادیو و تلویزیون می رویم برای پول و شهرت نیست، معلم می رویم تا روشنگری کنیم. چند نفر از اساتید دانشگاه حاضرند به صدا و سیما بروند؟ ما خودمان را داریم. اما پس از رد شبهه اخراج مهمان در روی آنتن زنده این برنامه، گردانندگان این شبکه از خروج ابراهیم فیاض برای رعایت زمان مقرر خبر دادند.

حذف دوباره فیاض

بار دیگر در پنجم مهرماه ابراهیم فیاض به شکلی دیگر از تلویزیون و رادیو محروم شد. برنامه شیوه شبکه چهار که به مناظره وقایع اخیر می پردازد. این قسمت که مناظره تقی آزاد ارامکی و ابراهیم فیاض بود از تلویزیون حذف شد: تقی آزاد ارمکی – جامعه شناس – و ابراهیم فیاض – مردم شناس – مهمان برنامه شیعه از شبکه 4 بودند که اولین پخش شد. مهرماه و در مورد تحولات اجتماعی صحبت کردند و ناآرامی های اخیر را مورد بحث قرار دادند. ابراهیم فیاض از مسیر اشتباه در مبانی صحبت کرد و از فقیر شدن علوم انسانی در ایران انتقاد کرد. او نوسازی در ایران را نمایشی و حاصل پول نفت می داند.

چند جنجال ابراهیم فیاض

نظرات ابراهیم فیاض اغلب بحث برانگیز است. در آبان 1377 انتقاد فیاض از اوضاع اجتماعی قم بازتاب زیادی را به دنبال داشت، اما سخنان وی به شکایت و شکایت از وی منجر شد. فارس نیز در آن زمان نوشت که جمعی از مردم قم نیز در نامه ای به حجت الاسلام قریب، دادستان آن استان، خواستار پیگیری قضایی اظهارات این جامعه شناس به دلیل توهین، افترا و نشر اکاذیب به قم شدند. یا در سال 89 با انتقاد از تظاهرات اعتراضی به انتخابات ریاست جمهوری 88 گفت: در تظاهرات ضد دولتی سال گذشته زنان «به شدت اروتیک» حضور داشتند. اردیبهشت 91 در پاسخ به این سوال که آیا به هیچ وجه می توان سروش را ادامه مطهری دانست؟ گفت: «بله، این ادامه آخرین کار آقای مطهری است. وقتی گزارش نظری و بسط شریعت را نزد آقای سروش می خواندم، به این نتیجه رسیدم که مضامین ایشان ادامه اسلام و مطالبات زمان آقای مطهری است. علی مطهری در پاسخ به این سخنان فیاض نوشت: «آقای سروش شاید از آثار شهید مطهری الهام گرفته باشد، اما این اشتباه بزرگی است که بگوییم نظریه کعب و بسط نظریه شریعت ادامه «اسلام و مطالبات زمان» است. از آقای فیاض انتظار داریم که در نظرات خود دقت بیشتری داشته باشد و چیزی را به کسی نسبت ندهد.»

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید