رفتار دوگانه حامیان دولت ابراهیم رئیسی در شبکه های اجتماعی

رفتار دوگانه حامیان دولت ابراهیم رئیسی در شبکه های اجتماعی

روز جدید : یکی از موضوعات داغ این روزها در فضای مجازی و به خصوص توییتر فارسی مربوط به پسر انسیه هزالی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده است که یکی از کارمندان خارج از کشور است، باید برود.

محمد دراری، هادی صفری – یکی از موضوعات داغ این روزها در فضای مجازی و به خصوص توییتر فارسی مربوط به پسر انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده است. در پی انتشار خبر حضور پسر انسیه هزالی در کانادا و دفاع از وی توسط مادرش که این سفر را با هدف توسعه یک مجموعه دانش بنیان عنوان کرده بود، کاربران فضای مجازی واکنش گسترده ای را نشان دادند. توجه به این موضوع پس از انتشار شایعاتی مبنی بر نقش پسر انسیه خزعلی در ساخت فیلترشکن Betternet در فضای مجازی شدت گرفت.

واکنش ها در این خصوص زمانی شدت گرفت که هفته گذشته اخباری مبنی بر اینکه ابراهیم رئیسی گفته بود اگر فرزندان مسئولی خارج از کشور باشند، او هم می رود، شدت گرفت. از زمان انتشار این خبر، کاربران شبکه های اجتماعی این سوال را مطرح می کنند که چرا معاون رئیس جمهور در پست خود حضور دارد و مواضع ابراهیم رئیسی و دولتش در قبال غرب و سفر به کشورهای غربی را در این زمینه جنجالی می دانند. اما این جنجال ها فقط مربوط به ابراهیم رئیسی و دولتش نیست، حامیان او نیز رفتارهای جنجالی در فضای مجازی دارند.

تحلیل داده های توییتر نشان می دهد که در مورد پسر انسیه خزعلی، کاربران انقلابی و اصولگرا حامی ابراهیم رئیسی تقریباً سکوت اختیار کرده اند. همانطور که نمودار زیر به خوبی نشان می دهد، کاربران انقلابی و اصولگرا در این موضوع تقریباً لال هستند و اثری از آنها در نمودار دیده نمی شود. البته برخی اکانت ها که رویکردی انقلابی و البته انتقادی دارند، به انسیه هزالی در این مورد انتقاد کرده اند. اما بر اساس این نمودار، منتقدان اصلی مشکل اصلاح طلبان و انقلابیون هستند.

2

اما عملکرد هواداران ابراهیم رئیسی در چنین مواردی چگونه بود؟

موضوع مهاجرت و سفر فرزندان کارمندان دولت موضوع جدیدی نیست. در زمان دولت حسن روحانی نیز این موضوع مورد توجه بسیاری از فعالان رسانه ای و سیاسی قرار گرفت. در آن زمان موضوع سفر پسر معصومه ابتکار یکی از موضوعات داغ شبکه های اجتماعی به خصوص توییتر فارسی بود. بررسی و بررسی رفتار مصرف کنندگان انقلابی در آن زمان نشان می دهد که رفتار آنها با امروز و در شخص پسر انصیر هزالی کاملا متفاوت است. مثلاً یکی از کاربران انقلابی در آن زمان درباره معصومه ابتکار نوشته بود: «از مادر سفیر تا پسر آمریکا دوست است» یا عبدالله گنجی، مدیرمسئول سابق روزنامه جوان در وی در دسامبر 2017 خواستار ممنوعیت تحصیل فرزندان مقامات خارج از کشور شد اما اکنون در توئیتی دیگر نوشت: «کسی که در خارج از کشور تحصیل کند اشکالی ندارد».

1

تمرکز جریان اصولگرا و انقلابی بر پسر مسعو ابتکار به توئیتر محدود نمی شود. حتی در رادیو و رسانه های رسمی خودشان به این موضوع پرداختند. اما الان در زمان حضور دولت انقلاب خبری از این برنامه ها نیست و هیچکس در صداوسیما حضور فرزندان مسئولان در خارج از کشور را مسخره نمی کند.

سکوت جنبش انقلابی در مقابل پسر انسیه خزعلی و مواضع انتقادی آنها در برابر فرزند معصومه ابتکار این تصویر را از برخورد دوگانه آنها ایجاد کرد. در شرایطی که در دولت روحانی مدام از حضور فرزندان مسئولان در خارج از کشور انتقاد می کردند، حالا در دولت انقلابی و مطلوب خودشان در موضع سکوت قرار گرفته اند. البته این سکوت می تواند ناشی از نارضایتی باشد و این مشکل را می توان از تعداد لایک های توییتی که انسیه خزعلی در این رابطه منتشر کرد، فهمید. توضیحات او در این زمینه حدود 500 لایک و تنها نزدیک به 2000 نظر ناخواسته به دست آورد. اعدادی که نشان می دهد اگرچه جریان انقلابی در مورد او سکوت کرده اما نتوانسته از او محافظت کند، به نظر می رسد این ماجرا خاری در چشم جریان انقلابی شده است.

3

البته این فقط مصرف کنندگان انقلابی نیستند که در مورد پسر آنسیو خزعلی استانداردهای دوگانه دارند. برخی براندازان و مخالفان جمهوری اسلامی که علیه دولت حسن روحانی بسیار فعال بودند، اکنون سکوت کرده اند. مصداق بارز آن مسیح علینژاد است که علیه پسر معصومه ابتکار بسیار فعال بود اما اکنون در این زمینه توئیتی منتشر نکرده است. او حتی برای ابراز اعتراض به حضور فرزند یکی از دست اندرکاران در تسخیر سفارت آمریکا به منزل فرزند معصومه ابتکار رفت. اما علینژاد در مورد پسر انسیه خزعلی که دیدگاه های خاصی در مورد زنان دارد سکوت می کند و معلوم نیست دلیل این رفتار دوگانه در رفتار مسیح علینژاد در مواجهه با معصومه ابتکار و انسیه خزعلی چیست.

در مورد پسر انسیه خزعلی تاکنون هیچ یک از مقامات دولتی موضعی نگرفته اند، این در حالی است که تنها در توییتر بیش از 6000 توییت در این زمینه منتشر شده که در مجموع بیش از 227000 بار لایک شده است. بیش از 6000 مقاله در این زمینه در تلگرام منتشر شده است که در مجموع بیش از 16 میلیون بازدید داشته است. همزمانی سکوت دولت رئیس جمهور در مورد سفر همسران معاون رئیس جمهور به کانادا با دستور رئیس جمهور مبنی بر ترک مقاماتی که فرزندانشان در خارج از کشور زندگی می کنند، این سخنان را شعاری کرد. در همین رابطه یکی از کاربران اصولگرا در توییتر نوشت:

image_2022-09-13_17-21-22

به نظر می رسد شعارهایی که جنبش انقلابی علیه دولت گذشته مطرح کرد نیز تاثیر خود را گذاشته است. رد صلاحیت یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به بهانه تحصیل فرزندش در خارج از کشور و اکنون افشای حضور فرزندان مسئولان فعلی در خارج از کشور، نشان دهنده تناقضی است که جریان انقلابی را مجبور به سکوت کرده است. زیرا پاسخی به این تناقضات ندارد. بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی این سوال را مطرح می کنند که چرا مسئولانی که شعارهای ضد غربی می دهند فرزندان خود را به کشورهای غربی مهاجرت می کنند؟ آنها می پرسند اگر فیلترینگ و محدودیت های اجتماعی خوب است، چرا فرزندان مسئولانی که از محدودیت ها و فیلترینگ ها دفاع می کنند، با این شرایط حاضر به زندگی در کشور نیستند؟ سوالات مشابه کاربران شبکه های اجتماعی منجر به حذف کمپینی علیه انسیه خزعلی در پلتفرم کمپین شد که در کمتر از 4 روز توسط بیش از 18000 نفر امضا شد. این غرب ستیزی و بیگانه ستیزی و شعارهایی که عمدتاً از سوی جنبش انقلابی داده می شود دوباره به آنها ضربه خواهد زد. داستان پسر انسیه خزعلی نمونه ای از این دست است. دولت انقلابی چالش هایی دارد که در آینده این تضادها را دوباره باز خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید