سنگ بزرگ شعار حامیان رایضی در سال 1402: «ابراهیم بت شکن – بت دلار بشکن»

وی در پایان پیام خود شعار «ابراهیم بت- تکان-دلار و متزلزل» را پیشنهاد کرد. کمرنگ شدن نقش محسن رضایی در تیم اقتصادی و برجستگی نقش محوری محمد محبر، اکنون که انتقادات نسبت به عملکرد تیم اقتصادی دولت هم در سخنان رهبری و هم در بین خبرگان افزایش یافته است، این طیف از حامیان رئیس جمهور که بعد از انتخابات 1400 به مناصب و مناصب نرسیدند به دولت سیزدهم نرسیدند، با ارائه توصیه های ظاهرا علمی مبتنی بر نظریه های شبه اقتصادی و معرفی خود به عنوان گزینه قابل قبول سعی در نزدیک شدن به رئیس جمهور داشتند. در دولت بودن

جبرئیلی در حلقه برادر همسر ابراهیم رئیسی

گرچه رویکرد یاسر جبرائیلی به ابراهیم رئیسی بدون کمک برخی از چهره های تاثیرگذار در دولت ممکن نبود، اما این تاثیرگذاری به حدی است که ممکن است زمینه تغییراتی را در آینده فراهم کند.

نمونه موفق برخورد با رئیسی، خجت عبدالمالکی بود که با شعارهای عجیب و غریب در زمینه اشتغالزایی به رئیسی رفت، اما در پایان دوران تصدی خود در وزارت کار، موضوع را به جایی رساند که کارکنان آن وزارتخانه به او اعتراض کرد.

یاسر جبرائیلی یکی از چهره هایی بود که در ابتدا با محمود احمدی نژاد نزدیک بود اما به تدریج به محسن رضایی نزدیک شد. در یک مقطع با خبرگزاری فارس تشخیص داده شد.

سکوی پرتاب محسن رضایی یاسر جبرائیلی

محسن رضایی که پس از انتخابات 1400 و ایفای نقش کاندیدای مخفی رئیسی به معاونت اقتصادی رئیسی رسید، هرچند در تیم اقتصادی خود تأثیری از محمد محبر نداشت، اما تلاش های او منجر به تأسیس و اعتلای یاسر جبرائیلی در شورا حسب مورد.

جبرائیلی در سال 1397 به دستور محسن رضایی مسئولیت جایگزینی دبیر مجمع تشخیص مشکلات سیستمی مرکز ارزیابی راهبردی و نظارت بر اجرای سیاست های مشترک را بر عهده گرفت و در آذرماه 1397 به عنوان سرپرست منصوب شد. این مرکز با دستور دبیر مجمع.

وی با وجود اینکه در انتخابات ۱۳۹۷ کاندید نشد اما یکی از چهره هایی بود که در تهیه لیست نهایی اصولگرایان نقش داشت. در انتخابات 1400 در یک برنامه تلویزیونی سعید جلیلی را به تمسخر گرفت و گفت: نمی شود مدام گفت برنامه داریم! همچنین در میان مردم که از شورای نگهبان خواستند صلاحیت اسحاق جهانگیری برای انتخابات رد شود!

وی پس از پیروزی ابراهیم رئیسی به همراه میثم نیلی (برادر همسر رئیسی) در انتصابات کابینه شرکت کرد و بسیاری او را گزینه یکی از وزارتخانه های مهم اقتصادی می دانستند. جبرائیلی در دوره ای که ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی را بر عهده داشت، مرکز تحقیقات اقتصادی سازمان اقتصادی رضوی را تأسیس کرد. با حضور جبرائیلی و رسایی در خبرگزاری فارس بود که از امیرتتلو برای راه اندازی فارس پلاس دعوت شد و مورد تجلیل قرار گرفت. این کار قبلا توسط رئیس جمهور انجام شده بود.

پاییز سال 1400 بود که محسن رضایی در خبری اعلام کرد «طبق لایحه بودجه قرار بود یارانه سال آینده را دوبرابر کنیم، اما آقای رئیس جمهور تاکید کردند که افزایش یارانه ها در سه ماه باقی مانده اعمال شود. سال نیز؛ همچنین هر خانواده 4 نفره 800 هزار تومان کالا و پول دریافت می کند. به گفته رضایی، «قرار بود این طرح تا آذر اجرا شود، اما به دلیل مشکل به دی موکول شد و بر اساس این طرح، کارت بانکی خانوارها ارائه می شود و بخشی از یارانه ها نیز به مردم تعلق می گیرد. بلافاصله پس از این سخنان سید احسن خاندوزی، وزیر اقتصاد، اظهارات محسن رضایی را تکذیب کرد و اعلام کرد که «تاریخ دقیقی در خصوص زمان تغییر یارانه ها و افزایش میزان یارانه ها تعیین نشده است». میرکاظمی در سازمان برنامه و بودجه اظهارات رضایی را تایید نکرد.

چند روز بعد یاسر جبرائیلی در توئیتی نوشت: حذف ارز از 4200 و افزایش قیمت بنزین را توطئه تمام عیار علیه آیت الله رئیسی می دانم. همانطور که فردای فاجعه نوامبر 2018 هیچ خبری و حتی یک کلمه از بچه های شیکاگو که شوک درمانی را در ماه می 2018 با همدستی صندوق بین المللی پول مهندسی کردند، نبود، این بار هم همینطور خواهد بود و انگشت اتهام خواهد بود. به رئیس جمهور اشاره کرد. ملک شریعتی نماینده مجلس البته پاسخی تند به یاسر جبرائیلی داد و نوشت که شما مخالف حذف دلار جهانگیری هستید و دلیل دارید، اشکالی ندارد، اما این حرف هایتان را در اذهان مردم فرو کنید. با تکرار دروغ گرانی بنزین با آبان 98، «حق با شماست، اگر نامردی نباشد، قطعاً از نظر کارشناسی و عدالت فرسنگس دور است. حالا هر کاری می خواهی بکن!»

به نظر می رسد تفاوت محسن رضایی و خاندوسی در راس، به عنوان تفاوت یاسر جبرائیلی و مالک شریعتی در پایین تجلی یافته است. اختلافات با گذشت زمان بیشتر شد و در نهایت نفوذ محسن رضایی در تیم اقتصادی دولت کاهش یافت و این مقدمه ای برای انتقاد یاسر جبرائیلی از دولت شد.

در روزهایی که کارشناسان اقتصادی تغییر تیم اقتصادی دولت را ضرورتی اجتناب ناپذیر برای تحقق شعار «کنترل تورم- رشد تولید» ارزیابی می کنند، حلقه نزدیکان محسن رضایی در تلاش هستند تا به عرصه اقتصادی راه پیدا کنند. تیم رئیس جمهور با ارائه پیشنهادات و توصیه های سیاسی در حوزه اقتصاد. یاسر جبرائیلی و مقداد نیلی با نوشتن سایت های رادیکال اصولگرا و زمانی در دفاع از محمود احمدی نژاد بیانیه های حمایتی خود را منتشر کردند. جبرائیلی اکنون این مزیت را دارد که حداقل از طریق محسن رضایی و دیگران خود را شایسته پست های اقتصادی در دولت معرفی کند.

جبرائیلی در جریان شیوع ویروس کرونا با بیان اینکه به هیچ وجه نباید واکسن های خارجی خریداری شود، از وزارت بهداشت خواست که قرارداد خرید واکسن از خارج از کشور را خریداری و لغو کند. پس از خروج دونالد ترامپ از برجام، وی در مقاله ای در سایت انگلیسی الجزیره اقدام ترامپ را موهبتی برای اقتصاد ایران توصیف کرد.

جبرائیلی استخراج رمزارز را فعالیتی مخرب‌تر از ربا می‌داند و معتقد است که اگر هدف ربا کسب سود بدون ایجاد ارزش افزوده در اقتصاد باشد، استخراج ارز دیجیتال با حذف ارزش افزوده به نفع شخص است. وی از منتقدان برجام و پیوستن به FATF و مخالف توسعه جغرافیایی مناطق آزاد است.

جبرائیلی ارز حاصل از صادرات را جزو منابع عمومی کشور می داند و معتقد است باید با نظارت دولت از آن برای تامین منافع عمومی استفاده کرد. وی گفت: محصولی که در یک کشور تولید می‌شود، صرفاً حاصل رنج تولیدکننده نهایی آن محصول نیست و دولت می‌تواند برای آن سیاست‌گذاری کند. جبرئیلی یکی از مخالفان ایده استقلال بانک مرکزی است. او معتقد بود که نظریه استقلال بانک مرکزی برای حل مشکل ناهماهنگی زمانی ارائه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید