اخطاریه قضایی سامانه ثنا تقلب/بررسی اخطاریه قضایی نیازی به واریز وجه نقد ندارد


ساعت: 10:13
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۱۱
کد خبر: 1907746

با وجود نکات بسیار زیاد پلیس فتا در خصوص پیامک های کلاهبرداری سامانه اطلاع رسانی الکترونیک ثنا، متاسفانه همچنان تعدادی از شهروندان در دام این گونه پیامک ها هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، ترفندهای مجرمان سایبری هر بار تعدادی از شهروندان را به دام می اندازد. به این ترتیب مجرمان سایبری با بررسی صفحات شبکه های اجتماعی افراد مختلف و شناسایی علاقه مندی آنها و ارسال پیام با خطوط خصوصی طعمه خود را شناسایی می کنند.

کلاهبرداران ابتدا یک اکانت واتس اپ را با یک شماره فعال می کنند و لوگوی هر یک از شبکه های رادیویی و تلویزیونی را روی پروفایل می گذارند و پس از تماس مخاطب با او مشکوک می شود که با او تماس گرفته و قربانی کلاهبرداران می شود. پیام ارسال شده در واتس اپ یا پیامک ارسال شده به تلفن همراه باز و ضبط می شود.

متأسفانه وقتی روی لینک موجود در پیامک کلیک می کنند، بدافزاری روی تلفن همراه آنها نصب می شود و به این ترتیب در دام سودجویان می افتند. گاهی در برخی از این روش ها، صدها پیامک از شماره موبایل فرد گرفتار به شماره های ناشناس ارسال می شود و ناخواسته به بخشی از پازل وب کلاهبرداران تبدیل می شود.

در همین راستا هفته گذشته پیامکی با این مضمون ارسال شد: «من کارمند پست هستم، اخطاریه آوردم، آدرس شما را پیدا نکردم، شماره شما روی نامه دادگاه بود، کد رهگیری پرونده شما ۱۴۰۱۰۹۰۰ بود. ..”


155b3539 0744 4083 a689 42a6de635a9d خبر خاکستری

حسینعلی دهمرده رئیس اداره تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: متأسفانه با توجه به شرایط و موقعیت های مختلف، کلاهبرداران در حال ارائه روش های جدید کلاهبرداری در فضای مجازی هستند. بسیاری از افراد به دلیل نداشتن اطلاعات و دانش دقیق در این زمینه یا به دلیل بی احتیاطی در دام این جنایتکاران گرفتار شده اند.

وی افزود: یکی از این کلاهبرداری هایی که در استان به وفور یافت می شود، جعل در سامانه ابلاغ قضایی است به گونه ای که فرد کلاهبردار با شماره ناشناس و شخصی اقدام به ارسال پیامک به مردم با متنی می کند که در آن نوشته شده است «شکایت از شخص» و به لینک داده شده مراجعه کرده و مبلغی را برای فالو کردن پرداخت کنید، افراد بر روی لینک ارسالی کلیک کرده و وارد درگاه پرداخت جعلی می شوند و به روش فیشینگ از حساب آنها پول برداشت می شود.

این مسئول تاکید کرد: شهروندان مهم ترین و اساسی ترین تفاوت پیامک های واقعی و جعلی سامانه ثنا را بدانند تا به راحتی مورد کلاهبرداری کلاهبرداران قرار نگیرند و در دام آنها نیفتند.

به گزارش دهمرده; علیرغم تمرکز شدید پلیس فتا بر پیامک های کلاهبرداری در سامانه اطلاع رسانی الکترونیکی ثنا، متاسفانه همچنان تعدادی از شهروندان طعمه این پیامک ها می شوند. در ضمن شهروندان دقت داشته باشند که اصل پیامک های سامانه ثنا از شماره های معتبر ارسال می شود، ارتباطی وجود ندارد و برای مشاهده اخطاریه دادگاه نیازی به واریز وجه نقد نیست.

وی بیان کرد: ابلاغ الکترونیکی دادگاه با نام adliran.ir برای کسانی که قبلا در سامانه ثنا به نشانی sana.adliran.ir ثبت نام کرده اند ارسال می شود.

رئیس تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ادامه داد: شهروندان باید بدانند که از طریق سایت های رسمی در سامانه ثنا ثبت نام کنند و از ورود و ثبت نام در سایت های مختلف و لینک ها و پیامک های ناشناس خودداری کنند.

دهمرده گفت: شهروندان در صورت برخورد با صفحات جعلی مراتب را از طریق سایت پلیس فتای به نشانی cyberpolice.ir و یا با مرکز فوریت های سایبری پلیس فتای استان به شماره 096380 اطلاع دهند تا در اسرع وقت موضوع پیگیری شود.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید