ادامه فعالیت اینستاگرام و واتس اپ به صورت مشروط ممنوع نیست / اینستاگرام و واتس اپ باید قرارداد و تفاهم نامه امضا کنند و شرایط ما را بپذیرند / اگر همکاری می کردند قطعا این فرصت برای اختلال فراهم نمی شد.

ادامه فعالیت اینستاگرام و واتس اپ به صورت مشروط ممنوع نیست / اینستاگرام و واتس اپ باید قرارداد و تفاهم نامه امضا کنند و شرایط ما را بپذیرند / اگر همکاری می کردند قطعا این فرصت برای اختلال فراهم نمی شد.

روز جدید مهدی باقری عضو کمیته نظارت شورای اسلامی در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه ای با تاکید بر اینکه تصمیمی برای ادامه محدودیت دسترسی به اینستاگرام و واتس اپ گرفته نشده است، گفت: به نظر من اگر اینستاگرام و واتس اپ با امضای قرارداد و تفاهم نامه و قبول شرایط جمهوری اسلامی ایران و پذیرفتن مسئولیت، هیچ گونه منعی برای فعالیت آنها وجود نخواهد داشت.

عضو ناظر شورای اسلامی در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه ای با تاکید بر اینکه تصمیمی در خصوص ادامه محدودیت دسترسی به اینستاگرام و واتس اپ گرفته نشده است، گفت: به نظر من اگر اینستاگرام و واتس اپ امضای امضا کنند. قرارداد و تفاهم نامه و شروط جمهوری اسلامی ایران را پذیرفته و متعهد به قبول مسئولیت، منعی برای فعالیت آنها نخواهد بود.

مهدی باقری با بیان اینکه «محدودیت دسترسی به اینترنت و همچنین برخی پیام رسان ها و نرم افزارها با مصوبه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه ای تعیین نمی شود»، اظهار داشت: قانوناً هر نهاد و کمیسیونی مسئولیت خود را بر عهده می گیرد؛ در صورتی که این موضوع در قالب یک دستگاه قضایی انجام شود. وظیفه کمیسیون تعیین پرونده جرایم رایانه ای نظارت بر مشکلات جاری و مطابق با یک سری روندها و رویه های مربوط به قانون در شناسایی و تعیین پرونده است.

وی در گفت وگو با ایسنا، افزود: شورای امنیت ملی و شورای امنیت ملی در امور جاری و اجرایی تصمیم گیری می کنند و تصمیمات آنها قانون دائمی و سابقه دار نیست. این شوراها در مواردی مانند مواردی که این روزها اتفاق افتاده تصمیم می گیرند و تصمیمات آنها بالاتر از تصمیمات مجلس است.

هیچ تصمیمی برای ادامه محدودیت های دسترسی به اینستاگرام و واتس اپ گرفته نشده است

این عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه ای در پاسخ به این سوال که آیا در نظر است محدودیت دسترسی به نرم افزارهای اینستاگرام و واتس اپ ادامه یابد؟ وی تاکید کرد: من اطلاعی ندارم که کسی بگوید قصد داشت این نرم افزارها پس از بازگشت به شرایط عادی کار نکند و یا ادعای ادامه کار این نرم افزارها داشته باشد. هنوز تصمیمی در این مورد گرفته نشده است و من هیچ نهاد، کمیته، کمیته و فردی را نشنیده ام که در این زمینه تصمیمی گرفته باشد.

باقری در ادامه با تاکید بر اینکه در تصمیم گیری های ملی باید همه جوانب در نظر گرفته شود، گفت: ما خوشحال نیستیم که به کسب و کار کسی لطمه وارد شود و خرسند نیستیم که متخلفین به بهانه تجارت از اینترنت استفاده می کنند و به جان مردم آسیب می رسانند. اموال و بیت المال؛ قطعا کسی که تجارتش مربوط به فضای مجازی است، خوشحال نیست که بدون جرم و به دلیل تحریک اوباش، اوزیران و اعضای خانواده اش کشته شود.

وی با بیان اینکه «تعدادی از اوباش از جایی دستور کشتار دریافت کرده اند»، افزود: تمام فرصت هایی که برای شبکه سازی این یاغی ها و اوباش فراهم شده از فضای مجازی است. متأسفانه افرادی که در نقاط مختلف کشور مورد تجاوز جنسی قرار گرفتند و گاه جان خود را از دست دادند، نوجوانانی هستند که در فضای مرتبط با این شورش ها نبودند.

بازگشت وضعیت به حالت عادی و استفاده مردم از همه فرصت ها از جمله فضای مجازی، جایگاه همه کارکنان است

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: بازگشت وضعیت به حالت عادی و استفاده مردم از همه فرصت ها از جمله فضای مجازی به ویژه برای کسب و کار، وظیفه همه ما است، اما با توجه به شرایط کشور، ایمنی و امنیت جان و مال مردم همه مسئولانی که این ماجرا را در کشور دنبال می کنند بسیار علاقه مند هستند که اوضاع هر چه زودتر عادی شود، اما همانطور که وزیر امور داخله اظهار داشت، بازگشت به حالت عادی بستگی به نهادهای امنیتی کشور دارد. ، که گزارش می دهد که شورشیان یا آنها دستگیر شده یا از کشور فرار کرده اند.

باقری تاکید کرد: من به عنوان نماینده مجلس و با رویکرد قانونی می گویم تلگرام، اینستاگرام و واتس اپ مهم نیست، بلکه آنچه مهم است قانون مداری و حفظ منافع مردم است. به شرط قبول قوانین جمهوری اسلامی، مشکلی با عملکرد تلگرام نداشتیم. ممکن است در ابتدای فعالیت این پیام رسان در ایران این گونه بوده باشد و تلگرام با رویکرد رعایت قوانین در کشور شروع به فعالیت کرد اما بعداً به دلیل رعایت نکردن قوانین متوقف شد.

وی خاطرنشان کرد: نه تنها پیام رسان ها یا نرم افزارهای خارجی مانند اینستاگرام، بلکه حتی پیام رسان های داخلی نیز هر زمان که بخواهند به معارضان کمک کنند و آنها را همراهی کنند، قطعا با واکنش هایی مواجه خواهند شد.

این عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه ای گفت: در خصوص اینستاگرام و واتس اپ همه مشکلات بستگی به همکاری یا عدم همکاری آنها با ایران دارد. پیام رسان هایی مانند واتس اپ نباید اجازه فعالیت داشته باشند، اما هدف این پیام رسان ایجاد ابزار و بستری برای شورش است. ما معتقدیم خدمت به مردم یک طرف مشکل است و از طرف دیگر نمی خواهیم ابزار دشمن را با دست خودمان تهیه کنیم. نکته مهم این است که اگر اینستاگرام و واتس اپ یا هر نرم افزار دیگری به قوانین جمهوری اسلامی پایبند باشد، قطعاً مشکلی برای فعالیت در ایران وجود نخواهد داشت.

بارها از اینستاگرام و واتس اپ خواسته شده با ایران همکاری کنند اما آنها رد کرده اند

وی با بیان اینکه بارها از اینستاگرام و واتس اپ خواسته شده تا با ایران همکاری کنند اما نپذیرفته اند، گفت: اگر همکاری می کردند این فرصت برای ناآرامی فراهم نمی شد. درست مثل امروز اگر اینستاگرام بخواهد در کشورهای اروپایی کار کند و شورشیان را آموزش دهد، خلاف قانون است، در ایران واتس اپ و اینستاگرام می توانستند به تامین امنیت ایران کمک کنند، اما به هیچ وجه همکاری نکردند و کاملا ایجاد کردند. فضایی برای قتل و قتل، مواد منفجره و هر چیزی که می توانست باعث شورش شود مجاز بود.

این معاونت تاکید کرد: جان و مال مردم اولین موضوعی است که ما نمایندگان مردم پیگیری می کنیم و برای ما فرقی نمی کند که بستری که قصد سلب امنیت مردم از طریق نرم افزارها و پیام رسان های خارجی را دارد فراهم باشد یا بومی; در شرایط عادی به دنبال هر نرم افزار و مجموعه ای هستیم که خدمات بهتری به مردم ارائه دهد. اینستاگرام و واتس اپ از قبل در شرایط قبل از اغتشاشات شرایط را برای کسب و کار فراهم کرده بودند، به همین دلیل فضا برایشان فراهم شد و کار کردند، اما وقتی فضایی را علیه جان و مال مردم فراهم کردند، با محدودیت دسترسی مواجه شدند. اما به یاد ندارم که هیچ یک از دولتمردان، نمایندگان مجلس و شورای امنیت ملی تصمیمی برای جلوگیری از عملکرد این نرم افزارها گرفته باشند.

ادامه استفاده از اینستاگرام و واتس اپ به شرط ممنوعیت وجود ندارد

باقری در پایان با بیان اینکه با بازگشت مشروط شرایط به گذشته، منعی برای ادامه فعالیت اینستاگرام و واتس اپ وجود ندارد، گفت: به نظر من اگر اینستاگرام و واتس اپ قرارداد و تفاهم نامه امضا کنند. با تفاهم و شرایط جمهوری اسلامی ایران پذیرفته و متعهد به قبول مسئولیت، منعی برای فعالیت آنها نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید