MP: فیلترینگ واتس اپ و اینستاگرام فعلا ادامه دارد

MP: فیلترینگ واتس اپ و اینستاگرام فعلا ادامه دارد

روز جدید مهدی باقری عضو هیات نظارت کارگروه نمونه محتوای مجرمانه رایانه ای گفت: اینستاگرام و واتس اپ به دستور دستگاه های امنیتی فیلتر می شوند و در حالی که شرایط امنیتی در کشور حاکم است، محدودیت های دسترسی همچنان ادامه دارد.

مهدی باقری در خصوص وضعیت جاری کاربرانی که به پیام رسان های واتس اپ و اینستاگرام دسترسی ندارند، گفت: نظر مجلس در خصوص پلتفرم های غیرقابل دسترسی مردم کاملا قانونی است. وزیر ارتباطات اخیرا با حضور در مجلس به فیلترینگ واتس اپ و اینستاگرام از منظر قانونی نگاه کرد.

وی افزود: هر پلتفرمی که قصد فعالیت در هر کشوری را داشته باشد باید از قوانین آن کشور تبعیت کند. مطابقت با قانون شامل مواردی مانند راه اندازی یک تجارت، پرداخت عوارض و مالیات و پیروی از حاکمیت سایبری است. امروزه فضای مجازی به فضای بسیار وسیعی تبدیل شده است که بخش زیادی از فعالیت های روزمره افراد در آن انجام می شود. بنابراین، پلتفرم مورد استفاده مردم باید آماده انطباق با قوانین کشور ارائه دهنده خدمات باشد.

این عضو ناظر شورای اسلامی در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه ای گفت: در حال حاضر ایران با هیچ یک از نرم افزارها مانند واتس اپ و اینستاگرام تفاهم نامه یا قرارداد همکاری ندارد و این اپلیکیشن ها ندارند. قبول هر یک از قوانین جمهوری اسلامی ایران. دلیل تصمیم مجلس برای قانون گذاری در فضای مجازی این است که جان و مال مردم در این فضا در خطر است. وضعیت فعالیت پلتفرم های غیر ایرانی مشخص می شود.

باقری تصریح کرد: امروز دلیل فیلتر شدن واتس اپ و اینستاگرام سیاسی و امنیتی است اما مجلس این موضوع را از منظر سیاسی بررسی نمی کند و کار نمایندگان بررسی جنبه های قانونی فعالیت این اخبار است. آژانس ها در واقع مشکل نظارت بر این نرم افزارها به مسائل حقوقی مربوط می شود. مجلس باید از طریق قوانین فضای مجازی از اموال، فرهنگ و هر آنچه برای مردم در این فضا مهم است محافظت کند.

وی ادامه داد: در زمانی که طرح دفاع در مجلس مطرح شد، چون همه دنبال حاشیه بودند، به مسائل حقوقی کم توجهی شد و در همان زمان هم گفتم که دلیل تخریب فضا در مقابل پدافند است. طرح علیرغم تمامی مشکلات فنی این بود که منافع برخی افراد و گروه ها پس از تصویب این طرح در معرض تهدید قرار گیرد.

این عضو ناظر شورای اسلامی در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه ای گفت: اگر روند افزایش کاربران فضای مجازی در کشور با این وضعیت ادامه یابد قطعا بخش بزرگی از فرآیندهای اقتصادی در این فضا اگر امروز این فضا قانونی نشود فردا همه مردم متضرر خواهند شد و هیچ قانونی نمی تواند از مردم حمایت کند زیرا قانونی برای شناسایی و محکومیت مجرم وجود ندارد.

باقری تاکید کرد: اکثر کسانی که مسیر قانونگذاری فضای مجازی را سد کردند کسانی بودند که نمی خواستند فعالیت های اقتصادی غیرمنطقی و نامشروع آنها در فضای مجازی قانونی شود. مثلاً وقتی قانونی برای نظارت بر فضای مجازی وجود ندارد، فعالان در شبکه های قمار به راحتی سرمایه مردم را می دزدند.

وی تصریح کرد: از آنجایی که هیچ ابزاری برای کنترل واتس اپ و اینستاگرام در دست مقامات حکومتی ایران نیست، هرگونه فعالیت علیه جان و مال مردم قابل کنترل نیست. در پاسخ به هشدارهای امنیتی مقامات جمهوری اسلامی ایران، این اپلیکیشن ها ادعای آزادی بیان دارند و تمایلی به پذیرش مکانیسم های پیشنهادی ایران ندارند.

این عضو ناظر شورای اسلامی در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه ای گفت: کارگروهی در خصوص اعمال محدودیت در واتس اپ و اینستاگرام و همچنین بررسی وضعیت آنها در مجلس تشکیل نشده است. تصمیم برای فیلتر این دو پلتفرم توسط دستگاه های امنیتی گرفته شده و ابلاغ شده است. هیچ قانونی برای محدودیت اینستاگرام و واتس اپ وضع نشده است و اساس وضعیت فعلی این پلتفرم ها دستور دستگاه های امنیتی است و فیلترینگ این دو برنامه تا امن شدن شرایط کشور ادامه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید