ادامه وضعیت اقتصادی فعلی و احتمال اعتراضات گسترده

ادامه وضعیت اقتصادی فعلی و احتمال اعتراضات گسترده

روز جدید : از یک سو وضعیت اقتصادی هر روز بدتر می شود و از سوی دیگر هنوز خبری از امضای توافق نهایی در وین نیست. اما دلیل چنین وضعیتی چیست؟ علی محمد نمازی، فعال سیاسی و تحلیلگر، در این باره می گوید: «به طور گسترده شنیده می شود که توافق نهایی همان توافقی است که در دوره آقای روحانی صورت گرفت و اتفاق دیگری نیفتاده است.» و اکنون تیم مذاکره کننده باید روی این موضوع تمرکز کند. امضای توافق نهایی به جای پرداختن به مسائل کوچک و به نظر می رسد تیم مذاکره کننده بیشتر نمادین کار می کند تا فنی و دقیق.

وی ادامه داد: در صورت امضای قرارداد نهایی در حالی که گشایش های مالی زیادی وجود دارد، ارزهای بلوکه شده ایران آزاد می شود و ایران می تواند نفت خود را آزادانه و عادی بفروشد، در آینده و پس از ایجاد اعتماد بین طرفین، بحث های دیگری مطرح خواهد شد. زمان رفع تحریم ها فرا رسیده است.

وی گفت: یکی از نقاط ضعف تیم مذاکره کننده و دولت عدم اطلاع رسانی در مورد مذاکرات بود. یادآور می‌شویم که آقای ظریف پس از هر دور گفت‌وگو نشست خبری برگزار می‌کند و علاوه بر حضور خبرنگاران در محل، توضیحات مفصلی را ارائه می‌کند. خلاء چنین وضعیتی به شدت احساس می شود.

وی گفت: تیم مذاکره کننده می گوید باید تضمینی وجود داشته باشد که اگر رئیس جمهور نتواند توسط روسای جمهور بعدی تضمین شود، ایالات متحده از برجام خارج نخواهد شد. سیستم حکومتی آمریکا متفاوت است و اگر قرار است تضمین کاملی که قانونی است به دست بیاید، باید به کنگره برود و در آنجا تصویب شود که این هم ریسک بزرگی است اگر باید منتظر بمانیم، زیرا اکثریت در مجلس هستند. دست جمهوری خواهان است و ممکن است “نتیجه مذاکرات کاملاً از بین برود و در عین حال زمان زیادی ببرد”.

نمازی در پایان گفت: من به عنوان یک فعال سیاسی می گویم که دولت واقعا به دنبال توافق است. گزارش ها نشان می دهد که موجودی نقدی بسیار ناچیز است و دولت حتی قادر به پرداخت های خود نیست. اعتراضاتی نیز وجود دارد و اگر وضعیت اقتصادی به همین منوال پیش برود، ممکن است شاهد اعتراضات گسترده باشیم. «بنابراین لازم است هر چه سریعتر توافقی در وین امضا شود تا با لغو تحریم ها تا حدودی وضعیت اقتصادی بهبود یابد.

دیدگاهتان را بنویسید