ادعای آمریکا و اروپا درباره تعهد به بازگشت به برجام


ساعت: 20:04
تاریخ انتشار: 1401/04/17
کد خبر: 1881797

وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که با مقامات اروپایی درباره بازگشت به توافق هسته ای برجام گفتگو کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وزارت امور خارجه آمریکا امروز در بیانیه ای اعلام کرد که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا با مقامات آلمانی، فرانسوی و بریتانیایی درباره موضوعات مختلف از جمله بازگشت به برجام گفتگو کرده است. گفته می شود که دو طرف ضمن ابراز نگرانی از پیشرفت برنامه هسته ای ایران بر تعهد خود برای بازگشت به توافق تاکید کرده اند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد که بلینکن با کارتین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه، آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان و تیم بارو، وزیر سیاسی و معاون وزیر امور خارجه بریتانیا دیدار کرد. در حاشیه نشست وزیران گروه 20 در بالی بازدید کرد.

در این نشست، کشورها درباره تلاش‌های مشترک برای حمایت از اوکراین در برابر روسیه و راه‌های رسیدگی به نگرانی‌های امنیت غذایی بحث کردند.

در این بیانیه آمده است: آنها نسبت به سرعت توسعه برنامه هسته ای ایران ابراز نگرانی کرده و بر تعهد خود برای بازگشت به پایبندی کامل به برجام تاکید کردند. طرف‌ها از ایران خواسته‌اند که خواسته‌های ثانویه برجام را کنار بگذارد و به سرعت با توافق فعلی موافقت کند.

این ادعا در حالی مطرح شد که حسین امیرعبدلاخیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، ادعاهای آمریکا مبنی بر اینکه ایران در مذاکرات دوحه مطالبات بیشتری را مطرح کرده است، رد کرد.

وزیر امور خارجه ایران گفت: مصمم هستیم به یک توافق خوب، قوی و با ثبات برسیم. برخلاف برخی ادعاهای آمریکایی ها، ما الزامات اسراف و اغراق آمیز نداریم. خواسته‌های ما کاملاً در چارچوب توافق 2015 است. در مذاکرات دوحه، یکی از موضوعات اصلی که روی آن تمرکز کردیم، تضمین مؤثر آمریکا در مورد هر چیزی بود که بر سود کامل اقتصادی ایران از برجام تأثیر می‌گذارد.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: درخواست ما بلندپروازانه نیست، اما در راه گرفتن تضمین، آمریکا باید درگیر شود، ایران از تمام مزایای توافق 2015 برخوردار خواهد شد، این چیزی است که طرف آمریکایی نتوانست به ما اطمینان دهد که محقق خواهد شد. ما نیت خوبی داریم، ما مذاکره کنندگان منطقی هستیم و در این مسیر جدی هستیم.

مذاکرات در دوحه در 7 و 8 ژوئیه انجام شد. در این گفت‌وگوهای دو روزه، ایران و آمریکا به‌طور غیرمستقیم و با میانجی‌گری «انریکه مورا» معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا، توافق هسته‌ای برجام را بررسی کردند.

پس از پایان این مذاکرات، ایالات متحده استدلال کرد که برخی از خواسته های خارج از برجام دلیل به نتیجه نرسیدن مذاکرات بوده است. ایران بیهودگی مذاکرات را رد کرد.

تحلیلگران می گویند عواملی مانند فشار رژیم صهیونیستی، اختلاف نظر با کنگره و مشکلات داخلی در ایالات متحده، پشت بی میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه های اخیر بوده است.

بایدن در سال 2021 زمانی به قدرت رسید که سیاست فشار حداکثری علیه ایران نتوانست به اهداف خود دست یابد. این سیاست علاوه بر شکست در شکل‌دهی توافق هسته‌ای جدید، باعث ایجاد شکاف در روابط بین کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس شده و اثربخشی سیستم تحریم‌ها را به‌عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی آمریکا و بیشتر تهدید می‌کند. مهمتر از همه، تقویت روند مبارزه با استکبار در ایران.

جمهوری اسلامی ایران دو مقوله «تأیید بر لغو تحریم‌ها» و «کسب تضمین در مورد دوام برجام» را از خواسته‌های اصلی خود در مذاکرات لغو تحریم‌ها دانست و تاکید کرد که تنها بازگشت به یک توافق دوجانبه ای که در ازای برخی محدودیت ها منافع اقتصادی ملموسی برای ملت ایران به همراه خواهد داشت، همراهی را منطقی می داند و می پذیرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید