رویکرد ما تلاش برای بازگشت به تعهد متقابل به برجام است

ساعت: 05:20
تاریخ انتشار: 1400/08/11
کد خبر: 1780870

ادامه ادعاها و رویکردهای دوگانه دولت بایدن

مشاور امنیت ملی آمریکا گفت رویکرد واشنگتن تلاشی برای بازگشت به تعهد متقابل به شورای امنیت سازمان ملل است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مشاور امنیت ملی کاخ سفید که با جو بایدن به اروپا سفر می کند، گفت رویکرد ما تلاش برای بازگشت به برجام است که به معنای تمرکز بر مجموعه ای از مسائل و سپس استفاده از آن است. به عنوان مبنایی برای رسیدگی به طیف کامل نگرانی ها.

مشاور امنیت ملی دولت بایدن به تهدید و متهم کردن واشنگتن به برنامه صلح آمیز هسته ای ایران که بارها مورد حمایت آژانس بین المللی انرژی قرار گرفته است ادامه داد و گفت که اولویت فوری بازگرداندن محدودیت های هسته ای است، زیرا پس از آن موقعیت خوبی برای مقابله با موضوعات دیگر است.
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با اشاره به دیدار خود با سران سه کشور اروپایی، دیپلماسی را بهترین راه برای مقابله با ایران دانست.
رئیس جمهور آمریکا در نشست خبری با خبرنگاران آمریکایی در ایتالیا با توجه به ادعاها و ارعاب مقامات آمریکایی علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران که آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها صلح آمیز بودن و عدم انحراف آن را تایید کرده است، افزود: این نشست. با نخست وزیر بریتانیا، بوریس جانسون، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، مجدداً بر این باور مشترک خود تأکید کردیم که دیپلماسی بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است.

بایدن بدون اشاره به نقض برجام افزود که ما در مورد چگونگی متقاعد کردن ایران برای از سرگیری مذاکرات به طور جدی و با حسن نیت صحبت کرده ایم.
سران آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام روز شنبه در بیانیه مشترک خود بدون اشاره به نقش خود در مشکلات جاری در اجرای برجام، بازگشت به برجام را منوط به تغییر رفتار ایران دانستند.

به گزارش ایرنا، سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: از زمان خروج آمریکا از برجام، به عنوان یکی از اعضای کمیسیون مشترک آن زمان، هیچ تماس مستقیم یا غیرمستقیمی وجود نداشته است. موضع جمهوری اسلامی ایران نیز روشن است.

وی افزود: آمریکا با نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل که به طور غیرقانونی از برجام خارج شد و تمام تلاش خود را برای براندازی برجام به کار گرفت، تحریم های فرامنطقه ای، سرکوبگرانه و غیرقانونی را علیه مردم ایران اعمال کرد و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از عادی سازی نظام اسلامی به کار گرفت. روابط تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها به حدی افزایش یافته که نه تنها شرکت های همکار با جمهوری اسلامی ایران تحت فشار قرار گرفته اند، بلکه متحدان آنها نیز مجازات شده اند.
حاتب زاده یادآور شد: همانطور که در مذاکرات وین بیان شد، مذاکرات باید تضمین کننده بازگشت قطعی، متعهد و عملی آمریکا به تعهداتش باشد تا ایران و 1+5 برای اطمینان از بازگشت آمریکا به برجام گفتگو کنند. امنیت سازمان ملل با عمد. «به درستی انجام شده است و مراقب شرایط و جزئیات است.

وی با بیان اینکه وضعیت هنوز تغییر نکرده است، گفت: اقدامات و برنامه هایی که دولت بایدن تاکنون دنبال کرده است، برخلاف قصد اعلام شده توسط آقای سالیوان است. آنقدر شنیده ایم که بگوییم منتظر اقدامی هستیم که ماه ها به تعویق افتاده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید