ما علاقه مند به بازگشت متقابل مشترک تعهدات برجام هستیم

ما علاقه مند به بازگشت متقابل مشترک تعهدات برجام هستیم

نایس پرایس روز پنجشنبه به خبرنگاران محلی گفت: ما معتقدیم که بازگشت متقابل متقابل به برجام بهترین راه برای مهار این برنامه است. برنامه هسته ای ایران است.

وی با اشاره به اینکه برجام ابزارهای مهمی از جمله نظارت و راستی آزمایی را در اختیار ما قرار می دهد، گفت: اولویت اول ما این است که ببینیم آیا می توانیم به تعهدات برجام به عنوان ابزاری قابل تأیید برای اطمینان از نوسانات، بازگشت متقابل داشته باشیم یا خیر. سلاح های هسته ای.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: بندهایی در شورای امنیت سازمان ملل وجود دارد که 15 تا 25 سال دیگر منقضی می شود، اما اگر ایران هرگز به سلاح هسته ای دست پیدا نکند، این بند هرگز منقضی نمی شود.
ادعاهای مکرر مقامات آمریکایی و اسرائیلی درباره دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای و ایجاد فضا در حالی مطرح شده است که جمهوری اسلامی ایران بارها در بالاترین سطح تاکید کرده است که سلاح هسته ای را ممنوع می کند.

علی باقری، معاون وزیر امور خارجه ایران چهارشنبه شب به وقت ایران در حساب کاربری خود در توئیتر اعلام کرد: در گفتگوی تلفنی با آقای انریکه مورا (معاون وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا)، آغاز گفت‌وگو با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی آغاز شد. در 29 دسامبر در وین توافق شد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، پس از اعلام معاونان وزیر خارجه ایران و اتحادیه اروپا مبنی بر تعیین تاریخی برای آغاز مذاکرات، چهارشنبه (واشنگتن) به وقت محلی در یک کنفرانس خبری گفت. دور هفتم مذاکرات دوجانبه و پایبندی مشترک به تعهدات برجام نیز از روز دوشنبه 29 نوامبر از سر گرفته می شود.

وی گفت که (رابرت / راب) مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، ریاست هیئت آمریکایی در این مذاکرات (غیر مستقیم) را بر عهده خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما معتقدیم اگر ایرانی ها جدی باشند می توانیم در مدت کوتاهی به توافق برسیم.

ند پرایس در ادامه گفت: معتقدیم با بسته شدن موضوعات باقی مانده در پایان دور ششم مذاکرات، می توان به تعهدات نهایی بازگشت و به تعهدات نهایی عمل کرد.

این مقام وزارت امور خارجه گفت: اگر مذاکرات به نتیجه برسد و اختلافات قبلی در شش دور قبلی حل شود، باید از نقطه قبلی خود در دور ششم مذاکرات آغاز شود.

پس از روی کار آمدن دولت دموکراتیک بایدن در ژانویه 2021، دیپلمات‌های ارشد گروه 1+4، ایران و اتحادیه اروپا شش بار از آوریل تا ژوئن در پایتخت اتریش دیدار کردند تا درباره از سرگیری مفاد شورای امنیت سازمان ملل گفتگو کنند.

مذاکرات ژوئیه گذشته به دلیل ادامه تعهدات ایالات متحده برای لغو تحریم ها متوقف شد و نتوانست از نقض مکرر برجام، همزمان با تغییر دولت در ایران، اطمینان حاصل کند. دولت دموکراتیک بایدن که از استعفای دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا از برجام انتقاد کرده است، با وجود برگزاری شش دور مذاکرات در وین، هنوز گامی جدی برای بازگشت به تعهدات خود برنداشته است، اما می گوید به دیپلماسی با ایران.

پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه 2017 (دی ماه 1395) و پس از چندین مرحله مقدماتی، در نهایت با اتخاذ مواضع مخالف برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از این توافق در 8 اردیبهشت 1397 (اردیبهشت 1397) 8، 2018)، در دو دور تحریم‌های ثانویه علیه ایران بازگردانده شد.

دیدگاهتان را بنویسید