ارائه دوره های آموزشی برای 18000 نفر در استان مرکزی/ پر کردن شکاف مهارتی مرز بین تحصیل و اشتغال را می شکند


ساعت: 16:23
تاریخ انتشار: 1301/08/18
کد خبر: 1909812

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان مرکزی بیان کرد:

رستمی گفت: 18 هزار دانش آموز در این مدت هفت ماهه از طریق مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان مرکزی آموزش دیدند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 53 درصد رشد نشان می دهد. پیش بینی می کنیم این تعداد تا پایان سال به 40 هزار نفر برسد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش دیار آفتاب؛ حمیدرضا رستمی مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان مرکزی ظهر امروز در جمع خبرنگاران گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای با دو هدف مشترک ارائه مهارت آموزی و تعریف و شناخت صلاحیت های حرفه ای و در حوزه آموزش مهارتی دارای گروهی از مخاطبین مهارت جو است که انتظار می رود پس از کسب مهارت وارد نیروی کار شوند و دسته دوم کارکنان بنگاه های صنعتی و اصناف هستند که در جهت ارتقای مهارت خود گام بر می دارند.

وی با بیان اینکه بخشی از آموزش ها در قالب کانون های محله ای و متقابل بین گروه های دانشگاهی و صنعتی توزیع می شود، تصریح کرد: این گروه ها می توانند دوره های آموزشی تعریف کرده و دوره ها و آزمون ها را در پرتال سازمان برگزار کنند.

رستمی ادامه داد: در حوزه مراکز الحاقی و بین صنفی رشد خوبی را شاهد هستم و تاکنون 108 شرکت و بنگاه صنعتی مجوز مراکز الحاقی و بین صنفی را برای ارائه آموزش ضمن خدمت و بازآموزی کارکنان دریافت کرده اند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان مرکزی تصریح کرد: تمامی آموزش های بخش دولتی به صورت رایگان ارائه می شود و برای تسهیل در صدور مجوز در دولت سیزدهم، صدور مجوز آموزشگاه های آزاد نیز تسهیل شده و 380 مورد. آموزشگاه های رایگان در مدارس استان مرکزی در حال فعالیت هستند که بخشی از آموزش ها بوده و البته هزینه های آموزشی مصوب نیز پرداخت می شود.

وی افزود: در 7 ماه گذشته به سند تحول دولت مردمی توجه ویژه ای داشته ایم چرا که این سند موضوعات مهمی را در حوزه مهارتی و اشتغال مشخص کرده و تحت عنوان چرخش های تحول آفرین در آموزش های مهارتی از حاکمیت سمت عرضه حرکت می کنیم. ، به سمت مدیریت عرضه و تقاضا محور فراهم کردن فرصت های شغلی برای کارآموزان.

رستمی خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم بسیاری از صنایع به چرخه تولید بازگشته اند اما با مشکل کمبود مهارت مواجه هستند، بنابراین سازمان فنی حرفه ای می تواند این نیاز شرکت های صنعتی و تولیدی را خیلی سریع برطرف کند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان مرکزی گفت: با کمبود نیروی کار عادی و تکنسین ماهر مواجه هستیم و هرم آموزشی در جامعه در حال تغییر است که می تواند آسیب زا باشد.

وی با اشاره به اجرای طرح آموزش دوگانه توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای، افزود: در طرح دوگانه آموزش، صنایع تقاضای نیروی انسانی خود را به سازمان اعلام می کنند و آموزش بر اساس نیاز آنها انجام می شود، بنابراین در این راستا 77 نفر کارآموز دریافت کردند. در 7 ماه گذشته آموزش دیده اند 74 درصد در شرکت های متقاضی و بقیه در سایر بخش ها مشغول به کار هستند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان مرکزی گفت: تقریباً 100 درصد کارآموزان در طرح دوگانه آموزش به کار گرفته شدند. آموزش های سفارش مدار و شرکت های مختلف استان در این راه با سازمان فنی و حرفه ای همکاری می کنند.

رستمی با بیان اینکه در قالب مراکز همجوار به دانشگاه ها این امکان داده شده است که در فاصله آموزش های نظری به دانشجویان آموزش دهند و افزود: فقدان مهارت، دانش آموزان را مجبور کرده است که پس از فارغ التحصیلی به مراکز فنی و حرفه ای مراجعه کنند که کار می تواند. طی دوره آموزشی انجام شود و هم اکنون این طرح تحت عنوان طرح کهاد در 13 مرکز دانشگاهی در حال اجراست.

وی ادامه داد: طرح نخلستان نیز برای دانشجویانی است که فارغ التحصیل شده اند اما فرصت شغلی برای آنها وجود ندارد در حالی که برآورد می شود 500 هزار فرصت شغلی فناوری اطلاعات در کشور وجود داشته باشد و سازمان فنی و حرفه ای در این طرح با همکاری وزارت ارتباطات، فارغ التحصیلان را جذب می کند.او برای ورود به این رشته تدریس می کند.

رستمی تصریح کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کارآموز را تا مرز اشتغال همراهی می کند اما وظیفه ما ایجاد اشتغال نیست بلکه سعی کرده ایم با آموزش های شغلی زمینه اشتغال را فراهم کنیم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان مرکزی خاطرنشان کرد: بیش از 70 تفاهم نامه با ارگان ها و نهادهای دولتی داریم و انتظار داریم سازمان فنی و حرفه ای در دولت سیزدهم فاصله بین آموزش و اشتغال و این شکاف مهارتی را پر کند. باید پوشش داده شود.

وی تاکید کرد: 18 هزار نفر در این مدت هفت ماهه از طریق مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان مرکزی آموزش های مهارتی دیده اند که پیش بینی می کنیم تا پایان سال به 40 هزار نفر برسیم. استفاده از ظرفیت سازمان برای کاهش نرخ بیکاری.

رستمی ادامه داد: نسبت به مدت مشابه سال گذشته 53 درصد افزایش مهارت آموزی داشته است و مراکز آموزشی در دو شیفت فعالیت دارند.

وی با اشاره به عملکرد سازمان آموزش فنی و حرفه ای استان مرکزی در اجرای برنامه 5 ساله ششم توسعه گفت: در برنامه ششم توسعه 24 میلیون ساعت آموزش مهارتی به مدت 27 میلیون ساعت انجام شد که 110 درصد را نشان داد. نرخ تبدیل.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان مرکزی خاطرنشان کرد: طبق تکلیف برنامه ششم قرار بود 160 هزار نفر به مدت 5 سال آموزش ببینند که با آموزش 180 هزار نفر سازمان فنی و حرفه ای خود را ارائه کرد. عملکرد از نظر کمی خوب است و از نظر کیفی به دنبال تأثیر است. ما بیشتر هستیم

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید