ارائه مقاله نقش رسانه و شبکه تجارت در تقویت فرهنگ بیمه توسط مدیر روابط عمومی بیمه ملت

ارائه مقاله
به گزارش روابط عمومی بیمه ملت، در مقدمه این مقاله با بیان اینکه فرهنگ نقش مهمی در تبیین تفاوت‌های رفتار مصرف‌کننده در کشورها دارد، تاکید می‌شود که می‌توان از فرهنگ نقش مهمی در فعالیت‌های اقتصادی افراد داشت. به عبارت دیگر، بسیاری از فعالیت های اقتصادی و اجتماعی که در زندگی شخصی و اجتماعی خود انجام می دهیم، ریشه در فرهنگ ما دارد.

نویسندگان سپس تاکید می‌کنند که فرهنگ بستری است که در آن سایر اقدامات برای تحول صنعت بیمه به نتایج مطلوب نمی‌رسد، بدون اینکه تاکید کنند رسانه‌ها دستان فرهنگ هستند.

بر اساس آنچه در این مقاله ارائه می‌شود، پژوهشگران و صاحبنظران رسانه، نقش‌ها و کارکردهای مختلف رسانه‌ها را شامل آموزش یا انتقال فرهنگی، نظارت و یکپارچگی تعمیم‌یافته، تأکید، جامعه‌پذیری، فرهنگ‌سازی، نوسازی و توسعه، همگن‌سازی، هدایت و رهبری برشمرده‌اند. هدف قرار دادن افکار عمومی، مدیریت بحران ها، افزایش آگاهی، تامین منزلت اجتماعی، حمایت از هنجارهای اجتماعی، ابراز عقیده، ایجاد همبستگی بین اجزای جامعه در پاسخ به نیازهای محیطی، تبلیغات، سرگرمی و اوقات فراغت و

آنها معتقدند فرهنگ سازی در قلب هر جامعه پویا قرار دارد. رسانه ها به عنوان یک نهاد اجتماعی وظیفه انتقال میراث و ارزش های فرهنگی و اجتماعی جوامع را بر عهده دارند. علاوه بر ارائه اطلاعات در مورد مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و مدل های جدید، جوامع از طریق رسانه ها برای جایگزینی فرهنگ ها، ارزش ها و مدل های سنتی نمایندگی می شوند. رسانه ها به عنوان عوامل تغییر در ارزش ها و هنجارها دیده می شوند.

سپس به نقش شبکه تجارت در توسعه فرهنگ بیمه پرداخته و ابعاد مختلف این موضوع را بررسی می کنند.
نویسندگان تاکید دارند که رسانه ها باید در محتوا و برنامه های خود اهمیت پس انداز و ارزش آن در سرمایه گذاری ها به ویژه سرمایه گذاری در بیمه های عمر را اطلاع دهند و همچنین حفاظت از دارایی ها و اموال موجود در برابر حوادث احتمالی را تقویت کنند. بهترین کاری که رسانه ها می توانند برای واقعیت اجتماعی شدن بیمه در جامعه انجام دهند این است که به عنوان اهرم فشار در تدوین قوانین سختگیرانه بیمه ای عمل کنند.

رسانه ها باید ظریف تر باشند و با رویکردی جدید علاوه بر ابعاد تجاری و مزایای بیمه، به غیرتجاری بودن بیمه نیز بپردازند. البته تاکید می شود در برنامه های اقتصادی و تخصصی با توجه به مخاطبان خاص خود، توجه به ابعاد و مزایای تجاری بیمه یکی از مهم ترین موضوعات است.
رسانه ها باید ضمن ارتقای تصویر بیمه در آگاهی عمومی، زمینه را برای خدمات و اطلاع رسانی بهتر و بیشتر بیمه ای فراهم کنند و به ارتقای فرهنگ بیمه در جامعه کمک کنند. علاوه بر این، با استفاده از روش های مناسب، می توانند باورهای غلط افراد را نسبت به بیمه تغییر دهند و به اهمیت آموزش دوراندیشی به فرزندان خود برای والدین توجه کافی داشته باشند.

در حوزه خرده‌فروشی نیز تاکید می‌کنند که عبارت معروف «بیمه برای فروش است نه برای خرید» موید این نکته است که خرده‌فروشی از نظر ویژگی‌های خاص بازاریابی خدمات اهمیت مضاعف دارد، یکی از عوامل مؤثر در موفقیت صنعت بیمه . . از سوی دیگر نفوذ زیاد شبکه تجارت به عنوان یک نقطه راهبردی برای موفقیت صنعت بیمه نشان می دهد که شبکه تجارت در فعالیت های زیربنایی مشغول است. با افرادی سروکار دارند که اطلاعات دقیق و کاملی از خدمات بیمه ای ندارند و باید توسط این شبکه توجیه شوند تا نیازهای بیمه ای خود را تامین کنند.

گفتنی است این مقاله توسط ملیحه سادات حسینی، مدیر روابط عمومی شرکت بیمه ملت، شخصاً در پنل تخصصی اتحادیه بیمه گران ایران با عنوان «توسعه فرهنگ بیمه ای و ارتقای پایداری اقتصادی» در روز شنبه 13 آذرماه ارائه شده است. 1393 ساعت 15:30 در سالن مصلی نژاد.

دیدگاهتان را بنویسید