ارائه پیش نویس آیین نامه جذب، حفظ و ایجاد زمینه برای بازگشت نخبگان


ساعت: 16:27
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۵
کد خبر: 1903975

بر اساس دستور رئیس جمهور:

رئیس مرکز مطالعات راهبردی رئیس جمهور از ارائه پیش نویس آیین نامه «جذب، حفظ و ایجاد بستر برای نفوذ و بازگشت نخبگان» توسط این مرکز به دولت خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد صادق خیاطیان رئیس مرکز مطالعات راهبردی رئیس جمهور از ارائه لایحه آئین نامه «جذب، حفظ و ایجاد زمینه نفوذ و بازگشت نخبگان» توسط این مرکز به دولت خبر داد.

وی با اعلام این خبر اظهار داشت: با توجه به اجرای دستور رئیس جمهور و ابلاغ معاون اول رئیس جمهور مبنی بر لزوم فراهم شدن شرایط برای ماندگاری نخبگان در کشور و جلوگیری از مهاجرت نخبگان، استفاده از دانش و ظرفیت خود برای رواج علم، تحقیقات و فناوری های کشور و ایجاد زمینه های مهاجرت بازگشت آنها، پیش نویس آیین نامه «جذب، حفظ و ایجاد بستر نفوذ و بازگشت نخبگان». “بر اساس هنر. ابتکار مرکز مطالعات راهبردی رئیس جمهور و با همکاری نهادهای مرتبط از جمله معاونت علمی، تحقیقات و فناوری، معاونت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان برگزار می شود. تدوین و وارد دستور کار دولت شد.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی نهاد ریاست جمهوری افزود: بر اساس این طرح که به منظور ایجاد بسترهای لازم برای جذب و حفظ نخبگان و استفاده از دانش و ظرفیت مؤثر علمی و تخصصی آنان و نیز بسترسازی تدوین شده است. بنیادهای بازگشت نخبگان به کشور در 21 عضو، دستگاه ها دستگاه های اجرایی موظفند شرایط لازم را برای نفوذ و مشارکت نخبگان در فرآیندهای تحول کشور فراهم کنند.

خیاطیان با اشاره به جزئیات این طرح ادامه داد: تدوین و اجرای برنامه ارتقای زیرساخت های شبکه آزمایشگاهی و بهره مندی نخبگان از ظرفیت پژوهشی و پژوهشی آزمایشگاه های تخصصی، ایجاد زمینه های لازم برای پذیرش المپیادهای منتخب در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های معتبر. دانشگاه ها تشکیل اتاق های فکر نخبگان در دستگاه های اجرایی برای مشارکت فعال نخبگان در فرآیندهای تصمیم گیری و برنامه ریزی و طراحی و اجرای طرح های امیدوارکننده و تحول آفرین برای توسعه ملی در حوزه هوش مصنوعی، مواد مدرن، بیوتکنولوژی و پزشکی بازساختی. ، کامپیوترها، ارتباطات و امنیت کوانتومی و امنیت غذایی، از جمله موارد دیگر. این امر در این آیین نامه به منظور جلوگیری از مهاجرت نخبگان و بسترسازی برای نفوذ بیشتر آنان در فرآیندهای توسعه کشور پیش بینی شده است.

وی افزود: در این پیشنهاد به منظور افزایش تردد نخبگان و بازگشت متخصصان به کشور مواردی از جمله ایجاد زیرساخت های لازم برای جذب و استفاده از ظرفیت علمی و تخصصی متخصصان ایرانی خارج از کشور در زمینه های علمی، آموزشی مطرح شده است. ، مراکز فناورانه، صنعتی و دستگاه های اجرایی و همچنین تسهیل در ایجاد شرکت ها و موسسات دانش بنیان مورد رسیدگی قرار گرفت.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی ریاست جمهوری به دیگر موارد ذکر شده در پیش نویس آئین نامه «جذب، حفظ و ایجاد زمینه برای نفوذ و بازگشت نخبگان» اشاره کرد و گفت: علاوه بر موارد فوق، به ترتیب برای بهبود وضعیت معیشتی و اجتماعی نخبگان مواردی از قبیل تهیه و اجرای طرح ملی مسکن نخبگان و جذب و به کارگیری آنها در مراکز تحقیقاتی، شرکت های بزرگ خصوصی، شرکت های دانش بنیان و دستگاه های اجرایی در آیین نامه مورد توجه قرار گرفت. .

خیاطیان گفت: موضوع بررسی و رصد وضعیت نخبگان کشور و ارائه راهکارهای اجرایی در این حوزه از موضوعاتی است که رئیس جمهور از ابتدای دولت سیزدهم به این مرکز واگذار کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید