ارائه کارت اعتباری برای خرید مردم/ رشد اقتصادی کشور بیش از سه درصد است


ساعت: 13:35
تاریخ انتشار: 24.08.1401
کد خبر: 1911117

وزیر صامت گفت: قدرت خرید تابعی از درآمدهای حرفه ای و غیرحرفه ای، یارانه ها، مزایا و کارت های اعتباری است. در زمینه خدمات و کارت های اعتباری پروژه ای در مراحل اولیه کار داریم که بر اساس آن قصد داریم به گروه زیادی از مردم برای خرید کارت اعتباری بدهیم که جزئیات آن اعلام خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سیدرضا فاطمی امین وزیر صلح امروز در نشست اتاق فکر با حضور اصناف و اتحادیه های منتخب از سراسر کشور گفت: رصد ثبت سفارش و توزیع ارز نشان می دهد که کمبود ارز وجود ندارد. در بازار نیمای و به ویژه واردکنندگان می‌توان به شهادت رسید نسبت به 6 ماه قبل و یا حتی یک سال پیش، وضعیت توزیع ارز بسیار بهتر شده است. اما حرکت نرخ ارز در بازار آزاد به سمت 36 هزار تومان جعلی است و چیزی جز یک عملیات روانی نیست.

وزیر صمت با اشاره به اینکه همه واحدها به ویژه تولیدکنندگان به راحتی می توانند نیمی از ارز مورد نیاز خود را از بازار تامین کنند، افزود: بر این اساس افزایش قیمت به هیچ وجه قابل قبول نیست و باید بر رفع این جو روانی که مخل است تمرکز کنیم. بازار ارز اثر خود را به صورت گران نشان نمی دهد. البته با وجود همه تحریکات و عملیات رسانه ای دشمن، اصناف و تولیدکنندگان تاکنون عملکرد بسیار خوبی داشته اند و تحت تاثیر القاء و جنگ روانی قرار نگرفته اند.

وی در ادامه قدرت خرید مردم را پایین بیان کرد و گفت: قدرت خرید تابعی از درآمدهای کاری و غیر کاری، یارانه ها، مزایا و کارت های اعتباری است؛ از این رو قدرت خرید مردم تابعی از درآمدهای کاری و غیر کاری است. در زمینه خدمات و کارت های اعتباری پروژه ای در مراحل اولیه کار داریم که بر اساس آن قصد داریم به گروه زیادی از مردم برای خرید کارت اعتباری بدهیم که جزئیات آن اعلام خواهد شد.

وی در ادامه به وضعیت تولید اشاره کرد و گفت: اصلاح برخی زیرساخت ها باعث شد تا شاهد تحولات خوبی در حوزه تولید باشیم. از جمله اینکه تمام سهمیه های فلزات و فولاد حذف شد و مشکل مواد اولیه در حوزه فولاد را حل کردیم.

وزیر صامت افزود: در این راستا باید متذکر شوم که بررسی های امروز شاخص تولید روند بسیار خوبی را نشان می دهد و برای اکثر محصولات افزایش تولید گزارش شده است. بر این اساس، در بهار امسال این صنعت با افزایش 5.1 درصدی تولید مواجه شد، در حالی که رشد اقتصادی کشور کمی بیش از سه درصد بود.

فاطمی امین افزود: یکی دیگر از شاخص های تولید مربوط به شرکت های بورسی است که بیش از 50 درصد تولید کشور را در اختیار دارند که در مهرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7.7 درصد افزایش داشته است. رشد تولید این شرکت ها در خرداد 2.5 درصد، تیرماه 5.8 درصد، مرداد 6.4 درصد و در شهریور 6.5 درصد بوده است.

و ادامه داد: شاخص سرمایه گذاری در بهار امسال نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5.8 درصد افزایش داشت و در 6 ماهه نخست امسال 13 درصد رشد صادرات داشت و بر این اساس روندها مطلوب است.

وزیر صامت همچنین از قابل پیش بینی بودن تولید خبر داد و گفت: تاکنون حدود 2 هزار اندیکاتور و 300 داشبورد تعریف شده است و با فراهم شدن اتاق مانیتورینگ تا پایان سال قادر به پایش تمامی متغیرها و شاخص ها خواهیم بود که قابل پیش بینی است. در تولید حائز اهمیت است و اقتصاد کشور از سه ماه قبل پیروی خواهد کرد.

وزیر صامت با اشاره به اصلاح برخی زیرساخت ها برای توسعه تولید گفت: از جمله این اقدامات تامین مالی زنجیره ای است که در نظر داریم به کارت های اعتباری متصل شویم و اصناف در تحقق آن نقش ویژه ای خواهند داشت.

فاطمی امین گفت: امروز بیش از 110 شهر در کشور شناسایی شده که از نظر تولید حرفی برای گفتن ندارند و تمرکز خود را بر استفاده از توان شرکت های بزرگ برای شروع تولید در این مناطق گذاشته ایم.

وی افزود: امروز در مناطقی مانند رباط کریم، سیرجان، زرندیه، ساوه، محمودیه، شهر قم و … مشکل کمبود نیروی کار داریم.

وزیر صمت با اشاره به توسعه صادرات تصریح کرد: تحلیل ما در این زمینه این بود که با توجه به کاهش قدرت خرید خانوارها، اگر تولید را توسعه دهیم؛ اما اگر هیچ کس نمی توانست آن را بپردازد، مفید نخواهد بود، بنابراین تمرکز بر صادرات بود. بر این اساس در بازاری مانند آفریقا رشد 100 درصدی صادرات گزارش شد.

فاطمی امین گفت: باید لکوموتیو را برای صادرات آماده می کردیم تا تولید شروع شود و در نتیجه اشتغال و درآمد مردم افزایش یابد و بازار رونق بگیرد.

وی تاکید کرد: امروز در بین فعالان اقتصادی امیدی وجود دارد که باید تقویت شود و بر این اساس سال آینده را بهتر از امسال می دانم زیرا بسیاری از کارها نیمه تمام است.

دیدگاهتان را بنویسید