ارتباط عجیب بین نحوه نشستن و مدت زمان زندگی شما

به گزارش ایندیپندنت، گروهی از محققان طی مطالعه ای که در آن نتایج 13 مطالعه قبلی را بررسی کردند، دریافتند افرادی که بیش از 8 ساعت در روز می نشینند و تحرک کمی دارند، به اندازه سیگاری ها در معرض خطر مرگ قرار دارند. به همین دلیل است که می گویند نشستن طولانی مانند سیگار کشیدن است).

مطالعه دیگری از دانشگاه لستر و دانشکده علوم ورزشی نروژ در سال 2019 نشان داد که خطر مرگ زودرس در بزرگسالانی که بیش از 9 ساعت در روز می نشینند دو برابر بیشتر است (خبر خوب این است که آنها دریافتند که پیاده روی شدید روزانه 24 دقیقه می تواند بخشی از این آسیب را جبران کند. و البته نباید از فشاری که نشستن به ستون فقرات و سایر مفاصل به خصوص شانه ها، گردن و باسن وارد می کند غافل شد که به صورت کمردرد در کارکنان ادارات ظاهر می شود.

اما اگر مشکل از نشستن نیست و چگونه می توان نشست؟ دکتر کلی استارت، فیزیوتراپیست و همسرش جولیت، یک ورزشکار حرفه ای سابق و اکنون یک نویسنده تناسب اندام، یک گروه تناسب اندام راه اندازی کردند و در کتاب جدید خود با عنوان Built to Move تاکید کردند که دو نوع نشستن وجود دارد.

جولیت با اشاره به اینکه کاهش تحرک یکی از دلایل اصلی بستری شدن در بیمارستان است، می‌گوید: نشستن روی زمین، اگر به طور منظم انجام شود، یکی از مواردی است که به ما کمک می‌کند بدون کمک هیچ‌جا یا کسی، بنشینیم و بلند شویم.

چهار زانو نشستن روی زمین در جلوگیری از کاهش تحرک و ضعف عضلانی موثر است و یکی از 10 عادت سالمی است که این زوج در کتاب خود بر آن تاکید دارند.

کلی می‌افزاید: «نشستن روی زمین برخی از حالت‌های دردناکی را که بدن از نشستن طولانی مدت روی صندلی، کاناپه یا صندلی ماشین رنج می‌برد، جبران می‌کند». بدن ما طوری طراحی شده است که روی زمین بنشیند، بنابراین وقتی هر روز مدتی روی زمین می نشینید، به تقویت مفاصل خود کمک می کنید. به عبارت دیگر، نشستن روی زمین در حالت های مختلف باعث بازیابی دامنه حرکتی لگن می شود و استخوان ها، مفاصل و بافت ها را در بهترین شرایط برای فعالیت نگه می دارد. نشستن روی زمین نه تنها نشستن و ایستادن را آسان‌تر می‌کند (زیرا شما آن را تمرین می‌کنید)، بلکه مشکلات احتمالی اسکلتی عضلانی مرتبط با نشستن طولانی مدت را نیز برطرف می‌کند.

شاخص امید به زندگی
تست نشستن یکی از مواردی است که ممکن است در مورد آن شنیده باشید و حتی امتحان کرده باشید. در یک مطالعه برجسته که در سال 2014 در مجله اروپایی قلب و عروق پیشگیرانه منتشر شد، محققان از مردان و زنان 51 تا 80 ساله خواستند تا تست دراز و نشست را انجام دهند تا ببینند آیا می‌توانند بدون هیچ گونه حمایتی روی زمین بنشینند یا خیر. با کمک دست ها یا گرفتن صندلی بلند شوید یا نه. و به این نتیجه رسیدند که این تمرین ساده نشان دهنده انعطاف پذیری، قدرت بدنی و طول عمر فرد است.

عادت های سالم
به گفته نویسندگان این مطالعه، نشستن طولانی مدت روی زمین، مشابه آنچه کودکان انجام می دهند، یک عادت سالم است. جولیت می گوید: «بچه ها می توانند ساعت ها روی زمین بنشینند و مشکلی با آن نداشته باشند. جای تعجب نیست که آنها به این راحتی می آیند.”

کلی می گوید: «البته این فقط بچه ها نیستند. مردم کشورهای غیر غربی نیز هنگام انتظار اتوبوس یا هنگام غذا خوردن زانو می زنند. شاید به همین دلیل است که مثلاً چینی ها 80 تا 90 درصد کمتر از غربی ها درد مفاصل دارند.”

نسخه نهایی این است که کمتر روی صندلی بنشینید، کرانچ را تمرین کنید و زمان بیشتری را برای نشستن روی زمین بگذرانید. به عنوان یک توصیه کلی، در طول روز به طور منظم حرکت کنید، پیاده روی کنید، وضعیت خود را به طور منظم تغییر دهید. از میزهای ایستاده استفاده کنید، اما اگر نه، سعی کنید برای مدت طولانی ننشینید و حتما وضعیت نشستن خود را تغییر دهید.

کلی پیشنهاد می کند: روزی 30 دقیقه روی زمین نشستن را تمرین کنید. با تمرین می توانید این کار را انجام دهید. ده دقیقه از این زمان را صرف خواندن روزنامه یا نوشیدن چای کنید.

در نهایت، فقط اسکات را تمرین نکنید، روش‌های دیگری مانند اکستنشن پا یا خمیدگی پهلو را امتحان کنید تا تحرک خود را افزایش دهید.

بدن را برای اتفاقات بعدی آماده می‌کند، چه پیری باشد یا آسیب جسمی یا فقط دردها و دردهای زندگی در این دنیای کافئین‌دار، کاناپه‌دار و فن‌آور.

دیدگاهتان را بنویسید