نشستن بازاریان قزوین در جریان اصلی مبارزات انقلابی در قلب اقتصادی شهر / کسب و کار در اعتراض به نظام به مدت 6 ماه

امام خمینی (ره) به عنوان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و رهبر انقلاب، مردم را محور اصلی مبارزه قرار دادند تا اقشار مختلف جامعه در همه سطوح بتوانند در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی مؤثر باشند.

بازارها و تجار نیز از جمله افرادی بودند که در بسیاری از مراحل مبارزات انقلابی نقش اساسی داشتند و می توان گفت بدون حمایت این قشر از جامعه شاید مراحل سخت مبارزه انقلابی به راحتی عبور نمی کرد. تفاوت آشکار است.

استان قزوین یکی از استان های موثر در شکل گیری و پیروزی انقلاب است و این نقش را می توان با حضور شخصیت ها، علما و نخبگان در عرصه های مختلف و وقوع حوادث ماندگار در این استان از جمله قیام قزوین و بسیاری از مردم ایفا کرد. وقایع دیگر.قلب تاریخ انقلاب نوشته می شود، او می جوید.

بازاریان قزوین از ابتدای انقلاب اسلامی همواره در صحنه حضور داشته و در واقع اهرم های اصلی فعالیت سیاسی و مبارزات انقلابی در قلب اقتصادی استان بوده و حرکت ها و رویدادهای بسیاری را رهبری کرده اند.

قیام 24 خرداد 1342 را می توان اولین اقدام جدی مردم برای مبارزه با رژیم پهلوی و مهمترین جرقه برای شکل گیری انقلاب دانست که 15 سال بعد در 22 باخمن به پیروزی رسید.

قیامی که از کوم به پایتخت و از آنجا به دیگر شهرهای بزرگ کشور سرایت کرد و به شدیدترین رویارویی مردم با رژیم پهلوی از زمان کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ انجامید. قیامی که در اعتراض به دستگیری امام خمینی (ره) در شامگاه 14 خرداد 42 رخ داد و قدرت و نفوذ کلام روحانیت انقلابی را در بین مردم نسبت به دژهای ستمشاهی نشان داد.

مردم قزوین نیز در این قیام نقشی تاریخی و تاثیرگذار داشتند و حتی سه روز پس از قیام، تظاهرات گسترده ای در اعتراض به کشتار نیروهای امنیتی و نظامی رژیم به راه انداختند که منجر به درگیری های خونین و دستگیری تعداد زیادی شد. .

حجت الاسلام محمدتقی سبحانی نیا از نقش قزوینی ها در قیام 15 خرداد 1342 می گوید: در پی انتشار اخباری مبنی بر سرکوب مردم و روحانیت در قم و تهران، تظاهراتی در قزوین به راه افتاد که در آن روحانیت اعلام کرد که رژیم امام خمینی را دستگیر کردند و سرکوب مردم را محکوم کردند.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین می گوید: اولین حرکت های انقلابی مردم قزوین از بیت آیت الله میرزا نصرل شهیدی امام (ره) مورد حمایت علیه شاه آغاز شد.

وی افزود: همچنین تعداد زیادی از بازاریان مغازه های خود را در بازار بستند و پس از تحصن در مسجد جامع و مسجد النبی به سمت بازار حرکت کردند و در حمایت از امام شعارهایی سر دادند که برخی از آنها نظامی بودند. . و ماموران امنیتی رژیم شاه دستگیر و روانه زندان شدند.

سبحانی نیا درباره وضعیت متشنج قزوین در 15 خرداد ادامه می دهد: اوضاع قزوین به حدی بحرانی بود که نیروهای امنیتی رژیم در آن روز دستور سرکوب شدید مردم و انقلابیون را صادر کردند و دروازه های شهر را به شدت کنترل کردند.

مدیر حوزه علمیه قزوین با اشاره به اینکه اوج واکنش قزوینی ها به قیام 18 خرداد 42 بود، گفت: توسط عوامل ساواک کشته و دستگیر شدند.

این مقام مسئول افزود: همچنین دو روز بعد در 20 خرداد تعدادی از بازاریان قزوین برای شرکت در تظاهرات قصد عزیمت به تهران را داشتند که ساواک از تردد برخی از آنان جلوگیری و تعدادی را دستگیر کرد.


8f456f53 0e6f 44b0 b24b a02325695c4d خبر خاکستری

وی با اشاره به تعطیلی بازار قزوین در 23 تیر 42 یادآور شد: افراد دیگری نیز به دنبال آن بودند.

در خاطرات مرحوم همافر از بازاریان انقلابی قزوین آمده است که «برای حمایت از انقلاب، من به عنوان متولی بازار قزوین و تعدادی دیگر از بازاریان پس از تظاهرات نشسته و مغازه های بازار را به مدت شش ماه تعطیل کردم».

«در تعطیلی شش ماهه بازار، با مساعدت تعدادی از بازاریان میدان سعادت، کمیسیونی تشکیل شد تا اجناس به قیمت خرید و عمده فروشی در اختیار مردم قرار گیرد.

به گزارش صبح قزوین؛ بازار سنتی به دلیل ارتباط با روحانیت همواره در جهت دهی به سایر اقشار مردم نقش داشته است و تعطیلی بازار در دوران قاجار و پهلوی نوعی اعتراض به سیاست های سرکوبگرانه و خودکامه تلقی می شد. دولت ها.

در 13 شهریور 57 بازارهای قزوین دست از اعتراض زدند و تعطیل شدند. شش روز بعد در 16 شهریور به دلیل جنبش و مبارزه روزافزون علیه رژیم استبدادی از رادیو قزوین حکومت نظامی اعلام شد.

در همین راستا طبق اعلام فرماندار نظامی شماره یک، مردم از ساعت 21 تا 6 صبح حرکت نکردند و در تمامی چهارراه ها تانک ها مستقر بودند و درب اکثر مساجد بسته بود.

27 آبان 57 اصناف قزوین در اعتراض به کشتار مردم و محکومیت عملکرد دولتمردان و همدردی با روحانیت، پزشکان، مسئولان و اطاعت از رهبری امام خمینی (ره) پس از عید سعید قربان، اقدام کردند. آنها سه روز اعتصاب کردند و مغازه های خود را بستند.

استان قزوین در جریان وقایع پیروزی انقلاب اسلامی 50 شهید و 25 جانباز تقدیم کرد. برخی از بازاریان از جمله مرحوم همافر، توسلی و درافشان که در دوران دفاع مقدس نیز در حمایت از رزمندگان تلاش فراوانی کردند، در یاد و خاطره مردم این دیار جاودانه شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید