رسانه ها با نشستن پشت میز نمی توانند عدالت را رعایت کنند/ موفقیت اقتصادی دولت بالاترین اعتقاد عملی است


ساعت: 08:49
تاریخ انتشار: 1380/02/14
کد خبر: 1839411

محسن سلگی با تاکید بر اینکه رسانه ها و دولت باید همین جنبه را جدی بگیرند، گفت: رسانه های آگاهی محور کارکرد دولت را پیدا کرده اند، از سوی دیگر دولت رسانه است، بنابراین رسانه و دولت باید این را داشته باشند. رسانه ها نمی توانند با نشستن پشت میز کار درستی انجام دهند.


به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از گلستان ما محسن سلگی در نشست مجازی جهاد تبیان با عنوان “رسالت رسانه های انقلاب در اقناع افکار عمومی و بیان برنامه های مهم اقتصادی دولت” گفت: در رسانه با تمرکززدایی مواجه هستیم، خبرنگار پشت سر می تواند آگاه باشد. از مشکلات متعددی است که در استان پیش می آید و عدالت را در این زمینه اجرا می کند.


وی در تشریح مفهوم اقناع عمومی گفت: اقناع به معنای متعارف و متعارف بیشتر لفظی به نظر می رسد اما اقناع عملی است و غالباً جنبه عملی اقناع بیشتر از جنبه نظری است.


بزرگترین سرمایه گذاران جهان روی صنعت اطلاعات کار می کنند


این روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای گفت: اتفاقی در دنیا افتاده که ما در رأس این ماجرا هستیم، عنصر آگاهی بیش از هر زمان دیگری در جامعه بشری اهمیت پیدا کرده است، هافلر ایده انقلاب و آگاهی را مطرح کرد. انقلاب صنعتی با کارخانه ها در مقابل خط تولید بزرگ و وسیع و مصرف به عنوان یک ایده سرمایه داری مطرح می شود اما در انقلاب آگاهی ما این انبارهای بزرگ و کارگران زیاد را نمی بینیم اینجا انقلاب ایده و خلاقیت مهم است.


سولگی با تاکید بر اینکه بزرگترین سرمایه گذاران جهان روی صنعت اطلاعات کار می کنند، گفت: بیل گیتس کسی است که در این زمینه مشارکت داشته است. سرمایه به سمت فروش اطلاعات و آگاهی می رود. او همچنین شرایط حساس تری پیدا می کند.


وی با اشاره به اینکه در این شرایط علم شناختی و اقناع بسیار بسیار پیچیده است، افزود: از آنجایی که اقناع همیشه مبتنی بر حقیقت نیست، می توان افراد جامعه را به سمت دیگری سوق داد. دروغ گفتن لازم نیست، اما به ترتیب اطلاعات ذهن را تغییر می دهد.


اقتدار به معنای جدید، مقید به نفوذ و اقناع است


یکی از اعضای مرکز راهبردی ریاست جمهوری با بیان اینکه تبلیغات غیرمستقیم تاثیرگذارتر است، گفت: آنچه امروز در فضای مجازی انجام می شود همین رویکرد است، عرفان شرقی جدید و بی اساس است که اغلب در این زمینه شکل می گیرد، بنابراین آگاهی بیشتر برای هر مهم میدان است.


سلگی با اشاره به تشکیل دولت مجازی گفت: مایکروسافت یک دولت مجازی است که دارای پروتکل و مرز است. این تمرکز و مرز همچنان در آن مهم است و مواضع قدرت عینی و ملموس را اعمال می کند. “


وی با بیان اینکه قدرت امروزه معانی مختلفی پیدا کرده است، گفت: در علم و دانش سیاسی، قدرت حکومتی به معنای اعمال اراده به دیگران است، جنبه ای از سیاست اعمال اراده و سیاست عمومی بازگشت به خانه به قدرت خود به معنای جدید با نفوذ و. اقناع مقید هستند.


رسانه ها اراده را تغییر می دهند


این روزنامه نگار و فعال رسانه ای با بیان اینکه اقناع در دولت های جدید نمی تواند مانند حکومت های استبدادی اعمال قدرت کند، گفت: بالاترین دموکراسی در اسلام وجود دارد.


سلگی گفت: دولت مجازی تشکیل شده است. دولت نمی تواند مانند گذشته اعمال قدرت کند، در این فضا می بینیم که مفهوم قدرت تغییر کرده و رسانه ها اعمال قدرت و نفوذ کرده اند و شبیه دولت شده اند.


وی گفت: رسانه ها اراده را تغییر می دهند. در این شرایط، رسانه ها تعیین می کنند که چه چیزی واقعی است و مردم را به توهم یا رستگاری می کشاند.»


رسانه های انقلابی باید از واقعیت خود دفاع کنند و با رسانه های متعارف متفاوت باشند


عضو مرکز راهبردی ریاست جمهوری؛ وی رسالت رسانه های انقلابی را بسیار مهم خواند و گفت: انتظار می رود این رسانه ها حقیقت را به مردم اطلاع دهند. در شرایطی که برخی رسانه ها در صدد تحریف واقعیت و مخالفت با آرمان صداقت هستند، رسانه انقلابی باید خودی نشان دهد.»


سلگی با اشاره به تغییر ماهیت رسانه و حکومت گفت: تمرکز هر دو بر اقناع است، در اندیشه غربی تصویر واقعیت مهمتر از واقعیت است در حالی که در کشور ما رسانه های انقلابی باید از واقعیت دفاع کنند. ممتاز است که این مهم در سایه آگاهی متقاعد کننده اتفاق می افتد.


وی با بیان اینکه رسانه بر اساس اهمیت آگاهی از عملکرد دولت است، گفت: دولت خود را رسانه ای معرفی می کند حضور دولت در سفرهای روستایی مصداق رسانه آیینی است، رسانه آیینی حضور آحاد مردم است. و مصداق بارز آن دعا و تسلیت است، جنسیت آنها همجنس گرا است، رسانه ها و دولت باید همجنس گرایی را جدی بگیرند.


سفر استانی دولت یک حرکت فوق العاده است


این روزنامه نگار و فعال رسانه ای با انتقاد از عملکرد فعلی برخی خبرنگاران گفت: در مجموع رسانه ها پشت میز بودند که این رویکرد اشتباهی است و جستجو در اینترنت کار درستی نیست.


سلگی با تاکید بر اینکه سفرهای دولت در استان ها حرکتی فوق العاده بود، گفت: اما هنوز مبانی آن به خوبی شناخته نشده است و باید ابعاد بیشتری در این زمینه اندیشیده شود.


وی با تاکید بر اینکه دولت زمانی که می خواهد طرحی را اجرا کند باید با مردم صحبت کند، افزود: در بورس دولت قبل شاهد هجوم مردم به سرعت به سمت آن بودیم. دولت ناگهان باغ سبزی را نشان داد که گویی یک جزیره گنج است، بسیاری از مردم حریص شدند، در حالی که اغلب افسانه ای و توخالی بود، مانند رویای ماجراجویان برای یافتن شهرهای گمشده.


رسانه ها و دولت باید در صحنه حضور داشته باشند


این روزنامه نگار گفت: دولت روحانی از مردم خواست، اما آیا این فراخوان یک گرایش سیاسی بود یا آگاهی در این زمینه مهم بود و تعهد به اطلاع رسانی مردم در اولویت بود؟ آیا به مردم گفته شده است که ثروتشان به طور ناگهانی در بازار سهام از دست می‌رود؟ «بازار سهام ریسک‌پذیر است و بیمبالتی خطرناک است، دولتی که مردم را حریص و استرس‌زا می‌کند و عواقب تلخی در زندگی دارد.


سلگی با اشاره به اقداماتی که رسانه ها و دولت در حوزه اقناع انجام داده اند، تصریح کرد: آگاهی ها در خصوص فروش سربازان چگونه بوده است، آیا با وجود اتفاقاتی که در حال رخ دادن است، بررسی های جدی در خصوص مزایای این طرح برای اقشار محروم انجام شده است. در مفهوم مدیریت، قدرت؟” ، باور و نفوذ افتاده ما هنوز در داستانی هستیم که در دنیا فکر می شود، حتی اگر ساختگی باشد، اما از آن فاصله داریم.


وی گفت: حتی یک دولت لیبرال هم نمی تواند یک دولت پلیسی باشد و آن دولت تا زمانی که وجود دارد باید با مردم صحبت کند. رسانه ها و دولت باید در میدان بین توده ها حضور داشته باشند.


خبرنگاران فقط نباید درگیر شوند


یکی از اعضای مرکز راهبردی ریاست جمهوری گفت: نباید انتظار داشته باشیم که دولت فقط کار کند و رسانه ها برای اقناع افکار عمومی تلاش کنند. رسانه ها باید عملکرد انتقادی خود را حفظ کنند. رسانه های انقلابی باید صدای مردم و انقلاب باشند و در کنار مردم و انقلاب باشند.


سلگی گفت: انقلاب اسلامی بر این اساس استوار است که علم اصالت می دهد نه ثروت. نقش رسانه های انقلابی در این زمینه مشخص است. رسانه ها باید کانون حقیقت و آگاهی باشند و حقیقت را به مردم بگویند. ما انتظار داریم رسانه یک علم بنیادی باشد، ساختار و نظام پرسشی داشته باشد، در صورت لزوم آموزش ببیند.


وی با تاکید بر اینکه خبرنگاران نباید تنها به موضوع بپردازند، گفت: رسانه ها باید سامانه پرسش داشته باشند، به مسائل انقلاب اسلامی بپردازند و موضوعی را با محوریت مردم و آگاهی دنبال کنند.


مردم ارزش صداقت را می دانند / موفقیت اقتصادی ملموس می تواند بالاترین اعتقاد عملی باشد


این روزنامه نگار از جهاد تابعین به عنوان ایده ای درخشان یاد کرد و افزود: جهاد تابعین را نباید به چند بخشنامه سازمانی تقلیل دهیم. جهاد تابعین مستلزم شناخت مبانی انقلاب است، رسانه ها و دولت کارکرد جدیدی پیدا می کنند. در همین حین حرف اول پخش می شود.


سلگی گفت: دولت سیزدهم نیاز به آگاهی بخشی دارد تا مردم به برنامه های خود اعتماد کنند، دولت قبل سیاست شوک را دنبال کرد و به دنبال صحبت با مردم نبود، دولت فعلی باید از سیاست شوک پرهیز کند. برای صداقت ارزش قائل شوید با مردم وارد گفتگو شوید، یک سیستم سؤالات داشته باشید، نه فقط یک سیستم زندگی روزمره و موضوع.


وی گفت: بین برنامه ریزی و برنامه ریزی تفاوت زیادی وجود دارد. «حوزه عمومی دولت سیزدهم باید به سمت برنامه ریزی حرکت کند تا اقتصاد را به نفع مردم اداره کنیم.


سلگی با بیان اینکه موفقیت اقتصادی ملموس ممکن است بالاترین اعتقاد عملی باشد، گفت که تیم رسانه ای دولت هنوز نتوانسته است یک مناظره آگاهانه عمومی در مورد پوشش برنامه های دولت برگزار کند که نیاز به توجه بیشتری دارد.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید