ارتش تبلور شعار ایثار ملت در تامین امنیت است/ چرا «آجا» قانون و ضابطه ندارد!


ساعت: 19:45
تاریخ انتشار: 1401/01/31
کد خبر: 1823482

معاون سیاسی و عقیدتی استاندارهای آذربایجان شرقی و اردبیل:

معاون نظامی و معاون سیاسی هماهنگ کننده عقیدتی استان های آذربایجان شرقی و اردبیل تاکید می کند که آجا همواره به شعار ارتش قربانی ملت پایبند بوده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ گروه سیاسی آناج: 29 فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی ایران نامگذاری شده است، روز قهرمانانی که همواره در سخت ترین شرایط برای پاسداری از مرزها و محیط زیست کشورمان تلاش کرده و جان خود را فدا کرده اند. به همین مناسبت با سرهنگ حسین سوراناری معاون نظامی و معاون سیاسی عقیدتی هماهنگ کننده استان های آذربایجان شرقی و اردبیل گفت وگویی انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:


آنایی: همانطور که روز ارتش را جشن می گیرید، در مورد دلیل این قرار صحبت کنید.


فرمان تاریخی امام خمینی

اینجانب در آغاز به کار خود ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان، از اهتمام و توجه شما به انعکاس اخبار ارتش جمهوری اسلامی ایران از خبرگزاری آناج تشکر می کنم. موضوع ثبت نام در 29 فروردین به نام ارتش جمهوری اسلامی ایران سابقه طولانی دارد. دلیل این نامزدی این بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گروه های مختلف سیاسی از جمله چپ و راست، مارکسیست ها و کمونیست ها و البته برخی لیبرال ها، بحث انحلال ارتش را مطرح کردند. این افراد معتقد بودند که این ارتش ابزار سلطه و منافع امپریالیسم است و به دلیل نقشی که البته در سرکوب توده های انقلابی در دوران دیکتاتوری داشتند، باید منحل می شد. حتی منافقین و هالک مجاهدین هم به این امر فشار می آوردند و حتی حامیان این ایده در خیابان های تهران راهپیمایی کردند. این شعار دو دلیل دارد، یا عدم آگاهی و آگاهی، یا غرض ورزی و حزب گرایی که به نظرم در مورد دوم محتملتر است و به این ترتیب می خواستند قدرت نظامی را به دست بگیرند. امام خمینی در پاسخ به این شعارها به شدت از ارتش حمایت کرد، فداکاری همرزمانش را به چشم خود دیده بود و به همین دلیل با این طرح مخالفت کرد. در 28 فروردین، ارتش ملی به ارتش جمهوری اسلامی ایران تغییر نام می‌دهد و در همان روز از خمینی اعلام می‌کنم که 29 فروردین روز ارتش است و در شهرهای بزرگ رژه می‌روند و از مردم می‌خواهند از ارتش حمایت کنند. ارتش.


آنایی: اقدامات نیروهای ارتش استان و عقیدتی سیاسی در روز ارتش امسال چه بود و چه شد؟


تحقق شعار «ارتش ایثار ملت»

ارتش همیشه به شعار خود «ارتش ایثار ملت» وفادار بوده و همین الان هم داریم صحبت می کنیم. از مرزها می سازند. می خواهم بگویم ارتش ما در سراسر کشور به ویژه در روستا همیشه آماده است و برای این آمادگی همیشه در حال تمرین است و هیچ وقفه ای وجود ندارد. آنچه در 29 فروردین در تبریز دیدید نمایش کوچکی از این قدرت بود تا ملت ما اقتدار ارتش را ببیند و دلگرم شود. عقیدتی سیاسی همیشه در کنار نظام فرماندهی است، اما از آنجایی که روابط عمومی و تبلیغات نظامی بر عهده سازمان عقیدتی سیاسی است، امسال تمام تلاش خود را برای تبیین این رژه و قدرت نمایی به عنوان نماد و مظهر قدرت انجام دادیم. تبیین شود و قدرت ما برای ملت بیان شود.


عنایی: عقیدتی سیاسی ارتش یک نهاد مستقل است اما از نظر پرسنلی وابسته به ستاد مشترک ارتش است. ممکن است کلمه استقلال برای خیلی ها کمی مبهم باشد. می توانید آن را توضیح دهید؟


تامین امنیت کشور هدف نیروهای مسلح است

استقلال عقیدتی سیاسی به معنای استقلال از بدنه نظام فرماندهی نیست، ارتش ما یکپارچه است، عقیدتی سیاسی در بطن ارتش قرار دارد و بحث استقلال فقط در بحث جذب نیروی انسانی است. سازمان عقیدتی سیاسی با توجه به رسالت خود در تحول فکری و فرهنگی و آموزش ارتش جمهوری اسلامی به دنبال جذب نیروهای متخصص در این حوزه هاست. استقلال در ساختار نیروی کار به این دلیل است که سازمان عقیدتی بر اساس این کارکردهای محوله می تواند نیروهای متعهد، مؤثر و متخصص در حوزه های دینی، رسانه ای، سیاسی و مذهبی را از ارتش یا خارج از ارتش جذب و استفاده کند. ارتش .. پس تفرقه وجود ندارد و ما برای یک هدف کار می کنیم که تامین امنیت جمهوری اسلامی است.


آنایی: یکی از وظایف عقیدتی و سیاسی این است که محیط خدماتی را برای کارکنان به ویژه کارمندان دلپذیر کند و فضا را از محیط خشک خدماتی که بیشتر افراد مد نظر دارند دور کنند. ایدئولوژی در این زمینه چقدر موفق بوده و چه قدم هایی برداشته است؟

انسان دارای دو بعد مادی و معنوی است و هر دو باید مورد توجه قرار گیرد. هم سیستم فرماندهی و هم ایدئولوژی سیاسی برای هر دو بعد برنامه ریزی شده است. از نظر مادی نیز تلاش می شود تا تجهیزات مناسب به ارتش جذب شود. اکنون تحرکی در نیروی زمینی برای ایمن سازی منازل سازمانی به وجود آمده است و اگر اشتباه نکنم در همان سال ها 23 هزار خانه سازمانی با فرماندهی نیروی زمینی امیر سرتیپ حیدری ساخته شد و برای اسکان پرسنل ارتش نیز برنامه ریزی شده است. .


تلاش ایدئولوژیک برای ارتقای روحیه کارکنان

حتما شنیده اید که می خواهند حقوق کارمندان را هم ارتقا دهند که برای رسیدن به بعد مادی است. اما بعد معنوی بیشتر در ایدئولوژی سیاسی جا افتاده است. قدرت نظامی مانند شمشیر است و روح مانند لبه تیز است. خوشبختانه یک ایدئولوژی در طول ایجاد خود تمام تلاش خود را برای ارتقای روحیه کارکنان خود به کار بسته است و شما می توانید با بررسی شاخص های مختلف به این موضوع پی ببرید. در قیاس با بسیاری از هیئت ها، در ارتش خاطره انگیزترین کل قرآن کریم و جزء 20، 5، 10 و 1 را خواهید یافت. بحث های نهج البلاغه و مسابقات مختلف سیاسی و بصیرتی در برنامه های مختلف مشاهده شده است. در ایدئولوژی سیاسی ما طرح هایی به نام مصباح داریم که تقریباً همه موضوعات را در بر می گیرد و این طرح ها 16 تا است مثلاً طرح فقط برای کارمندان وظیفه است، طرح بحث قدرت کارمندان است و طرح خانواده ها است. مثال. علاوه بر برنامه های لبیک برای سامانه فرماندهی، این طرح ها در کنار هم هستند و کار را جلو می برند.


آنایی: همانطور که می دانیم تعدادی از نیروهای نظامی و افسران لشکر 21 حمزه در منطقه حضور دارند. آیا برای آنها و همچنین برای مردم اینجا اقداماتی انجام می شود، به ویژه در مورد وظایف عقیدتی؟


خدمات اجتماعی ارتش برای افراد در بحران

همان کارهایی که اینجا انجام می شود در یگان های لشکر 21 حمزه که در مناطق مرزی مستقر هستند انجام می شود، مانند طرح کمک های مردمی. در این ایام از هفته ارتش این طرح را در مناطق مرزی لشکر 21 حمزه اجرا کرد و کادر پزشکی ما در روستاهای اطراف روستاییان گران قیمت را به صورت رایگان معاینه کردند. در چند سال اخیر به سه نوع مردم در استان آذربایجان شرقی کمک کرده ایم. اولین کسانی را که دیدیم، امدادگران بودند، مثلاً در زلزله بازارهای اهر، ورکان، آذرشاه، عجب شیر و تبریز، در برف روبی معابر و باز شدن مناطق صعب العبور. در تمام این موارد یکی از اولین ارگان هایی که ظهور کرد ارتش بود. نوع دوم مردم کمک های محیط زیستی بود، مثلا در آتش سوزی جنگل ارسبار که 300 هکتار از این زیستگاه سوخت، جزو اولین یگان هایی بودیم که آتش را مهار کردیم و نفر سوم کمک های پزشکی بود. دو مثال ایجاد یک سانحه هوایی است. حتما در خبرها خوانده اید که مجروح یا زن باردار با بالگردهای هوانیروز از نقطه ای از استان به بیمارستان منتقل شده است. بالگرد 214 از سال 93 به این موضوع اختصاص یافته است و اگر آمار صحیح را به خاطر بیاورم از سال 93 تا پایان سال 1400 بیش از 500 نفر با بالگردهای نیروی هوایی تبریز بیش از 500 نفر به بیمارستان ها منتقل شده اند. یا در بحث تاج، سه شفاخانه در خود تبریز راه اندازی کردیم. اولی با 200 تخت افتتاح شد و حتی کاربری خانه های مسافر را تغییر دادیم و آنها را به بیماران کرون اختصاص دادیم. قرارگاه جهاد سرلشکر احلاس با همکاری تیپ 121 و لشکر و سایر یگان های ارتش که کارشان تولید ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی است راه اندازی شد و این امر ادامه دارد و ما فدای سلامتی شهدا کردیم و در قلب تبریز. »متخصص اطفال در حین خدمت به بیماران به شهادت رسید.


آناج: حضور حاج آقا آل هاشم به عنوان رئیس سابق سازمان عقیدتی استان چقدر برای ارتش مفید است؟


دفتر خاطرات ارتش آل هاشم!

حاج آقا آل هاشم دفترچه خاطرات ارتش جمهوری اسلامی است و از بدو پیدایش عقیدتی سیاسی بوده و در برنامه ریزی و سیاست گذاری آن نقش داشته و همچنان یکی از محبوب ترین ها در ارتش و هر ارتشی است. آن را خوب به یاد می آورد آنها به واسطه شناختی که از نیروهای مسلح دارند، نقش وحدت آفرین در نیروهای استانی داشته اند و تمرکز آنها بر این موضوع بسیار چشمگیر است.


آنایی: مردم ارتش را دوست دارند و به آن احترام می گذارند و به نظر می رسد شعار ارتش ایثار ملت تا حد زیادی محقق شده است. شما در مورد آن چه فکر میکنید؟


مردم حضور ارتش را در کنار خود احساس کردند

این احترام را از سوی مردم احساس می کنم هر بار که با لباس نظامی در خیابان منتظر تاکسی می مانم یا به خرید می روم. برای لباس ارتش احترام زیادی قائل هستند و در استان ما مردم دست به ارتش زده اند. در سقوط هواپیماهای جنگی، دو خلبان مهربان ما تصمیم گرفتند که کمترین برخوردی را انجام دهند تا کوچکترین سقوطی برای مردم ایجاد شود و مردم این را ببینند و درک کنند و اگر آبرویی داریم به لطف مردم است و ما بچه هستیم. از مردم و ما به آنها بستگی دارد. .


آنایی: ارتش در ورزش نیز فعال است و علاوه بر نیروی زمینی که در تهران تجهیز شده است، تیم عقاب از نیروی هوایی ارتش نیز در تبریز حضور دارد. آیا برای تسهیل ورود ورزشکاران به این تیم اقداماتی انجام شده است؟


ورزش در ارتش یک ضرورت است

ارتباط تنگاتنگی بین ارتش و اداره کل ورزش و جوانان منطقه وجود دارد، جلسات منظمی برگزار می کنند و از امکانات آنها استفاده می کنند. مسابقات ورزشی مختلفی داریم از دارت و شنا گرفته تا تیم های فوتسال، فوتبال و والیبال. ورزش در ارتش یک ضرورت است و آموزش نظامی یک ورزش است و ورزش جزء برنامه ماست. اگر ورزش نباشد تا آخر عمر دچار افسردگی و شلختگی می شویم و ارتش بدون ورزش مرده است. در بحث جذب ورزشکاران در تیم های حرفه ای تر، این موضوع بر عهده ستاد مشترک است نه ارتش و البته اطلاعات من در این زمینه نیز همین است.


آنایی: نظر شما در مورد جمله «چرا ارتش آنجا نیست» چیست؟


چرا در قوانین نداریم

این بیشتر یک شوخی است تا یک واقعیت. به جرأت می توانم بگویم این یکی از دموکراتیک ترین نهادها برای انتقاد و پیشنهاد ارتش جمهوری اسلامی است، ما بدون هیچ ترسی با سربازان خود به عنوان دوست و رفیق همبستگی نداریم. این را با نظم و احترام به سلسله مراتب اشتباه نگیرید. ارتش در اصل به معنای انضباط و سلسله مراتب است. البته همه اینها در کمال اسلام و برادری و دوستی است و ما حتی در موضوعات مختلف از سربازان خود می آموزیم. خدا را شکر سربازان ما با تخصص های مختلف وارد ارتش می شوند و سربازان به راحتی می پرسند چرا و چگونه و چرا انضباط قانونی و انتظامی نداریم.

گفتگو با: حامد حاجی محمدی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید