ارتقای جایگاه تشکل های دانشجویی با اشغال کرسی های آزاد اندیشی


ساعت: 13:48
تاریخ انتشار: 08/02/1401
کد خبر: 1905505

چرا باید به مکان های آزاد اندیشی در دانشگاه ها توجه شود؟

رهبر انقلاب بارها بر موضوع برگزاری کرسی های آزاد اندیشی تاکید کرده اند و برخی از صاحب نظران این حوزه معتقدند که کرسی های آزاد اندیشی باعث ارتقای جایگاه تشکل های دانشجویی، تشکل های آینده ساز و دانشجویانی که باید در این حوزه باشند، می شود. هرم قدرت و هرم نظام قرار گیرد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از آرماند; راه اندازی گروه های آزاد اندیشی در دانشگاه ها بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است. توجه به این موضوع تنها مورد توجه رهبر فرزانه انقلاب نبود، بلکه امام راحل و دیگر علمای ایران اسلامی بر این موضوع تأکید داشتند.

امام خمینی (ره): اگر دانشگاه را از دست بدهیم، همه چیز را از دست می دهیم. دانشگاه سرچشمه همه تحولات است. نجات دانشگاه از انحراف، نجات کشور و ملت است: اگر دانشگاه ما مدیریت نشود، کارمان سخت می شود! دانشگاه، همه امور در دست دانشگاه است. یعنی این دو قطب دانشگاه و روحانیت، تمام سرنوشت کشور در دست آنهاست. هر چند روز یک بار یک نفر را در همان دانشگاه جمع کنید، یکی از این آقایان که می تواند صحبت کند، می تواند صحبت کند، آنها را به دانشگاه بیاورید تا برای آنها صحبت کنند. آنها تمایل زیادی به صحبت کردن ندارند. آنها فقط می خواهند در مسیر قرار بگیرند.

رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از دانشجویان فرمودند: برپایی میزگردها و کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها که بارها بر آن تاکید و توصیه کرده ام، اما پیشرفت چندانی ندارد. چه کسی باید این کار را انجام دهد؟” [اگر] انتظار رئیس دانشکده یا معاونت فرهنگی همچین کاری بیهوده است. تو باید خودت انجامش بدی. در دانشگاه ها باید دپارتمان های آزاد اندیشی ایجاد کنید. با این حال، همانطور که گفتم، همه این حرکات باید منظم باشد. با نظم و انضباط، با آینده نگری، با مطالعه خوب از افرادی که ذهن فعال و زبان فصیح دارند. [بیفتد]; آنها قطعا کمک خواهند کرد و تأثیر خواهند گذاشت. الان گروهی از دانشجویان که به تشکل ها تعلق دارند، درصد بالایی از دانشجویان کشور نیستند. اگر این کارها را انجام دهید، مطمئناً این درصد افزایش می یابد. خوب دانش آموزی که درگیر یا کار غیر ضروری نباشد اگر تاثیر منفی نداشته باشد تاثیر مثبتی در پیشرفت کشور نخواهد داشت. می توانید با آن تأثیر بگذارید.




بیان حق در دانشگاه با برگزاری کرسی های آزاد اندیشی

میتبی شمسی در گفتگو با را آرمان; وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بارها در خصوص حفظ کرسی های آزاد اندیشی در دیدار با دانشجویان و دانشگاهیان تاکید کرده اند، گفت: وقتی چند دانشجو در یک فضا قرار می گیرند و نقد و مناظره می کنند، درستی خود را نشان می دهد و این یکی از مشکلات است. برجسته ترین فضاهایی که می تواند در دانشگاه به عنوان یک جریان علم و اندیشه متجلی شود.

مسئول بحث بسیج تشکل دانشجویی استان کرمان ادامه داد: با برگزاری کرسی های آزاد اندیشی می توان فضای دانشگاه را که سیاسی و هیجان زده شده است به فضای فکری سوق داد و این امر منجر به تحرک در بین دانش آموزان که این تحرک و حضور دانش آموزان منجر به شکل گیری فکر و گفتگو و در نتیجه رشد و ارتقای دانش آموزان می شود.

وی افزود: دانشجویان با برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و بسترسازی می توانند سخنان، نظرات و ایده های خود را بیان کنند و این امر باعث می شود که سخنان هک به دانشگاه مربوط شود.


خنثی سازی تبلیغات دشمن برای برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها

شمسی تصریح کرد: اخیراً رسانه های دشمن می خواهند بگویند دانشجویان و حامیان نظام منطق ندارند و به همین دلیل اشغال کرسی آزاد اندیشی در دانشگاه ها باعث خنثی شدن تبلیغات دشمن و از سوی دیگر فضای همدلی و صمیمیت در بین می شود. دانشجویان انسجام مشترکی بین دانشجویانی که دغدغه علم و توسعه دانشگاه و کشور را دارند ایجاد می کند که می تواند تاثیر زیادی بر محیط دانشگاه داشته باشد.

مسئول بحث سازمان دانش آموزی بسیج استان کرمان با تاکید بر اینکه مکان های آزاد اندیشی باعث ارتقای جایگاه تشکل های دانشجویی می شود، گفت: تشکل های آینده ساز و دانشجویانی که باید در هرم قدرت و ساختار قرار گیرند. از سیستم

وی با بیان اینکه بسیج دانشجویی همچنان به برگزاری برنامه های کرسی های آزاد اندیشی در قالب های رسمی از جمله بحث آزاد دانشجویی، مناظره، میزگرد دانشجویی، بحث فیلم، مستند، مقاله و … ادامه می دهد و جایگاه این برنامه ها در کلاس های درس است. محیط دانشگاه، آمفی تئاتر و سایر فضاها.


گروه های آزاد اندیشی در دانشگاه ها ساختار قانونی دارند

شمسی تصریح کرد: تصرف کرسی های آزاد اندیشی موانع و مشکلاتی را به دنبال دارد که در صدد رفع آن هستیم و همچنین باید انگیزه دانشجویان را برای تصرف کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها و نقش بسیج دانشجویی افزایش دهیم. حوزه ای که محیط دانشجویی، تشکل های دانشجویی، مسئولان دانشگاه و شهرستان برای ایجاد کرسی های آزاد اندیشی سوق داده می شود.

مسئول بحث سازمان بسیج دانشجویی استان کرمان ادامه داد: نگاه دانشجویان به تصرف کرسی های آزاد اندیشی باید صحیح باشد. زیرا ممکن است دانش آموزان تصور نادرستی از این موضوع و در این فضا مسائل و مشکلات سیاسی، اجتماعی و … داشته باشند. زمینه ها باید در حضور اساتید و دانشجویان دغدغه مند و آگاه بیان شود تا دانشجویان از فضای تنبلی و بی انگیزگی فاصله بگیرند.

حسین اکبری فرد در گفتگو با راه آرمان; وی گفت: کرسی های آزاد اندیشی ساختار و چارچوب قانونی در دانشگاه های کشور است و بر اساس قوانین و مقرراتی که وجود دارد، ظرفیتی برای بحث و تبادل نظر در موضوعات تخصصی ایجاد شده است.


طراحی سرفصل های تخصصی و عمیق در دوره های آزاد اندیشی



رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان با بیان اینکه کرسی های آزاد اندیشی دارای ساختار قانونی و حساب شده برای موضوعاتی است که ممکن است تخصصی تر باشد، بیان کرد: می توان به مسائل بخش دولتی در قالب جلسات اتاق فکر، برگزاری سخنرانی توسط سازمان نگاه کرد. کارشناسان بیایید ادامه دهیم، اما برای مباحث علمی و تخصصی، چارچوب کرسی های آزاد اندیشی برای دانش آموزان و معلمان فراهم شده است.

وی بیان کرد: برگزاری سخنرانی های آزاد اندیشی با هماهنگی های لازم برای انجام از قبل توسط رسانه های روابط عمومی و سایت دانشگاه بارگذاری می شود و برگزاری سخنرانی ها باید به تایید معاونت فرهنگی برسد. ناظم صندلی بحث موضوع خود را با حضور دو نفر به عنوان بازبین و یک نفر مدیریت زمان به عنوان مدیر صندلی ارائه می کند.

اکبری فرد تصریح کرد: کرسی های آزاد اندیشی برای موضوعات تخصصی و عمیق برگزار می شود و دانشگاه شهید باهنر کرمان نیز در این زمینه جایگاهی دارد و در اختیار دانشکده ها، انجمن های علمی و تشکل های دانشجویی است که موضوعات مطرح شده سیاسی را در قالب طرح بحث می کنند. گروه های آموزشی و کلیه کارشناسان قرار می گیرند و امتیاز علمی نیز برای دانشجویان و اساتید دارای دپارتمان در نظر گرفته می شود.

رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: برخی از کرسی های آزاد اندیشی را می توان به مقاله علمی و پژوهشی تبدیل کرد و اگر دانشجویان بتوانند از این ظرفیت علمی استفاده کنند، کرسی های آزاد اندیشی فضای مناسبی برای رشد و توسعه موضوعاتی است که آنها می کنند. می تواند برای پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری و ارائه مقالات استفاده شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید