تشکل های دانشجویی نباید سیاسی شوند/دانشجویان موتور محرکه دولت هستند


ساعت: 11:23
تاریخ انتشار: 1301/07/10
کد خبر: 1900593

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه تشکل های دانشجویی ما نباید سیاسی، جناحی و موضوعی باشند، تصریح کرد: تشکل های دانشجویی به دلیل انگیزه و اهدافی که دارند بسیار فراتر از جریان های سیاسی هستند. زیرا آنها به دنبال تصرف مناصب، مناصب و قدرت هستند اما تشکل دانشجویی به دنبال پیشبرد اهداف اصلی نظام و انقلاب و در نهایت سربلندی کشور است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در دیدار با جمعی از دانشجویان دانشگاه های سراسر کشور، اظهار داشت: با توجه به نقش تعیین کننده دانشجویان در عرصه علم و فناوری های نوین، بدون شک دانشجویان از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند. نیروی محرکه کشور .

سردار باقری با تاکید بر لزوم رسیدگی به تهدیدات و توطئه های امنیتی پیش روی انقلاب اسلامی گفت: طبیعتا قشر دانش آموزی مسئولیت و رسالت خطیر و سنگینی در زمینه مقابله با تهدیدات پیش رو دارد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: از دانش آموزان انتظار می رود که در مسائل مختلف روحیه پرسشگری و مطالبه گری داشته باشند، نسبت به مسائل هوشیار و مستدل باشند و مهمتر از آن در مواجهه با آنها دیگران را توجیه کنند.

وی خاطرنشان کرد: تشکل های دانش آموزی امروز اصیل ترین و مهم ترین تشکل ها به شمار می روند و این مجموعه ها رسالت مهمی در تحقق اهداف انقلاب اسلامی به ویژه در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی دارند.

سرلشکر باقری در ادامه حرکت در جهت توسعه علم، دانش، فناوری و پژوهش را وظیفه اصلی مجموعه دانشجویی عنوان کرد و گفت: جایگاه علم و فناوری در تولید صلابت و سربلندی کشور بسیار مهم است. امروز دانشجویان ما باید در عرصه علمی و پژوهشی برای ارتقای جایگاه علمی کشور در خور شأن و تعادل ملت بزرگ ایران تلاش کنند. امروز یکی از مهمترین اهداف جبهه علمی کشور باید دستیابی به این جایگاه والا باشد.

با تاکید بر اینکه برای رسیدن به جایگاه والای دانش و فناوری نیازمند پیشرفت در عرصه های مختلف علمی به ویژه فناوری های نوین هستیم، گفت: معمولا دانشگاه ها برای این رسالت ایجاد می شوند و دانشجویان ما به ویژه انقلابیون، دانشجویان مذهبی و دانشجویان حزب اللهی باید در این زمینه الگو باشید و یکی از اهل مطالعه و پژوهشگر باشید.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به اینکه یادگیری و توسعه دانش به عنوان اصلی ترین فعالیت دانش آموزان نباید مورد غفلت و فراموشی قرار گیرد، گفت: بالاترین رتبه های علمی در سطح بین المللی باید در میان شما عزیزان باشد. که البته در بسیاری از موارد این امر برای محققین مهم است

وی با بیان اینکه تشکل های دانشجویی ما نباید سیاسی، جناحی و جریان ساز باشند، افزود: تشکل های دانشجویی به دلیل انگیزه و اهدافی که دارند بسیار فراتر از جریان های سیاسی هستند. زیرا آنها به دنبال تصرف مناصب، مناصب و قدرت هستند اما تشکل دانشجویی به دنبال پیشبرد اهداف اصلی نظام و انقلاب و در نهایت سربلندی کشور است.

سرلشکر باقری داشتن تفاهم عمیق سیاسی را یکی از نیازهای دانشجویان عنوان کرد و افزود: باید توجه داشت که سیاست زدگی و حزب گرایی آفتی است که می تواند ما را از رسالت اصلی خود دور کند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: دانش آموز باید نماد تأیید این باور باشد که در کشور بن بست وجود ندارد و در واقع با عملکرد صحیح خود عمل توانمندی را در کشور نهادینه و به ارمغان بیاورد. پیشتاز کار سخت با استفاده از ظرفیت داخلی است. مانند کاری که شاگردان نسل اول انقلاب در دوران دفاع مقدس انجام دادند.

تجاوز دشمن بعثی به انقلاب نوپای اسلامی ایران

وی با اشاره به تعرض دشمن بعثی به انقلاب نوپای اسلامی ایران گفت: ملت ایران در سال 57 کشتی انقلاب را در شرایطی به ساحل پیروزی رساند که از رژیم طاغوت به عنوان جزیره پایداری یاد می شد. و در واقع عده کمی معتقد بودند که انقلاب اسلامی در برابر ظلمی که بر مردم، آزادی خواهان و فعالان سیاسی تحمیل شده بود، سرانجام بتواند به پیروزی برسد. اما به فضل الهی این انقلاب با موفقیت به پیروزی رسید.

سردار باقری گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل تغییرات اساسی در حوزه ساختاری و نیروهای امنیتی کشور با مشکلات اساسی مواجه شد. برخی از روسای ارتش در این زمان فرار کردند یا دستگیر یا برکنار شدند. همچنین در کردستان، خوزستان، سیستان و بلوچستان و استان گلستان حوادث ناگواری رخ داد.

وی تصریح کرد: کشور در شرایطی قرار داشت که ناگهان با تهاجم سراسری ارتش متحد رژیم بعثی مواجه شد و به این ترتیب بخش وسیعی از استان های غربی کشور به تصرف دشمن درآمد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اضافه کرد: در واقع در ماه های اول دفاع مقدس مشکلات بزرگی داشتیم. ارتش اگرچه با تمام قوا برای دفاع از کشور وارد میدان شده بود، اما به دلیل تحولات اساسی ناشی از انقلاب و از بین رفتن پشتیبانی لجستیکی و بازگشت مستشاران فنی، از انسجام و قدرت کافی برخوردار نبود. از سوی دیگر وحدت فرماندهی وجود نداشت و بنی صدر در مدیریت جنگ با نیروهای مسلح و نیروهای انقلابی اختلاف نظر داشتند.

سرلشکر باقری خاطرنشان کرد: نظامیانی که در دوران انقلاب در ارتش بودند اغلب تجربه فرماندهی ژنرال را نداشتند و کار فنی عمیقی در زمینه نگهداری و تعمیرات جنگنده، ناو و بالگرد بلد نبودند و کلاشینکف در کردستان حضور داشت سایر مناطق ناامن، و این در شرایطی بود که او جنگ را نمی شناخت. او همچنین تجهیزات کافی و دانش نظامی ناکافی داشت.

وی افزود: از ماه های اول جنگ به یاد داریم که دشمن بعث به راحتی پیشروی می کرد. اگرچه نیروی هوایی در روز دوم جنگ به خوبی عمل کرد و گاهی اوقات عملیات زمینی با پشتیبانی بالگرد انجام می شد، اما واقعاً مانعی برای ارتش منسجم بعثی نبود.

سردار باقری گفت: در غرب دزفول، خویزه، آبادان و ماهشهر 3 تا 4 عملیات نسبتاً بزرگ توسط ارتش انجام شد که به دلیل نبود تدبیر و برنامه ریزی مناسب، همگی با شکست مواجه شدند.

وی یادآور شد: در ماه های آذر و آذر 59، ناامیدی و آثار مخرب شکست سراسر کشور را فراگرفته بود و حتی بچه های انقلابی احساس می کردند در مقابل دشمن بعثی کاری از پیش نمی رود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: وضعیت به همین منوال ادامه داشت تا اینکه در دی ماه سال 59 جوانان انقلابی کشور به تدریج پیشنهاد تغییر استراتژی جنگ را دادند. جوانانی که تنها سه ماه در میدان جنگ حضور داشتند، این بار از راهبردی صحبت کردند که در خور تفکر بود.

وی بیان کرد: از این پس رویکرد جدیدی در مدیریت میدان نبرد شکل گرفت و با توجه به این موضوع، عملیات های کوچک بسیاری با رویکرد شناسایی عمیق دشمن و طراحی مناسب انجام شد. این عملیات از 40 نفر به 50 نفر به عملیات گردان و تا هزار نفر رسید و در عرض شش ماه حدود 25 عملیات خط مقدم با موفقیت انجام شد که طی آن اعتماد به نفس در بین نیروها ایجاد شد و همه متوجه شدند که تا زمانی که تلاش می کنند یک جهادگر. کسی که به خدا ایمان داشته باشد و به توانایی ها و توانایی های درونی خود اعتماد کند، می تواند دشمن را شکست دهد.

سرلشکر باقری اظهار داشت: سرانجام در مهر سال 1360 عملیات ثامن الائمه(ع) برای شکست حصر آبادان با موفقیت کامل انجام شد. از همان لحظه زنجیره ای از عملیات ها تا پیروزی بیت المقدس و فتح خرمشهر در خرداد 1361 صورت گرفت و در واقع این دوره تاریخی را می توان به عنوان یک الگوی تاریخی برای همه ما دید.

وی عبرت گرفتن از برهه های حساس تاریخ کشور را یکی از بهترین راه ها برای برون رفت از مشکلات کنونی دانست و افزود: لزومی ندارد که اگر کشور با مشکلاتی مواجه است، باید همه امکانات فراهم باشد تا بتوانیم ادامه دهیم. یک راه حل ساده و مشکلات حل خواهد شد. و حل مسئله

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد: این لحظات حساس را درک کردم و از نزدیک مشاهده کردم. در واقع می خواهم بگویم که وضعیت و مشکلات امروز کشور با وضعیت پاییز 59 قابل مقایسه نیست. بنابراین باید به دقت مطالعه کرد تا متوجه شد چه اتفاقی افتاد تا اینکه انقلاب اسلامی پس از گذر از آن روزهای سیاه و تاریک توانست عملیات ثامن الائمه(ع)، طریق القدس، فتح المبین و بیت را تثبیت کند. المقدس; در واقع این دوره از تاریخ قابل مطالعه و تحقیق است.

سرلشکر باقری گفت: باید تلاش کنیم تا رمز پیروزی را از این دوره تاریخی کشف کنیم و با کمک و تشبیه آن و مطابقت با شرایط امروز، بستری برای عبور از مشکلات موجود و ادامه مسیر رشد بهتر از گذشته ایجاد کنیم. اگرچه مقتضیات زمان با گذشته متفاوت است و نسل نیز تغییر کرده است، اما می توان از تاریخ درس گرفت.

وی گفت: به طور کلی فلسفه تاریخ این است که از نقاط قوت و ضعف آن درس بگیریم. بررسی تاریخ دفاع مقدس به خاطرات و خاطرات خلاصه نمی شود. در بررسی دفاع مقدس باید علل پیروزی و شکست را در نظر گرفت و علل و ریشه های شکست و پیروزی را بازسازی کرد و برای حل مشکلات فعلی به کار گرفت.

سرلشکر باقری گفت: در میان همه وقایع تاریخی پیش روی کشورمان، حراست مقدس به عنوان قله ای برجسته است که باید هزینه کرد و مطالعه کرد و برای امروز و آینده استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید