تولید مسکن موتور محرکه اقتصاد است/ اگر دولت پول چاپ نکند ساخت مسکن تورم زا نیست

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی یونسی، کارشناس اقتصادی و از اعضای هیات علمی دانشگاه در گفتگو با دیار آفتاب؛ وی در خصوص ساخت و ساز مسکن گفت: در ادبیات اقتصادی ما تولید مسکن موتور محرک اقتصادی است، حوزه مسکن در کشور ما یکی از بخش هایی است که شغل های زیادی به ویژه در قشر کارگری ایجاد می کند.

وی ادامه داد: برخی تصور می کنند که اگر مسکن رشد کند سایر بخش ها نیز رشد خواهند کرد اما برخی در این حوزه به دلیل این مشکل نگران تورم هستند.

یونسی با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم بدانیم برنامه تورمی وجود دارد یا خیر باید بدانیم منابع آن از کجا تامین می شود، افزود: حالا که می خواهیم مسکن بسازیم پول از کجا می آید، می خواهیم فروش اوراق مشارکت یا درآمد فروش؟ «نفت آیا ما این کار را می‌کنیم، از وام‌های خارجی است یا می‌خواهیم پول چاپ کنیم؟

وی در ادامه با بیان اینکه وقتی پول چاپ می کنیم ملاک تورم است، ادامه داد: هرکس برای تامین اعتبار به دولت مراجعه کند در نتیجه تاثیرگذار است. اگر دولت پول چاپ نکند، ساخت و ساز مسکن تورم زا نیست، اما اگر اسناد را الان و بعد منتشر کنیم، این پول را برگردانیم، آن را چاپ کردیم، تورم خواهیم داشت.

368cb33d 8bd1 4222 9fb0 7f0e69b8d421 خبر خاکستری

وی افزود: امیدوارم ساخت و ساز مسکن به این شکل باعث کاهش قیمت مسکن شود، زیرا فضای تورمی در کشور با هر ساخت و ساز با تراز فعلی برابری می کند، یعنی حتی اگر دولت خانه فلانی را بلافاصله مجانی بدهد. او گفت: بازار، اگرچه ممکن است یک رکود وجود داشته باشد.

یونسی خاطرنشان کرد: اگر قرار است حوزه مسکن مدیریت شود، دولت باید برای خود خانه بسازد و به جوانان بگوید در حالی که خانه ندارید در آن زندگی کنید و در نتیجه فشار تقاضا کاهش پیدا کند، در حالی که اگر خانه ارزان‌تر است. برای فروش به این مرد جوان، به موقع آن را به قیمت آزاد می فروشد.

وی افزود: این را می‌توان نزدیک به سبک حکومت کمونیستی دانست، اما وقتی می‌خواهیم بازاری را اداره کنیم، باید هم به عرضه و هم به تقاضا نگاه کنیم، بخش عرضه به معنای ساخت مسکن است و اگر فقط این بخش را در نظر بگیریم و بخش جستجو، احتیاط در غیر این صورت، جستجو مدیریت نمی شود زیرا جستجوی پر از دلال نمی تواند اشباع شود.

وی گفت: بازار باید از دلالان املاک خالی شود و ملک باید در دست دولت بماند و مردم بدانند تا زمانی که خانه نخرند می توانند در خانه های دولتی زندگی کنند.

یونسی گفت: تا زمانی که بخش مسکن را از طریق مالیات مدیریت نکنیم امکان کاهش قیمت وجود ندارد.

افزایش دستمزدها باید از منابع غیرتورمی باشد/ بانک ها باید به کمک دولت بیایند

«دولت باید منابعی را برای پروژه‌ها فراهم کند، اما این مهم است که ابزارها چقدر کامل هستند. وی گفت: ما می توانیم منابع زیادی به دست آوریم، اما در کوتاه مدت، نه به این دلیل که دولت می خواهد به گروه های مختلف حقوق بیشتری بدهد، بلکه به درستی این کار را انجام می دهد. بله، اما اگر به دولت وقت ندهیم نتیجه آن ورشکستگی اقتصادی و تورم است.

وی افزود: مردم باید با هماهنگی دولت مطالبه حق افزایش حقوق را مدیریت کنند یعنی این حق متعلق به دولت است اما باید برای تامین منابع غیرتورمی زمان گذاشت.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: به عنوان مثال افزایش حقوق معلمان، قضات، اساتید دانشگاه و سایر نهادها، ساخت مسکن و… که هر کدام منبع افزایش پایه پولی است، تورم را به دنبال خواهد داشت.

یونسی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی بانک ها می توانند کمک زیادی به دولت کنند، افزود: اکنون اگر بانک ها به دولت کمک نکنند شاید دیگر نتوانند این کار را انجام دهند. اینها می توانند بانک هایی باشند که می توانند اعتبار بدهند.

وی گفت: بحث صادرات غیرنفتی بسیار مهم است و البته بازگشت منابع ارزی ایران به غیر از روش های متعارف نیز مهم است زیرا بانک مرکزی در تحریم است و در روابط مالی بین المللی مشکل دارد.

یونسی در ادامه با بیان اینکه یکی از بخش های مهمی که در حال حاضر می تواند به ما کمک کند، فروش اوراق به خود مردم است، ادامه داد: اگر دولت بتواند نرخ سود جذابی برای اوراق ایجاد کند و حتی بانک ها را متقاعد به خرید آن اوراق کند، این پول به دست مردم می رسد. وزارت مالیه می گوید که جبران کسری بودجه خوب است و پول در داخل کشور جاری خواهد شد.

«تا زمانی که پول در کشور در گردش باشد، تا زمانی که وام وجود نداشته باشد، مشکلی وجود نخواهد داشت، زیرا در این صورت بانک ها می توانند پول ایجاد کنند که باید از آن اجتناب شود. در حال حاضر اقتصاد ما باید با بانک مرکزی معامله کند. راه حل های این نقدینگی را حل کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید