ارزیابی بینایی کودکان قزوینی در 64 پایگاه استان / بیش از 41 هزار کودک به صورت دیداری ارزیابی شدند.


وی افزود: برنامه ملی پیشگیری از تنبلی چشم و سایر آسیب های بینایی به ویژه کودکان همه ساله در آبان ماه برگزار می شود. برنامه آن از ماه می تغییر کرده است.


مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: برنامه غربالگری و تشخیص زودهنگام آمبلیوپی و سایر اختلالات بینایی در کودکان 3 تا 6 سال برای کاهش این اختلالات با تشخیص و درمان به موقع بیماری در دوران طلایی یعنی سنین طلایی اجرا می شود. زیر 5 سال


وی افزود: این برنامه در سه سطح اجرا می شود. در سطح اول کودک از طریق نمودار E یا وسیله ای برای بررسی بینایی در پایگاه های غربالگری یا سیار در مناطق روستایی توسط مربی معاینه چشمی می شود و در صورت عدم همکاری یا شک سطح دوم به بینایی سنج مراجعه می کند. همچنین پس از معاینه در صورت نیاز کودک برای معاینات تخصصی تری به سطح سوم پزشک معرفی می شود.

وارسی گفت: کودکانی که در اجرای طرح تنبلی چشم آزمایش بینایی می شوند در صورت نیاز به یارانه عینک و جراحی چشم مورد حمایت سازمان بهزیستی قرار می گیرند.

۲۷۳۹ کودک مشکوک به اختلالات بینایی را شناسایی کنید


وی گفت: غربالگری بینایی کودکان طبق برنامه ریزی ها از 15 اردیبهشت ماه آغاز شده و تا پایان سال جاری ادامه دارد.


این مقام مسئول گفت: امسال تمامی 53 مرکز حیات مثبت و 11 پایگاه به صورت ثابت، غیر ثابت و سیار برای غربالگری بینایی فعالیت می کنند و همچنین با معرفی این مراکز در دانشگاه علوم پزشکی، از این پس به مدت 4 سال کودکان مسن به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه خواهند کرد.» هدف این مراکز غربالگری بینایی است.


وی بیان کرد: برنامه های غربالگری پیشگیری از معلولیت ها بر اساس پروتکل های تدوین شده توسط بهزیستی کشور و خانواده ها اجرا می شود، با توجه به اهمیت این طرح برای پیشگیری از نابینایی و کم بینایی در بزرگسالی، باید با رعایت پروتکل های بهداشتی، مبانی هدف گذاری شود. و مطمئن شوید که چشمان فرزندتان سالم است.


ورسی گفت: غربالگری در 64 پایگاه استان به صورت مستمر و معاینات سیار کودکان در شهرها و روستاها که تاکنون 41 هزار و 525 کودک مورد معاینه قرار گرفته اند که از این تعداد 2 هزار و 739 نفر مشکوک هستند و اپتومتریست ها برای معاینات تکمیلی هدف قرار گرفته اند.


وی خاطرنشان کرد: تعداد کودکان معاینه شده توسط اپتومتریست ها تاکنون 1980 نفر است که از این تعداد 170 کودک تنبل چشم شناسایی و تحت درمان قرار گرفته اند و 40 کودک نیز به چشم پزشک ارجاع داده شده اند.


مدیرکل بهزیستی استان قزوین تاکید کرد: مطالعه کودکان در پایگاه های مراکز زندگی مثبت در شهرستان های استان با استفاده از نمودار E انجام می شود و کودکان 3 ساله با دستگاه مورد بررسی قرار می گیرند. .


وی در پایان گفت: بر اساس گزارش های کشوری و رتبه بندی استان ها، قزوین همواره یکی از استان های دارای بالاترین آمار ورود اطلاعات و نرخ برش و بهره وری بالا در کشور بوده است.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید