ارزیابی ما از دور دوحه مثبت است


ساعت: 15:37
تاریخ انتشار: 1401/04/09
کد خبر: 1879845

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفتگوی تلفنی با همتای قطری خود با بیان اینکه ارزیابی ما از مذاکرات دوحه مثبت است، گفت: برای دستیابی به یک توافق خوب، قوی و پایدار جدی هستیم و اگر آمریکا متوجه شود، می توان به توافق رسید.»

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر شب گذشته (چهارشنبه) در پی مذاکرات دوحه درباره لغو تحریم ها، با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تلفنی گفت وگو کرد. در جریان این مذاکرات آخرین وضعیت مذاکرات دوحه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

* وزیر خارجه قطر: روند مذاکرات سازنده و مثبت بود

وزیر امور خارجه قطر که کشورش میزبان این دور از مذاکرات غیرمستقیم سه جانبه ایران و آمریکا و مورد حمایت اتحادیه اروپا بود، روند مذاکرات را سازنده و مثبت توصیف کرد.

وی با اشاره به دیدارهای جداگانه خود با هیئت های مذاکره کننده گفت: قطر با اهمیت خواندن این مرحله از مذاکرات، از هیچ تلاشی برای ادامه میزبانی مذاکرات تا حصول نتایج مطلوب جمهوری اسلامی ایران و بازگشت همه دریغ نخواهد کرد. طرفین کشورهایشان. تعهدات».

* ارزیابی مثبت ایران از مذاکرات دوحه

امیر عبداللهیان نیز با تشکر از میزبانی خوب قطر گفت: ارزیابی ما از آخرین مرحله مذاکرات دوحه مثبت است.

وی گفت: ما برای دستیابی به یک توافق خوب، قوی و پایدار جدی هستیم و اگر آمریکا واقع بین باشد می توان به توافق رسید.

امیر عبداللهیان همچنین گفت: (علی باقری) مذاکره کننده ارشد ما همیشه ابتکار عمل و در مسیر رسیدن به یک توافق قابل قبول است و مصمم هستیم که مذاکرات را تا حصول توافق مبتنی بر واقع بینانه ادامه دهیم.

این مذاکرات روز سه شنبه با دیدار دوجانبه علی باقری و انریکه مورا در دوحه پایتخت قطر آغاز شد و باقری در روزهای سه شنبه و چهارشنبه با مورا دیدار کرد.

مذاکرات دوحه پس از سه ماه و نیم وقفه در دور هشتم مذاکرات در وین و توافق اخیر در تهران پس از سفر جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای ازسرگیری مذاکرات درباره لغو تحریم ها، از سر گرفته شد.

سعید حاطب زاده، سخنگوی سابق وزارت امور خارجه در این مذاکرات گفت: کاری که ما در مذاکرات انجام می دهیم، مربوط به بعد هسته ای نیست، زیرا بعد هسته ای یک بار و تنها در مورد اختلافات باقی مانده در زمینه رفع تحریم ها خلاصه شده است. که در حال انجام است، تنها چند موضوع در حوزه لغو تحریم ها باقی مانده است، بنابراین چیزی به توافقات انجام شده در وین اضافه نخواهد شد و چیزی کم نخواهد شد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه پس از دو روز گفت‌وگو گفت: ایران دیدگاه‌ها و پیشنهادات عملیاتی خود را در مورد موضوعات باقی‌مانده برجام و طرف مقابل بیان کرده است. و مورا با او تماس خواهد گرفت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید