ارز 4200 تومانی زمانی مفید است که منافع آن مستقیماً به سفره فقرا برود

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بیاتی نماینده مردم تفرش آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیار آفتاب درباره مشکلاتی که ارز 4200 تومانی برای کشور ایجاد کرد، گفت: هدف از توزیع این ارز برای کالاهای اساسی بوده است. برای ساخت چنین کالاهایی ارزان است و سود خواهد برد. این به جیب افراد کم درآمد، اقشار آسیب پذیر و دهک های پایین جامعه می رود.

وی افزود: اما به دلایل مختلف از جمله نظارت ناکافی بر واردات و توزیع کالاهای اساسی دولت در این زمینه موفق نبوده و عده ای از این ارز سوء استفاده کرده اند. به نظر می رسد در جاهایی که نظارت کافی وجود ندارد، دخالت نکردن بهتر از مشکل داشتن است. این ارز زمانی مفید است که مزایای آن مستقیماً به سفره فقرا برود.

بیاتی بیان کرد: به عنوان مثال آرد در حال حاضر کیلویی 600 تن به نانوایان عرضه می شود و به راحتی می تواند آن را به قیمت 6 هزار تن در بازار آزاد بفروشد. چون نظارتی وجود ندارد.

عضو کمیته شورا ادامه داد: البته به نظر می رسد حذف ارز یارانه ای 4200 تنی، آزادسازی قیمت ها و پرداخت یارانه به مردم گرهی از اقتصاد کشور باز نمی کند، بلکه باعث تورم لجام گسیخته می شود. در مجموع دولت باید با برنامه ریزی مناسب و از پیش تعیین شده سیستم جایگزین ارائه دهد و سپس ارز یارانه ای را حذف کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید