ارواح زاگرس به شماره افتاد / تراژدی غم انگیز زغال بلوط


ساعت: 10:13
تاریخ انتشار: 1401/04/01
کد خبر: 1877728

درختان زاگرس خوب نیستند. مهم ترین دلیل آن حمله دلالان به منابع جنگلی است که با پول اندک درختان را با تبر قطع می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصادنیوز، شاید اولین باری که مطلبی بسیار جدی درباره درخت خواندیم در کتاب های درسی مدرسه مان بود. یاد شعر افتادم

ما که در زاگرس زندگی می کنیم و همیشه به دیدن درختان عادت داشته ایم، یکی از بزرگترین سرمایه های زیست محیطی کشور هستیم.

حالا درختان زاگرس خوب نیستند، مهم ترین دلیل آن حمله برندگان به منابع جنگلی است که با هزینه ای ناچیز ریشه درختان را قطع می کنند، فقط پا به جنگل های بلوط بخصوص در مناطق سرفیروزآباد بگذارند. تعجب خواهید کرد خواهید دید.

درختان قطع شده در وسط تنه و سوراخ های زیادی که در آن درختان قطع شده به آتش کشیده می شود.

رحم نمی کنند و انگار نمی دانند که بلوط هنوز زنده است، نفس زمین است، چهل درصد آب شیرین کشور را تامین می کند، ریزگردها را رسوب می دهد، از سیل و فرسایش خاک جلوگیری می کند.

سودها شاید نخواهند بدانند که اکسیژن ما توسط این درختان تولید می شود، زندگی ما به زندگی آنها بستگی دارد، اگر آنها وجود نداشته باشند، خبری از وجود ما نیست.

البته هستند افرادی که حاضرند جان خود را برای حفاظت از جنگل های استان فدا کنند و به کار بازگشته اند تا دیگر زخم سوجان در بلوط های زاگرس باقی نماند.


4db802b9 6a86 43ad 9b8b 6cd89c3e0ef4 خبر خاکستری


مردم به منابع طبیعی کمک می کنند

آن شهلا کولانی مدیرکل منابع طبیعی و مدیریت آب استان کرمانشاه در گفت و گو با مرصاد نیوز بزرگترین مشکل جنگل های زاگرس را قطع درختان برای تبدیل آنها به زغال سنگ دانست و گفت: این اقدام در منطقه صورت می گیرد. سرفیروزآباد.

وی با اشاره به اینکه سطح منابع طبیعی استان یک میلیون و هفتصد هزار هکتار است، افزود: از این میزان 580 هزار هکتار جنگل و مابقی مرتع است. منابع طبیعی استان وارداتی بوده است.

کولانی گفت: قاچاق چوب در استان نداریم که می تواند بسیار محدود باشد، اما مشکل اصلی استخراج زغال سنگ است که معمولا توسط روستاییان و جنگل بانان انجام می شود.

وی با بیان اینکه تولید یک هکتار صنوبر یک میلیارد تومان درآمد دارد و چه خوب است که مردم به جای تولید زغال سنگ و آسیب رساندن به منابع طبیعی، صنوبر در استان را به مقدار کم بکارند.

کولانی خاطرنشان کرد: منابع طبیعی متعلق به همه نسل هاست، بنابراین از مردم می خواهیم به جای آسیب رساندن به این گنجینه خدادادی، آن را حفظ کنند.

وی افزود: مردم می توانند گزارش های خود را مبنی بر خسارات وارده به منابع طبیعی توسط دلالان با شماره تلفن 1504 و 139 برای برخورد با متخلفان گزارش کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و مدیریت آب استان کرمانشاه گفت: نیروی منابع طبیعی به صورت مستمر در حال گشت زنی است اما با توجه به حجم زیاد میدان نیازمند همکاری مردم هستیم.


c3f03444 9b10 4fef 9eaf a17e871a4f4d خبر خاکستری


80 درصد جنگل های بلوط کرمانشاه منشعب است

شهاب شیرزادی، مدیر منابع طبیعی کرمانشاه به مرصاد گفت: درختان بلوط دو نوع هستند. یکی دانه دار است، یعنی درختی که به طور طبیعی رشد کرده است، اما زمانی که تنه این درختان توسط دلالان قطع می شود تا آنها را به زغال تبدیل کنند.» زیرا یکی در بلوط صدها سال طول کشید تا رشد کند و تنه داشته باشد.

وی افزود: از ابتدای سال تاکنون 80 فقره پرونده در رابطه با معادن زغال سنگ و تجاوز به عرصه های طبیعی تشکیل و متخلفان به مراجع قضایی معرفی شدند. 15 دستگاه خودرو توقیف، 4 اره برقی و 3 دستگاه موتورسیکلت توقیف شد. مصادره می شوند.

شیرزادی افزود: نیروهای گشت ما دائما در حال بازدید هستند و بارها مورد حمله و آسیب های افراد سودجو قرار گرفته اند، اما مشکل اصلی ما تعداد نیرو است، زیرا نیروهای ما محدود هستند و به افراد و تجهیزات بیشتری نیاز داریم.

وی گفت: در سال های اخیر استفاده از اره برقی گریبان گیر درختان زاگرس شده است چرا که زنجیر دور کارگاه چوب بری درختان را می سوزاند و چوب های قطع شده دیگر هیچ وقت جوانه نمی زنند.

شیرزادی بیان کرد: درختان بلوط به کندی رشد می کنند، قطر آنها در سال حدود 3 میلی متر است، زمانی که قطر تنه درخت 15 سانتی متر است، یعنی 80 تا 100 سال طول می کشد تا درخت از پایه به این قطر برسد و این را قطع کند. درخت صدمات جبران ناپذیری به محیط زیست وارد می کند.

وی خاطرنشان کرد: روستاییان انتهای جنگل باید به کمک منابع طبیعی بیایند و در صورت تحقق این امر شاهد آسیب کمتری به این ثروت ملی خواهیم بود.


fe7aa31b 0fb4 4a3c 9b4d 4b649f87754c خبر خاکستری


90 درصد دستگیری افراد سودجو با مناقشه است

به سراغ دو جنگلبان کرمانشاه می رویم. جنگلبانانی که حدود یک ماه پیش بر اثر درگیری افراد سودجو دچار حادثه شدند. سعید داوری یکی از آن جنگلبانان فداکار است. با این حال، زخم های او هنوز خوب نشده است. عثمانوند برگشت. وقتی از او می پرسم علت چیست، می گوید واقعاً با کمبود نیروی کار مواجه هستیم، نمی توانیم از کار و گشت زنی در مناطق جنگلی دوری کنیم.

وی افزود: حتی در روزهای تعطیل با 2 تیم 8 نفره در عرصه ها گشت می زنیم. آنها برای قطع درختان می جنگند و از تیراندازی و کشتن جنگل بانان نمی ترسند. من خودم یکی از قاچاقچیان را بردم که در حین نبرد از ناحیه کمر و کتف و پشت مجروح شده بود حفاظت از منابع طبیعی جانمان را فدا می کنیم هر دقیقه احتمال جراحت یا مرگ قربانیان وجود دارد اما ما با تمام انرژی هستیم و قدرت حفاظت از بلوط های زاگرس.

این داور خاطرنشان کرد: سودها عموماً درختان را به صورت گروهی و نه تکی قطع می کنند و چند نفر بر روی تپه ها یا کوه ها مستقر می شوند و به محض دیدن جنگل بانان و نگهبانان به بقیه اطلاع می دهند. آنها به سمت ما شلیک می کنند یا فرار می کنند که ما به دلیل موقعیت استراتژیک خود سعی در تصرف آنها داریم.

مسلم یاری فرمانده پایگاه منابع طبیعی کرمانشاه یکی از مجروحان اخیر در درگیری با افراد سودجو است.

وی افزود: برای ما ساعت کاری تعطیل است یا تعطیل نیست، این بدان معنا نیست که نیروهای ایستگاه منابع طبیعی هر لحظه و هر ساعت به ویژه در فضاهای تنگ گشت زنی کنند، بلکه نیاز به نیروی بیشتری است.


5c4dd979 d3a8 4ce0 84f0 00777259bbc4 خبر خاکستری


منابع طبیعی متعلق به همه مردم است

صفری یکی از قدیمی ترین جنگل بانان منابع طبیعی در گفت و گو با مرصاد نیوز گفت: جنگل ها متعلق به همه مردم است. هرگونه تعرض به آنان، تعرض به حقوق و اعمال دیگران است».

وی افزود: این منابع باید ذخیره، توسعه و به درستی استفاده شود.

صفرز افزود: امیدواریم مردم سراسر استان به ویژه جلالوند و عثمانوند به اهمیت منابع طبیعی پی ببرند و آن را برای فرزندان و نسل های آینده خود حفظ کنند نه آسیبی به آنها. تصور کنید اگر روزی این جنگل‌ها نباشند، کمترین خشکسالی رخ می‌دهد.» این خشکسالی شدید و به دنبال آن فرسایش خاک و کاهش تولید اکسیژن خواهد بود، پس مردم باید قدر این منبع خدادادی و ثروت ملی را بدانند.

به گزارش مرصاد، پوشش گیاهی هر کشور پشتوانه ای ارزشمند برای حفاظت از آب و خاک و افزایش سفره های آب زیرزمینی و جلوگیری از وقوع سیلاب است.این پوشش گیاهی منطقه حفاظتی کشورمان از طوفان های شن است.زمین.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید